Kan man måla om en fabriksmålad ytterdörr, tex denna:

http://www.bauhaus.se/yd-ystad-m9x20-vanster.html


Och isåfall hur? Jag tänker att man bara kan rugga upp ytan och täckmåla med den färg vi vill ha. Eller vad säger ni? Anledningen är att vi vill ha fatt i en svart eller grå ytterdörr som är billig och som vi kan få levererad nu på momangen.
 
Visst kan man det, garantin på dörren slutar dock att gälla. Har målat min ytterdörr svart men jag lämnade in den för sprutlackering. Blir snyggare och kostade knappt en tusing.
 
okej! det låter ju bra. Sprutlackering låter som en bra idé. Men om man skulle vilja måla den själv-är förfarandet så som jag skrev; att rugga upp ytan och sedan stryka på färg?
 
Ja, matta ner med fint papper, tvätta så allt ev fett från feta fingrar och dylikt försvinner. Sen är det bara till att måla.
Jag hade nog valt filt eller skumgummiroller bara för att jag är kass på att penselmåla snyggt.
 
tackar-precis det svar jag ville ha :) jag tänkte att om man var tvungen att slipa och grunda osv så är det ju för mycket jobb-men detta är kanske görligt!
 
Försök få reda på vilken färg dörren är målad med, tillverkare och färgtyp. Lyckas du inte med det kanske det kan vara en god ide att grunda först, så att färgen fäster ordentligt, fråga på färgavdelningen, med lite tur har dom nån som kan nåt där ;)
 
  • Gilla
Krisskeyes
  • Laddar…
thomasx-så du menar om man tar reda på vad det är för färg och målar med densamma så behöver man inte grunda?
 
På ny fabriksmålad yta och där det ofta blir slitage skulla jag valt en häftgrund och sedan färdigstrykning.
 
  • Gilla
Anton997
  • Laddar…
krito skrev:
thomasx-så du menar om man tar reda på vad det är för färg och målar med densamma så behöver man inte grunda?
Nja, eftersom diskussionen inledningsvis gav intrycket att det "bara" vara att slipa och täckmåla ville jag påtala vikten av att grundmåla, så det var syftet med mitt inlägg.

Men jo visst, om du vet vad det är för färg nu och använder samma eller en kompatibel kanske du inte behöver grunda. Kolla som sagt lämpligen med något på målaravdelningen. De bör ha koll.
 
De skriver om täta ytskikt, diplomatdörrar. Precis det har jag funderat en del över. Köpte en kvalitetsdörr, dubbeldörr a 30000+ för ett antal år sedan. Fin och gedigen känns den, men den tål inte vätan från utsidan och små sprickor började snart synas, jag har tätat dessa och målat igen så har det blivit bättre, men nu såg jag nya små sprickor på andra ställen.

En tanke som slog mig var möjligheten att måla utsidan med våtrumsfärg, då borde det bli tätt. Några frågor som då uppstår är hur bra sådan färg hanterar träets rörelser i dörren samt om det går att måla över. Nån som vet nåt om detta?

För övrigt måste jag säga att jag tycker att en hantverksmässig dörr är bra mycket snyggare än en som är industriperfekt. Dvs, att det syns att dörren är tillverkad av trä och det finns lite penselstruktur i ytan är klart mycket snyggare än en perfekt slät yta som inte säger nåt alls. Patina kallas det visst ;)
 
Redigerat:
Det var jag som sa att man "bara" kan slipa ner och måla. Jag gjorde så med min ytterdörr för 7 år sedan och den är som ny fortfarande. Har en garagedörr som jag skall göra likadant på. Vi får väl se om färgen ramlar av.
skulle den ramla av så kallar jag det "patina" eller varför inte "shabby chic" :)
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Det var jag som sa att man "bara" kan slipa ner och måla. Jag gjorde så med min ytterdörr för 7 år sedan och den är som ny fortfarande. Har en garagedörr som jag skall göra likadant på. Vi får väl se om färgen ramlar av.
skulle den ramla av så kallar jag det "patina" eller varför inte "shabby chic" :)
Ja visst, man kan göra så, bara färgerna är kompatibla, då blir det bra, som i ditt fall :)

Men diplomatdörrarna t.ex. med sin 2-komp-lack är kanske inte så lätt att få något annat att fästa på, jag hade nog rekommenderat en 2-komp båtlack, och när jag tänker efter så är det nog det jag ska måla min dörr med.
Tack för inslagen som ledde fram till denna insikt :)
 
thomasx skrev:
Ja visst, man kan göra så, bara färgerna är kompatibla, då blir det bra, som i ditt fall :)

Men diplomatdörrarna t.ex. med sin 2-komp-lack är kanske inte så lätt att få något annat att fästa på, jag hade nog rekommenderat en 2-komp båtlack, och när jag tänker efter så är det nog det jag ska måla min dörr med.
Tack för inslagen som ledde fram till denna insikt :)
Om det är 2-komponents eller 1-komponents polyuretanfärg spelar inte så stor roll utan endast att bindemedlet är polyuretan. Främsta fördelen med 2-komponents är möjligheten att bygga upp tjocka färglager snabbt eftersom härdar-komponenten gör att färgen genomhärdar oavsett. Vanlig fukthärdande vattenburen 1-komponents är betydligt enklare och smidigare att använda i detta fallet.
 
K krito skrev:
Kan man måla om en fabriksmålad ytterdörr, tex denna:

[länk]

Och isåfall hur? Jag tänker att man bara kan rugga upp ytan och täckmåla med den färg vi vill ha. Eller vad säger ni? Anledningen är att vi vill ha fatt i en svart eller grå ytterdörr som är billig och som vi kan få levererad nu på momangen.
Vilken typ av färg ska man välja? Akrylat- eller oljefärg? Vad jag förstår bör man inte välja oljebaserad färg på en tidigare yta med akrylat. Länk till dörren vi köpte https://www.bauhaus.se/innerdorr-norge-kompakt-m8x21#go-to-attributes

Med vänlig hälsning

Kreta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.