W
Nu kommer ju hösten och hela gräsmattan täcks av löv, mestadels eklöv för min del och dessa vill man ju ha bort. Då gräsmattan är rätt stor (ca 5000 kvm) så vill man ju inte kratta för hand. Jag har en åkgräsklippare så man borde ju kunna koppla på en uppsamlare bakom denna. Så nu till frågan.
Hur bra funkar igentligen dessa uppsamlare som man drar bakom åkgräsklipparen? Klarar de blöta löv och små grenar etc?
Vilka fabikat finns och framförallt vilken är den bästa. Har inte hittat något test av sådanna här grejjer.

Någon som har egen erfarenhet av att dra en uppsammlare bakom en åkgräsklippare?
 
Hej!
Vi har samma problem hemma, men har ca 20000kvadrat gräsmatta och en hel del lönnar och kastanjer (jordens skrämträd i trädgården)... varje höst blir det ca 3-4 traktorkärror med löv.

Nåväl, vi har en Stiga Park med Husqvarna uppsamlare... det fungerar väl skapligt om man klipper ner löven först... den tar dock inte blöta "fastklibbade" hela löv...
 
har haft både den "lilla" och "stora" uppsamlaren som finns hos Stiga, Husqvarna, Jula mfl. Den lilla är allt för smäckig och rapplig för att hålla. Den stora husqvarnan vi har idag funkar ganska bra bara det är hyfsat jämt och välklippt. Men ett tips är att du INTE försöker klippa och sammla upp samtidigt då det gäller gräs. Bättre då att klippa separat och sen bränna på med uppsamlaren där det behövs efteråt.

Torra löv och kvistar går enkelt, Våta löv osv kräver jämn gräsmatta så att du kan ställa ner borsten lite hårdare.

Vi brukar också låta klippaggregatet vara inkopplat då vi kör lammuppsamlaren eftersom dom då klipps sönder lite bättre osv
 
W
Tack för svaren.
Skogstomten vad menar du med lilla och stora uppsamlaren? Den för 3995 på Jula är det en stor eller liten uppsamlare?
Om det är den stora blir det nog en sådan för den är ju 1000 kr billigare än husqvarnas tex.
 
galento
Vi hade en sådan uppsamlare efter våran Huskvarna Rider förut,och ska jag vara ärlig tycker jag denna uppsamlaren var rena skiten >:(,hade isär och kollade och provade alla möjliga höjdinställningar men icke.Det hela slutade med att vi gav bort uppsamlaren och sålde Ridern och köpte en Partner(traktor) med uppsamling istället.Denna är vi mkt nöjda med. ;D
 
Husqvarna och Partner är båda Electrolux Outdoor Products.
 
Jag kör med en Husqvarna 150 XT med en bak monterad uppsamlare. Det fungerar utmärkt "klippa" upp löv. Det blir fina gatan efter man kört!

Det finns säkert flera typer av uppsamlare men min erfarenhet av Husqvarnas original uppsamlare är mycket bra :)
 
Den stora kostar ca 3000-4000 och den lilla ca 1500 men den lilla är lite för vek och rapplig tycker jag.
 
galento
Hej,var ute med trädgårds-traktorn igår och sög upp löv,detta tyckar jag fungerar mkt bra.Dock blir kogarna fulla fort,håller på att bygga en kärra till traktorn och på nåt sätt "blåsa"löven till denna så man kan köra längre mellan tömningarna.Tror att blåskraften räcker för detta då det det sitter 2 knivar på varje axel(2).Om inte annat så blir det ett intressant expriment,he-he ;D ;D
 
galento skrev:
Vi hade en sådan uppsamlare efter våran Huskvarna Rider förut,och ska jag vara ärlig tycker jag denna uppsamlaren var rena skiten
Menar du uppsamlaren från Jula?

/O
 
galento
OlaF skrev:
[quote author=galento link=1128955321/0#4 date=1129134817]Vi hade en sådan uppsamlare efter våran Huskvarna Rider förut,och ska jag vara ärlig tycker jag denna uppsamlaren var rena skiten
Menar du uppsamlaren från Jula?

/O[/quote]

Hejsan,nej våran var röd och uppsamlingskorgen hade inga stödhjul,kanske Julas funkar bättre än den vi hade.Är osäker på fabrikatet,men själva "borstaggregatet" liknar våran.Kanske funkar bättre om man har stora plana ytor att klippa :-/ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.