Ok. Tack för svaret. 30 000 kWh + 7600 per år för hushållsel. Är det normalt för en tegelkåk 1 1/2 plan med källare 134 + 74 kvm källare? Mvh Micke
 
lordi skrev:
Tänk på att du inte får ner husets förbrukning för att du kör med pellets. Drar huset 30000 kWh nu, så kommer det att göra det även med pellets. Däremot kostar 1 kWh pellets mindre än 1kWh el.
Hjärndöd kommentar. Ju högre förbrukning desto större vikt att måna om uppvärmningskostnaderna. Jag har eldat min kombipanna med ved i vintras, i mitt hus från 53 med sågspånsisolering. Och vad jag lärt mig av detta är vikten att måna om tätningslister m.m. Mitt hus är energideklarerat till 40.000 kWh/år. Inte en chans att det blir högre elberoende här. TS 30.000 kWh är klart överkomligt.
 
Jag ber Lordi om ursäkt för min kommentar. I sak har han rätt i resonemanget, jag missuppfattade syftet. Men 30000 kwh är inget att börja grina för.
 
Andreas_H skrev:
Hjärndöd kommentar. Ju högre förbrukning desto större vikt att måna om uppvärmningskostnaderna. Jag har eldat min kombipanna med ved i vintras, i mitt hus från 53 med sågspånsisolering. Och vad jag lärt mig av detta är vikten att måna om tätningslister m.m. Mitt hus är energideklarerat till 40.000 kWh/år. Inte en chans att det blir högre elberoende här. TS 30.000 kWh är klart överkomligt.
Haha, hjärndöd kommentar... 
 
  • Gilla
JothaR
  • Laddar…
Hehe, min hjärnlevande kommentar syftade på att TS ville sänka husets effektbehov. Det gör man endast genom tilläggsisolering, fönsterbyte mm. Även väl fungerande termostater spelar en roll här, samt vilken inomhustemperatur man önskar.
Visst, har man en panna med dålig verkningsgrad, så gör man ju en besparing vid byte till effektivare värmekälla.
Däremot kan man i princip räkna med att en eluppvärmd panna har 100% verkningsgrad. I det fall man har kombi panna bör man kunna stänga skorstenen för att undvika värmeförluster vid eldrift.
 
lordi skrev:
Hehe, min hjärnlevande kommentar syftade på att TS ville sänka husets effektbehov. Det gör man endast genom tilläggsisolering, fönsterbyte mm. Även väl fungerande termostater spelar en roll här, samt vilken inomhustemperatur man önskar.
Visst, har man en panna med dålig verkningsgrad, så gör man ju en besparing vid byte till effektivare värmekälla.
Däremot kan man i princip räkna med att en eluppvärmd panna har 100% verkningsgrad. I det fall man har kombi panna bör man kunna stänga skorstenen för att undvika värmeförluster vid eldrift.
Nu ska du få dig! TS vill inte minska effektbehovet, det gör man knappast med nya termostater.. TS önskar isf. minska energianvändningen vilket man precis som du beskriver inte gör med pellets..
 
Jag kanske är hjärndöd, eller missförstod jag det TS skrev i sitt första inlägg. Han skrev att huset behövde 30000 kWh för uppvärmning. Då spelar det ingen roll vad man värmer med. Det krävs ändå 30000 kWh. Det som hjälper till att sänka kostnaden är priset man betalar per kWh.
"Effektbehov" var kanske inget bra ordval från min sida, skulle skrivit energibehov, men ponera att nuvarande ägare håller 23-24 grader inomhus pga halvkassa termostater, eller pga att de trivs med att ha det varmt. Kan man då med hjälp av nya termstater hålla en jämn temperatur på 20 grader. Då minskar förbrukningen ganska radikalt.
Även effektbehovet minskar ju faktiskt då.

Vart jag ville komma fram till, trots tveksamt ordval, var att en del har svårt för sambandet kostnad vs förbrukning. Jag stöter på det ibland när folk säger att de gör av med mer el, gas eller olja än för 10 år sedan, när det i själva verket är priset som har gått upp. De tittar bara på summan längst ner på fakturan.

Nu har jag spårat ur lite från frågan, så om jag ska kommentera förbrukningen på 30000 kWh, så tycker jag den ligger lite i överkant, men inte katastrofalt hög.
 
Redigerat:
Ja, jag vet.. Du fick ju  av mig i ditt första inlägg. Men jag kunde inte låta bli.. 
 
:) Kan man så skall man. Jag hade inte heller kunnat låta bli.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.