Hej,
Vi är på väg att köpa en tomt som ingår i en Samfällighet. Tomten ligger på ett berg med milsvid utsikt över sjö och berg. Nu har jag läst igenom Samfällighetens regler vad det gäller nybyggnation på området, men det är ett par punkter jag inte förstår motivet till.

1. I bestämmelserna för området står det att husen får vara max 4.6 meter höga och att vind inte får inredas. Jag förstår inte anledningen till att vinden inte får inredas om man väl håller sig inom den angivna maxhöjden för bebyggelse. Huset vi planerar att bygga om vi köper tomten är en byggnad med 4,2 meters takhöjd, 4,6 med grund. Huset har sovloft i halva huset och takhöjd upp till nock i andra halvan. Om jag har förstått reglerna rätt så skulle denna typ av byggnad inte tillåtas. Men, jag förstår inte varför? Konsekvenserna blir ju att vi på ett alternativt hus, utan sovloft kommer ha samma takhöjd (4,2 meter), men utan sovloft måste vi bygga huset större för att få ut samma boyta och då skymmer vi ju utsikten mer för bakomliggande fastighet än om vi får inreda ett sovloft.

2. Sedan funderar jag även över bestämmelsen de har över taklutningen, den får vara max 27 grader. Samma sak här, om man håller sig inom den angivna maxhöjden på 4,6 meter är det ju bättre för eventuellt bakomliggande fastigheters utsikt om man har så brant taklutning som möjligt. Med en planare taklutning blir ju huset bredare och täcker således mer av utsikten.

Är det någon som har någon bra förklaring till varför man har sådana här regler?
 
Jag misstänker att det kan ha att göra med brandskyddet... Måste finnas utrymningsvägar...
 
Jag glömde tillägga en sak. Jag tror inte det kan ha med brandskyddet att göra då det tillåts att inreda vind och ha en större taklutning än 27grader på de husen som ligger längst upp i området, alltså husen som inte har någon granne bakom sig. Så det enda jag kan tänka mig är att det har med utsikten att göra eftersom det tillåts att bygga annorlunda på tomterna längst upp. Men, jag förstår inte riktigt hur man har tänkt då, för enligt mig skymmer man utsikten mer genom att följa dessa regler.
 
Redigerat:
Sådana där begränsningar är nog ofta uppställda för att minska möjligheten till permanentboende.
Därav t. ex. förbudet mot att inreda vindsvåningen. Boytan blir helt enkelt mindre.
Och med lägre takvinkel blir det också mindre användbar yta på vinden.
Men det brukar vara kombinerat med en max bygghöjd = väggens höjd upp till taket.
Alltså inte med totalhöjd som du skriver. Då blir det ju lite tokigt. Men förmodligen välment :rolleyes:
 
Ok, ja det känns ju vettigt då området är planerat som ett fritidshusområde. Men huset vi tänkt bygga med sovloft är just ett fritidshus på bara 65kvm, maxstorlek på huvudbyggnad är 100kvm i området. Borde det inte gå att få dispens för ett sovloft då eller brukar de vara benhårda på sina regler inom samfälligheter?
 
Det är nog bäst att ta upp detta med samfällighetens styrelse, eller kanske som en fråga på årsmötet.
Alla frågor som medlemmarna lämnar in i tid måste ju behandlas.

Jag kan faktiskt tänka mig att ett sovloft, utan rumsavdelare, inte räknas som en "vindsvåning".
Men jag är osäker på hur det skall tolkas.
Men här kommer nog snart en mer juridiskt bevandrad skall du se :)
 
Hemmakatten
Samfälligheten har inget med bygglov att göra. Det är kommunens detaljplan som reglerar byggandet.
 
  • Gilla
jmpsa och 1 till
  • Laddar…
Håller med Hemmakatten....ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och gå igenom huset med dom....samfällighetens tyckande har inget med bygglov att göra.....den finns till enbart för gemensamma omr tex vägar, grönytor, lekplatser och dyl.
 
ett gott råd. köp inte. ha lite tålamod. om du är egen totalenterprenör så ok. kan tjäna pengar. men är du inte ,kan bli trubbel . Sätt er ner du och frugan och fråga er. vill vi bo så här utan frihet. mitt råd köp något fristående. slipper en ursäkta men "djävla" massa problem med byggregler och grannar, som lägger näsan i blöt. kom i håg. vi bor i "jante" sverige. mycket lättare att plocka in experter på varje område innan köp. typ el,wws mur, bygg mm. Amdra sidan sett nybyggen måste gå frammåt, vissa har tur andra otur.
 
Samfälligheten har nog gjort precis som vår samfällighet: skrivit in en del av kommunens regler i sitt regelverk som information till köpare. De har dock inget med reglera att göra, utan precis som ovanstående skribenter skriver är det kommunen du ska prata med för att få en tolkning av reglerna.
 
Precis som nämns ovan så har samfälligheten inget med bygglov att göra... Det låter mer som att du citerar från en detaljplan och bestämmelserna är långt ifrån ovanliga utan snarast väldigt vanliga och absolut inte kontroversiella!

Anledningen till lägre taklutning är sannolikt att taknocken då inte skymmer utsikt för hus som säkert ligger högre upp i t.ex. en slänt...

Mitt råd, kontrollera om det är detaljplan du menar eller om det är så att samf.föreningen försöner styra något själv? Är det detaljplanen så kan du med fördel kontakta kommunen för e avstämning om hur stora och vilka typer av avvikelser som beviljats i området tidigare?!

Lycka till...
 
tar detta en gång till. ni är på väg köpa hus i sammfällighet. ingen större skillnad mot att bo i bostadsrätts förening. köper hus, ni köper inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. vad är det som inte går fram. ni får leva med div. restrektioner så är det. eftersom ni valt att bo i ett planerat område. där är man looser. ingen frihet. brukade säga till mina barn som jag fick lära mig. tänk brett, tänk 10-tankar frammåt och bakåt. snabb i tanken är man bara om det gäller liv & lem. annars tänk. bli inte blind av husköp och tuttenuttandet med det. kan kosta en bra slant. kör hårt va opptimist.
 
bigbula skrev:
tar detta en gång till. ni är på väg köpa hus i sammfällighet. ingen större skillnad mot att bo i bostadsrätts förening. köper hus, ni köper inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. vad är det som inte går fram. ni får leva med div. restrektioner så är det. eftersom ni valt att bo i ett planerat område. där är man looser. ingen frihet. brukade säga till mina barn som jag fick lära mig. tänk brett, tänk 10-tankar frammåt och bakåt. snabb i tanken är man bara om det gäller liv & lem. annars tänk. bli inte blind av husköp och tuttenuttandet med det. kan kosta en bra slant. kör hårt va opptimist.
Om du testar och läser trådstart en gång till så ser du att det inte är ett hus de skall köpa utan en tomt, där samfälligheten eventuellt skrivit in delar av kommunens detaljplan i sitt regelverk. Alternativt skrivit in egna regler.
 
Det är lite viktigt att ta reda på samfällighetens egentliga syfte: en vägsamfällighet kan kostar flera tusen om året, medan tex vår parksamfällighet kostar 200 per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.