Hej

Har dragit om all elen på min ovanvåning, med separat el central osv, tänkte ha elektrisk golvärme i badrummet och elektikern drog elen så här: badrummet tre stycken lampor, golvärme, uttag för rakapparat, två eluttag för stickkontakt i sovrummen som ligger jämte, undrar om detta är korrekt gjort, ska inte golvvärmen ha en egen säkring?
 
Jordfelsbrytare finns, tänkte att om något blir fel i framtiden så kan man lätt härleda felet om man har tex en säkring för golvärme, en för uttagen, en för belysning osv men det är kanske lite för ambitiöst?
 
om du tar hjälp av en fackman vid ev. framtida fel så ska han inte ha några problem med att hitta felet oavstt vad det beror på ;)
 
Pratade med en annan elektriker som sa att golvvärmen skulle ha en egen säkring men att man ibland kopplade tex belysning på samma? jag menar att ska golvvärmen ha en egen säkring så ska den ha det, drog om det själv idag så nu är det "korrekt" gjort. Det är klart att en trikare ska kunna felsöka och hitta felet men det är smidigt att kunna bryta alla uttagen tex och ända ha belysning om man ska göra någonting?
 
Det finns inget som säger att golvvärme ska ha egen säkring utan det som styr det är vilken belastning som man får på den aktuella säkringen. en golvvärme kan ju ha en effekt på en par hundra Watt och då har man ingen anledning att dra en egen grupp men är den på 2000 watt är det i det närmaste ett måste.
SLUTSATS: använ sunt förnuft
 
alex25 skrev:
Pratade med en annan elektriker som sa att golvvärmen skulle ha en egen säkring men att man ibland kopplade tex belysning på samma? jag menar att ska golvvärmen ha en egen säkring så ska den ha det, drog om det själv idag så nu är det "korrekt" gjort. Det är klart att en trikare ska kunna felsöka och hitta felet men det är smidigt att kunna bryta alla uttagen tex och ända ha belysning om man ska göra någonting?
??? "korrekt" ??

Du menar alltså att alla saker ska ha en egen säkring alltså, då borde du ha en egen jordfelsbrytare för varje säkring, tänk om det blir jordfel på golvvärmen, då kan du inte ha lampan tänd i badrummet.

Du borde ha en separat jordfelsbrytare för varje säkring... :)
Blir kanske i ditt fall cirka 60 st olika jordfelsbrytare, billigt.... För du vill väl ha det "korrekt" gjort......


:) Förlåt, var bara tvungen.....
 
Det är väl klart att jag skulle kunna ha lampan tänd i badrummet även om jag skulle ha jordfel i golvvärmen detv är därfär den ska ha en egen säkring så slår man från den till govvärmen isåfall så är det ingen spänning fram.
 
Tyvärr hjälper det inte alltid att koppla ur respektive grupp eller ens stänga av golvvärmen för att övriga grupper ska fungera vid jordfel i golvvärmen (när man har gemensam jordfelsbrytare). Är det kortis direkt till jord så kommer sannolikt JFB att lösa även om du stängt av golvvärmen eller slagit ifrån gruppen.

Det enda som skulle fungera är en allpolig frånskiljning av gruppen med felet. Det skulle kräva 2- respektive 4-poliga normsäkringar för alla grupper och det är det mig veterligen ingen som kostar på sig (utom norrmännen som kör med två faser). Men så borde det egentligen vara tycker jag.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.