Vi anlitade en snickare att bygga en altan åt oss förra veckan. Snickaren i fråga har byggt en mängd atlaner så jag la mig inte i dimensioneringen. Nu när bygget står klart så känner jag mig lite fundersam.

Altanen går utmed huset och är 6,7 meter lång och är 5 meter djup.
Den har tre bärlinor av 45x170-C14 (6,7 meter långa), en bärlina är fäst i huset och den andra två bärlinorna står på stolpar. Reglarna som trallen ligger på är 45x145-C14 600mm C-C, det ger en spännvidd på strax under 2,5 meter. Det känns som ett gränsfall, jag hade nog själv valt att ha en till bärlina för att få ner spännvidden.

Det som dock gör mig verkligt fundersam är hur stolparna är konstruerade. Det är 4 stycken stolpar till varje bärlina, avståndet mellan stolparna är alltså runt 2,2 meter. Stolparna är gjorda av enkel 45x95-C14 Regel. Längden på stolparna varierar mellan 0,6 till 1,6 meter. Det ser väldigt klent ut!
Någon som har koll på, eller vet var kan kan se någon konstruktionstabell över knäcklängd för stolpar?

Jag pratade med snickaren om saken och han påstår att det inte behövs mer, men jag känner mig skeptisk till en 1,6 meter lång stolpe av bara 45x95. Till saken hör att snickaren är en bekant, (och han var dessutom billig) och det är inte riktigt läge att göra sig osams med honom.

Stolparna är fästa i U-stolphållare i berg. Han har borrat i berget och slagit ner hållarna i berget. Det känns i sig som en helt ok lösning. Stolparna ha ett 200 mm lång armeringsjärn. Flera av stolparna är nedslagna i berget inte mycket mer än 50mm, d.v.s. det sticker upp nästan 150 mm armeringsjärn ovanför berget, och hållarna sitter inte spikrakt. Enligt gunnebo får max 50 mm sticka upp.

Vad säger ni? Ska jag lunga ner mig och nöja mig i tron att det håller, eller är det läge att förstärka upp det hela? (Vi anlitade ju trots allt en snickare för att slippa göra jobbet själva, vi har fullt upp med andra renoveringar själva).
 
Jag skulle sätta en till 45x95 under varje bärlina.

Stolphållarna låter sådär måste jag säga.
 
Ok, en extra 45x95 under bärlinan skulle säkert styva upp lite, men nackdelen är ju att det kommer sticka ner och synas.
Jag har klurat lite på det hela nu och tänkte mig kanske följade åtgärder:
- Jag har en del 45x170 reglar kvar. Jag tänker att man kan skruva ihop en extra 45x170 med befintlig bärlina.
- Förstärka stolparna med en extra 45x95, då får jag dessutom stöd för den extra 45X170 jag sätter på bärlinan.
- Vad gäller stolphållarna så funderar jag på att gjuta upp en extra liten "plint" runt stolphållarna. Jag tänker att jag borrar några extra små hål i berget just där plinten ska vara och slår ned lite armering för betongen.

Hur låter detta? Verkar det som god idé? Eller är det bara massa jobb i onödan?
 
Kan du lägga ut bild? Tror det räcker att du skruvar ihop en 45x95 med varje befintlig med samma längd, då hindras set från att vrida sig. Om du sätter den på insidan så syns den inte så mkt lr? Sen kan du väl avvakta och hålla lite koll? Jag tror det kommer hålla fint. Du skulle även kunna sätta en 45x170 från bärlina till bärlina på 2 ställen för att binda ihop allt. Tänkte att om du är orolig att järnen ska böja sig så en bärlina börjar "vandra" iväg så håller det ihop allt. Lycka till!
 
Det kommer garanterat hålla som det är.

men svikt i golv är obekvämt, titta du på nogon enkel lösning där.
Stolparna ser klena ut, det är inte så kul, så sätt du dit en till så blir det snyggt.
Ja stolpskorna som sticker upp är inte snyggt, kan du inte enkelt byta till kraftigare stolpar och dra ur och kapa stolpskorna?

Prata du med din bekant och säg att du gjort fel (vilket du faktiskt har som byggherre) och säg att ni kan göra rätt tillsammans.
Viktigt är för relationen att du tar på dig hela skulden (vilken verkligen inte är så stor) och att du inte gnäller på bekanten, inte en enda gång.

Lycka till
 
  • Gilla
Ingimarsson
  • Laddar…
Har ingen bild för tillfället, sitter på jobbet.
Jo, det håller säkert som det ser ut. Det ser dock inte snyggt ut med de tunna stolparna och det tunna armeringsjärnet på stolphållarna som sticker upp ur berget. Jag kommer åtgärda stolparna på något sätt. Antingen genom att sätta på en extra 45x95, eller som Workingclasshero föreslår byta ut stolparna och samtidigt få ner stolphållarna i berget lite snyggare.

Snickaren är väl inte direkt en bekant, utan snarare en bekants bekant. Till saken hör att när jag och snickaren talades vid innan bygget så sa han att han skulle göra stolparna av 2 st ihopsatta 45x95, vilket jag tyckte lät ok. Jag blev en smula förvånad över att komma hem och se att ha inte gjort så. Jag kontaktade då honom varpå att han säger: "äh, jag struntade i det, det behövs inte". Men jag tänker inte tjafsa mer med honom, utan jag åtgärdar det själv istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.