Har målat om mina fönster och såg att det är en glipa på flera mm i delen där man öppnar för att komma åt persiennerna. Funderar på om det skulle hjälpa ifall jag köpte gummilister och la runt bågen så att det inte kan komma in kall luft där på vintern?

Vad tror ni?
 
Du ska normalt ha ett visst ventilationsflöde innanför glasen i yttersta bågen. Därför torde det inte vara någon särskilt bra idé att täta där. Däremot ska det vara helt tätt inifrån huset så att fuktig varm luft inte kan flöda ut i konstruktionen.
 
Ok, där ser man, det visste jag inte.

Varför är det så?

Jag tänkte att ifall jag isolerar där imellan så blir det som 3 rutor som är täta istället för 2 som nu, vilket borde vara bättre?

Nere har jag ett nytt fönster och den har 3 glas som sitter ihop helt...tänkte jag skulle göra nåt liknande :)
 
A-O skrev:
Ok, där ser man, det visste jag inte.

Varför är det så?

Jag tänkte att ifall jag isolerar där imellan så blir det som 3 rutor som är täta istället för 2 som nu, vilket borde vara bättre?

Nere har jag ett nytt fönster och den har 3 glas som sitter ihop helt...tänkte jag skulle göra nåt liknande :)
Det är nog så att det är en viss fuktvandring inifrån och ut.
Eftersom utrymmet inte är hermetiskt förseglat, som med "isolerrutor", behövs en viss ventilation som Norrbottenstorpet säger.

Men man kan täta till viss del. Antingen genom att sätta tätningslister och lämna en bit öppen, eller genom att sätta dit s.k. dammtätningslister, som inte är helt lufttäta.
Man får nog pröva sig fram lite grand, så man inte tätar för mycket, vilket kan leda till kondens.
 
Sätta tätningslist mellan bågarna var en typisk oljekrisåtgärd på 70-talet. Dessa fönsterbågar ruttnade snart bort p.g.a. att fukten stannade kvar istället för att ventileras bort.
 
På vårt hus så satt det tätningslister mellan fönsterbågarna, föra ägaren monterade dit dom, någon gång senare så skar föra ägaren bort några centimeter i nederkant av varje fönster, men när vi hade flyttat in och börjat bo här så märkte vi ganska omgående att det blev imma/kondens mellan fönstren, jag tog bort alla tätningslister mellan fönsterbågarna men bytte ut alla lister mellan (inne)karm och innebågen.
 
Tips på vart jag kan köpa bra lister?

Hittar bara med klister på baksidan men vill ha lister som sitter på nya fönster där man häftar fast dom?

Helst "P"
 
Har du något K-Rauta i närheten?

De brukar ha ett stort sortiment.
 
Jag ska kolla, Jula hade iaf bara klistervarianten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.