Ja ha så här blev det!

Enda besvikelsen så långt är att ytan krympte 6-7 dm3 jämfört med Macrohörnan. :confused: Pga av detta så skickade jag ut den max i skenorna för att få max yta och det gjorde den lite vinglig i infästningen tycker jag men det funkar nog. Man blir så jäkla kritisk när man är mitt uppe i arbetet.:rolleyes:

P1090249.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provdusch när silikon mm stelnat får utvisa hur väl den håller vattnet på rätt sida.

/Christer
 
Redigerat:
T
Nu är ju egentligen sådana duschdörrar som du har införskaffat endast till för att skydda mot "vattenstänk" och inte hålla inne vattnet.

Har du för dåligt fall kommer vattnet att leta sig förbi listerna..........
 
Fel tank 77, jag har sådana. Dessa ser ut som Julas. De håller vattnet kvar inne helt utmärkt. Det finns en list i botten av glas väggarna och sedan har man ju rätt fall på golvet mot brunnen. En ohygienisk balja med kant är ju det sämsta man kan ha.
 
Redigerat:
T
seniorkonsult skrev:
Fel tank 77, jag har sådana. Dessa ser ut som Julas. De håller vattnet kvar inne helt utmärkt. Det finns en list i botten av glas väggarna och sedan har man ju rätt fall på golvet mot brunnen. En ohygienisk balja med kant är ju det sämsta man kan ha.
Fast nu har inte TS som sagt något bra fall och då är inte dessa dörrar att rekommendera.

Dessutom är gummilisterna där nere bara till besvär, blir smutsiga och snuskiga och dessutom rinner vattnet tillbaka bättre utan lister, att köra utan lister kräver givetvis ett bra fall.
 
Jodå det är Julas vägg som jag tycker är väl så gedigen som någon annan av de billigare väggarna. Jag har fall men problemet är att golvplattorna är ganska stora och en av dem stack in med en bit i den gamla hörnan nästan helt plant som jag skrev tidigare är väggen inflyttad ca 6-7cm och plattan är numera utanför duschen.

Som sagt det märks i morgon och några droppar utanför är inte hela världen för det är ju fuktspärrat i hela badrummet. Snyggt och fräscht blev det i alla fall jämfört med Macroväggen det blir nog en likadan på lill-toan nere om den inte ramlar ihop i en hög de närmsta veckorna! :p Där är även fallet något större pga mosaik.

Det som är mest irriterande är att när jag byggde huset så ville jag ha mosaik eller 5x5 plattor i duschhörnet just för att säkerställa ett bra fall, dock så blev jag våldsamt nedröstad av min dåvarande sambo, snickar'n och plattsättar'n för att "Det kan bli fel i framtiden om du ni vill byta vägg":@

/Christer
 
Redigerat:
Premiärdusch i morse och visst letar det sig lite vatten utanför längs några av fogarna men faktum är att även den gamla väggen läckte lite men enbart när den var nyrengjord å alla tvål/hudrester längs och under tätlisten var borta.

På det stora hela är jag nöjd! Känns skönt att slippa den sunkiga -90 tals Macroväggen:)

Dock så går det att fixa med listen lite men då behöver jag nya längre lister för de som följde med är i min mening för korta.

Enligt monteringsanvisningen ska man släppa ner magnetlisten mot golvet och stöta tätlisten emot magnetlisten och därefter klippa av tätlisten till rätt mått,,,, vilket jag tycker känns fel. Jag skulle vilja passa ihop tätlisterna tight och sedan stöta magnetlisten emot tätlisterna istället, men då är tätlisterna 1,5-2cm för korta (utan att jag klippt dem öht) och lämnar en springa längst in emot väggkonsolerna.:confused:

Var kan jag köpa dessa lister, gärna på metervara?? (eftersom byte vartannat år nog är fräscht)

/Christer
 
Redigerat:
Så där nu sitter det en glasvägg även på lilla toaletten och där funkade den ännu bättre pga av något större fall.

Det är lite meckigare att montera i de gamla hålen än att bara märka kaklet efter de förborrade hålen i listerna, nu blev det ju tvärt om i stället. Julas duschvägg är riktigt bra faktiskt och jag köpte den senare till nedsatt pris för 1295:-. 3300:- för 2 väggar är ju rätt ok.

P1090984.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Christer

Hmm konstigt blev det med en liggande bild,,, nåja ni ser hur det blev ändå.
 
  • P1090984.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser bra ut. Roligt att det funkade med mitt förslag och Jula. Jag har 20x20 plattor och 5x5 på en ruta i hörnet med bra fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.