Ja här kommer två bilder till.
DSC_5149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns nu trappan och när de sista estetiska bitarna sätts på plats, inte det lättaste o få alla vinklar o stämma hyffsat. Det blir ofta man använder mallbitar som man drar dit och sedan mäter mellan för att få fram hur den riktiga biten skall se ut. Proffsen kan säkert räkna ut det där i huvudet på något snyggt sätt, men själv är man lite mer praktisk. Behövde faktiskt inte saka mer än någon bit som blev ett par mm för kort sågad.
DSC_5469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna höstbild avslutade förra året och hur långt vi hade kommit då. Efter en höst med en altan under en lönn kan man säga att det blir en hel del löv från en lönn, och man måste ta reda på dem så fort som möjligt då altanen inte kommer må bra om den ligger under ett fuktigt lövtäcke.

Vi är nu i full fart med att knyta an uteplatsen till terrängen och ännu mer planering.
Nästa uppdatering kommer om några dagar då jag hunnit få ihop fotona, det blir lite mer översiktsbilder.
Och önskar ni detaljer på något så kan vi fixa det.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Har med en lönn i vår altan så jag förstår vad du menar med löven... Men fint är det.
 
Snyggt bygge!
 
Fantastiskt! Du har byggt en härlig scen för barnen att uppträda på, med publiken nedanför. Gillar speciellt den organiska formen som du snyggt har kopplat till en mer traditionellt fyrkantig. Inspirerande!
 
Väldigt fint! Vilket gediget arbete! Bra jobbat! (y)
 
Härligt att se att det finns pedanta människor som tänker på alla detaljer! :)

*Tummen upp*
 
I våras fortsatte vi projektet med uteplatsen och det omkring.

DSC_6822.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som göms i snö kommer fram i tö, mycket trevligt att hitta uteplatsen under snön i våras :)
Vi har här börjat skissa på hur markplaneringen ska bli. Trädgården ojämn som sagt och har fått leva sitt eget liv i några år.
DSC_6815.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från nuvarande gårdsplanen, lite stolpar och orange markeringsfärg. Mycket bra o ha när man vill markera på plats, försvinner efter någon vecka.

DSC_6866.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny sandlåda snickras ihop, den förra var på 1*1m och det är på tok för lite, till och med för en grabb nu när vi har två så...
2*3m ramen består av 2st 45*170 på varandra.
 
Uppdateringarna har tyvärr dröjt, vi har lyckats få tillökning en gång till så nu är det tre grabbar som ska bo i den här sandlådan.

3_DSC_6902.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var tur vi gjorde den så stor... Gick i några kubik med sand.
Tips till alla som bygger sandlådor, bygg dem stora! 1*1m som man kan köpa på byggvaruhus etc är på tok för små, barnen växer ur dem vid 3års ålder. Stora sandlådor kan de ha betydligt längre.
5_DSC_6929.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markplaneringen klar, gärsmattan sådd, bara te o vänta... o vänta... o vattna o vattna...
6_DSC_0091.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uj vad vi grubblade och kollade på räcken innan vi bestämde oss för den här modellen som vi har gjort själva. Extra knepigt var det då vi ville få så få infästningar synliga som möjligt.
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Zynx skrev:
Uppdateringarna har tyvärr dröjt, vi har lyckats få tillökning en gång till så nu är det tre grabbar som ska bo i den här sandlådan.

[bild]
Det var tur vi gjorde den så stor... Gick i några kubik med sand.
Tips till alla som bygger sandlådor, bygg dem stora! 1*1m som man kan köpa på byggvaruhus etc är på tok för små, barnen växer ur dem vid 3års ålder. Stora sandlådor kan de ha betydligt längre.
Jag förstår, du och två barn till ... :p




Jag är bara avundsjuk, jag vill också leka med en minigrävare ... ;)
 
Haha (y)
Vi får väl se hur mycket man kommer hinna med i sommar, tre grabbar o den äldsta 6år... Gäller väl o involvera dem på rätt sätt?
 
Den här gången kommer lite detaljbilder från uteplatsen.

7_DSC_0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på räcket norrifrån. Stolparna är inklädda 2st 45*95.
Trägolvet är lärk, likaså de stående brädorna, skillnaden är att det grånade har varit utomhus i ett år. Så det här är en bra bild för att se hur mycket lärk grånar på ett år utan att vi har behandlat den mer än att såpskura den med linoljesåpa. Lite buskar ska planteras nedanför räcket för att dölja "väggen"


9_DSC_0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till bild på trappan (när den är färdig), jag är så nöjd med den, och familjen tycker mycket bra om den, det är många som spontant sätter sig i den o tittar på utsikten, vilar och har fikapauser där. Den blev mycket mer inbjudande än en rak trappa då den här får en omfamnande känsla.
10_DSC_0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En detalj från golvet, trägolvet följer murens tänkta linje och får på så sätt golvet och muren kännas som de gifter ihop sig.
11-DSC_0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu en detaljbild från golvet och kanten på den svängda trappan, där även trappans kortsida är svängd, hade man tänkt efter före och sågat till det där på lösa brädor hade det varit betydligt enklare... Men men man lär sig :)

12_DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild från trädet där vi gjorde ett "rotavdrag" vid utsågningen ;-)
Luckan till höger i bild är en av flera luckor på golvet som döljer elinstallationerna, genom att hålet som man öppnar med är anpassat för att ha sladdar genom sig kan man ha luckan stängd även när man har saker anslutna till eluttagen.
 
  • Gilla
-RB- och 9 till
  • Laddar…
Jisses en så fin altan. Här är det många timmars funderande och byggande nerplöjt! Den lär ni ha glädje av i många år. Tack för att du delat med dig av alla smarta och fina detaljer.
 
Mikael_L
Zynx skrev:
Detaljbild från trädet där vi gjorde ett "rotavdrag" vid utsågningen ;-)
:D :)
Luckan till höger i bild är en av flera luckor på golvet som döljer elinstallationerna, genom att hålet som man öppnar med är anpassat för att ha sladdar genom sig kan man ha luckan stängd även när man har saker anslutna till eluttagen.
Verkar skitsmart.
Har du lite mer bilder över detta, som visar hur det är gjort där under?
 
Wow! Riktigt inspirerande och fint bygge! Nu blir jag sugen att påbörja mitt altanprojekt, men man kanske får tänka om lite efter att ha kollat igenom detta.. Mina planer kändes aningen futtiga nu haha!:p
 
Mikael_L skrev:
:D :)

Verkar skitsmart.
Har du lite mer bilder över detta, som visar hur det är gjort där under?
Tror inte jag har någon bild tagen där, ska se om jag kan fixa i helgen (Om luckan går upp :)) Nackdelen och bygga så där tight, från sent på hösten till våren är det rätt svårt o få upp luckorna.

Obs det är samma bräda som luckan är gjord av som ligger runt den, sådana där små detaljer som gör att luckan smälter in enormt mycket mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.