magda136 skrev:
Någon skriver "en billig ap...", jag va nämligen lite inne på att det behövs en fet rackare snarare än en enklare sak...? Men det kanske är over kill..?
De flesta accesspunkter är rätt lika, vill du ha bra täckning så använd en med externa antenner (som kan bytas). Undivik alltså modeller med inbyggd/dold antenn.

Det är nämligen så att det finns regler för uteffekt och inga accesspunkter överskrider de reglerna (eftersom då skulle de få försäljningsförbud). I princip så ligger alltså alla på max redan (eventuellt med små små skillnader), så det enda som kan förbättra räckvidden är bättre antenner. Sen är det väldigt sällan signalen från accesspunkt till dator som är problemet utan från dator till accesspunkt (signalen ska ju gå åt bägge hållen). Och åt det hållet hjälper inte högre effekt på accesspunkten.

Sen kan det såklart vara så att en del dyra accesspunkter har en bättre mottagare än billiga, men som sagt var, den svaga punkten är oftare datorns trådlösa nätverkskort (och framförallt inbyggda antenn).


Och det är oftast bättre med flera mindre utspridda än en stor i mitten, eftersom alla trådlösa enheter delar på den trådlösa bandbredden till varje accessopunkt. Har du en accesspunkt på 54 Mbit/s och fyra datorer anslutna så får de alltså drygt 13 Mbit/s vardera (om de använder bandbredden maximalt, t.ex. kollar på IP-TV eller nåt).

Har du två accesspunkter på 54 Mbit/s och två datorer anslutna till vardera så kommer de alltså att få dubbelt så hög hastighet.

Beroende på vad man har för internetförbindelse så kanske inte detta alltid spelar nån roll, men det är värt att ha i bakhuvudet.
 
Redigerat:
Jag ska ju sätta APn på väggen i vardagsrummet/övre hallen där den kommer att vara synlig så jag vill ha en "så vit som möjligt" eftersom vi har vita väggar. Externa antenner är en självklarhet tycker jag (gammal arbetsskada).

Apropå datorns nätverkskort - den svaga punkten hemma hos mig är nog den stationära datorn. Missade att det inte fanns möjlighet att skruva på en extern antenn när jag köpte den (en HP Pavilion som för övrigt är helt ok).

Internetförbindelsen är långsam här, men jag vill ha bättre prestanda på nätverket främst pga access till NAS som är inkopplad med kabel på TG789n.

Använder ni flera SSIDn i era nätverk? Jag funderar på att ha ett familjenät och ett gästnät (med färre privilegier).
 
Den router som jag än så länge använder som accesspunkt stödjer inte flera nät, men annars har jag haft lite funderingar på det (framförallt när ungarnas kompisar är här med sina iPads så kan det vara bra att ha ett nät som bara ger dem tillgång till internet och inte "servrarna" hemma). Blir väl i samband med nån uppgradering:)
 
Ett sätt att trådlöst brygga nätet är ju att koppla sig via Sonos om man har det. Är det någon som testat det? Sitter nämligen i en sits liknande TS, men har en Sonosenhet i närheten där jag vill bygga ut täckningen. Hur mycket försämras kapaciteten om man alltså låter paketen hoppa modem -> router -> sonos -> sonos -> router? Känns ju inte som någon höjdare...
 
Det är nog ingen stor hake mer än priset, och möjligen att de med den inbyggda antennen inte riktigt har den täckning man vill.
 
Kan man bara termerna så är de nästan lättare att använda iom att det finns mera funktionalitet så man kan göra mer som man vill.
POE är jättetrevligt om man har grejor för att driva det hela med. Vill man ha Gig och Poe så måste man se upp lite då det är olika krav på POE för 100 mbit och för Gbit.

Jag vet inte när det blir av exakt men framöver kommer jag att rigga en Zyxel NWA-1123 AP plus POE.
Det vart den just för dualband och för att den nog passar rätt bra ihop med brandvarnaren i taket
 
Redigerat:
Det man får tänka på är att för POE så måste man ju ha strömförsörjningen också, det tillkommer alltså på priset. Behövs alltså antingen en injektor eller en switch med POE-portar. Ska den kopplas direkt till befintlig router blir det ju en injektor som behövs.
 
Tack för förtydligandet Nerre kring PoE. Det skulle va ok för mig att sätta en PoE-switch vid 789an för då blir det ju mkt enklare att placera APn på övervåningen.
 
Annars så kan du få exv. en TP-Link TL-WDR3600 N600 DUALBAND GIGABIT ROUTER för 600:- på exv. Mediamarkt. Jag var lite skeptisk själv, men köpte en själv och den fungerar alldeles utmärkt. Har externa antenner etc. Visst det är inte den snabbaste modellen för 802.11n, men den är ganska respektabel ändå och man kan köra 5GHz samtidigt med 2.4GHz vilket inte alla billiga APar kan.

(Review http://www.pricerunner.se/pfr/168-2...twork-wifi/3415146/tp-link-tl-wdr3600-review/ ) Notera att den inte stämmer; med senaste firmware så kan man ha gästnätverk, tom separata dito för 5GHz och 2.4GHz bandet.
 
Ja som jag skrev så var ju det där diskreta grejerna rätt dyra. Främsta fördelen är ju POE.

Annars finns ju t.ex. TP-Link TL-WR841ND (snabb sökning på Prisjakt) som kostar under 300 och stödjer 802.11n.
 
Jag tycker det kan vara värt 500 spänn extra (eller lite mer också faktiskt) att få en vit, diskret formvigen AP istället för en svart plasttrimmad dito eftersom den ska sitta på väggen (eller i taket) i vardagsrumsdelen av huset.
 
TL-WR841ND är inte så svart (mest antennerna).

BimgTP-Link-TL-WR841N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magda136 skrev:
Jag tycker det kan vara värt 500 spänn extra (eller lite mer också faktiskt) att få en vit, diskret formvigen AP istället för en svart plasttrimmad dito eftersom den ska sitta på väggen (eller i taket) i vardagsrumsdelen av huset.
Gör som jag. Häng en tavla framför. Några distanser bara så att luften kan cirkulera bra och en diskret kabellist målad/tapetserad i samma färg som väggen bakom så är det klart.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.