Någon som vet något om Mjöbäcks villan? ???

Göran
 
Lite grann. De hamnade till slut som tredjehandsalternativ när vi gjorde våran jämförelse av hustillverkare.
 
Har du några priser?

Göran
 
Inte på deras kataloghus.
På vårat hus låg deras byggsats ca 20 kkr över Vallsjöhus (som vi valde). Då tyckte vi ändå att Vallsjöhus hade högre standard och gjorde rejälare hus.
 
Det fanns två ytterligare anledningar till varför vi valde bort Mjöbäcksvillan:

Vi var och tittade på ett nybyggt hus som var väldigt likt det vi byggt. Detta hus hade väldigt stora skador på tapeterna på grund av sättningar och rörelser i huset. Trasiga tapeter i hörnen på ett nybyggt hus är inget konstigt men jag har inte sett så här stora skador i något annat hus. Huset i fråga hade torpargrund och det bidrog väl till sättningarna. Hade det varit betongplatta i stället hade det antagligen varit betydligt mindre skador.

Den andra anledningen var att deras säljrepresentant på HusExpo tyckte att vi skulle skriva på någon form av ramavtal. De försökte göra gällande att det bara var ett kontrakt vi behövde skriva på när det i själva verket var tre kontrakt. Då surnade jag till och tappade lusten för Mjöbäcksvillan. I praktiken hade det kanske inte haft någon betydelse men det kändes som att de försökte föra oss bakom ljuset.

Nu menar jag inte att Mjöbäcksvillan gör dåliga hus eller att deras säljare alltid försöker luras. Vi hade kunnat tänka oss att köpa hus från dem trots ovanstående. Det här är bara två saker som vi inte gillade och de är inte kopplade direkt mot företaget Mjöbäcksvillan utan mer mot ett enskilt bygge som vi tittat på och en säljare (som inte är anställd av Mjöbäcksvillan).
 
GF i det fallet är problemet i hur man sätter ihop husdelarna och vem som gör grunden och inte kvalitet på husdelarna.

Samtidigt är säljarna många gånger oberoende företagare/entreprenörer som i fallet Mjöbäck. Det som säljaren gör är att "köpa" paketet från Mjöbäck och ordar byggentreprenaden själv med egna kontakter.
Är inte säljaren seriös kan vad som helst hända men fortfarande är inte fel på husdelarna som Mjöbäck levererar.

Jag tror att det är samma problem med många hustillverkare som inte har "egna" säljare.
Tyvärr kan inte folk skilja paketet från bygget av paketet och det blir att hustillverkaren får all s--t.

Man kan tänka sig att en säljare som är oseriös talar inte om att han är egenföretagare och att det fungerar på det sättet.
Han säger sig representera hustillverkaren. Kunden tror att han köper från hustillverkaren hela entreprenaden, vilket inte han gör.

Går någonting fel anklagar kunden vem? just hustillverkaren :-/
 
Jo men det är ju ändå så att det är upp till hustillverkarna att se till att de har seriösa säljare??
Har precis sorterat bort Eksjöhus för de har en säljare som inte hört av sig med besked fast vi nästan köpt ett hus av honom.....synd för det var ett fint hus och verkade ha bra kvalitet.Men vem vågar handla av en säljare som inte håller det han lovar??
 
Jag kan hålla med om att hustillverkarna borde ha bättre kontroll på vilka säljare dom gör avtal med.

Det är många gånger säljarna som ger hustillverkarna ett dåligt namn.

 
Har suttit och tänkt flera dagar nu om jag skulle ringa och fråga om det blev någon offert??Men då ringde säljaren ifrån LB-hus och hade ordnat en exklusiv visning av deras hus Vipan...bara min sambo och jag i ett nästan färdigt hus i lugn och ro...så det blev det huset...inte billigast för pengarna men en säljare man litar på som bryr sig...Tror mer på det än att kasta sig ut i något ovisst??
 
man skall tydligen passa sig för en säljare som agerar på södrasidan av stockholm.struligare mäniska får man leta efter.
 
glasis skrev:
man skall tydligen passa sig för en säljare som agerar på södrasidan av stockholm.struligare mäniska får man leta efter.

Har du också varit i kontakt med säljarna på HusExpo?


Man ska alltid passa sig för hussäljarna... Alla hussäljare.
 

Håller med GF ;D

 
Jag säger som jag sagt förut:
Genomför affären baserat på fakta om huset, tillverkaren och underentreprenören.
Du ska ju inte gifta dig med försäljaren...
 
vi har tänkt att bygga med Mjöbäcks villan. Vi har fått jättebra respons av vår säljare från Mjöbäck, hon återkommer alltid i tid, med rätt saker och är jätte duktig. Vi har fått förtroende för dom.

mije ::)
 
Kan bara säga....läs under en tidigare rubrik "Mjöbäcksvillan"...Där har jag gett min syn på det företaget och dess säljare och arb.ledare. Vilka vi har haft att göra med...och bara haft problem från början till slut! >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.