Jag menar på vintern. Dvs att huset kyls ner hela tiden. Jag har mina fläktar på fullt ibland och det räcker ändå inte till för att forsera ut den varma luften på sommaren. Om man ska ha kyla via aggregatet så måste man kondens-isolera kanalerna så man inte får kondensskador på övriga huset.
 
M
Ja, du har nog rätt, fast det beror på lite hur kallt du kyler luften. Tror gränsen ligger runt 13-15c för kondensrisken om jag inte hört helt fel - fast nu har jag nog dragit TS fråga lite för långt :)

@Jörgen H: Vid vilket tillfället och för vilket syfte hade du tänkt att använda värmebatteriet? Jag håller med att på sikt kommer ju vattenbatteriet vara billigare än el, under förutsättningen att ditt befintliga värmesystem inte klarar av att värma huset tillräckligt. Eventuellt finns en komfortfaktor. Det kan kan vara skönt att få varm luft i alla rum i hela huset?
 
Jörgen H skrev:
Hej

Ska köpa ett FTX-aggregat för installation i nybygge. Som standard levereras aggregatet med ett elektriskt tillskottsbatteri. Som tillval finns ett vattenburet, dock med ganska låg effekt. Jag kommer ha ganska låg framledningstemperatur på systemet och vill inte ha en extra shunt bara för fläktvattnet. Tanken är då att istället gå upp i dimension på vattenbatteriet, för att på så vis få ut lika hög effekt, men med lägre framledningstemperatur.
Antar att du ska ha vattenburen golvvärme. Kan avråda dig från detta för du kommer aldrig att tjäna in denna investering om du inte bor i Norrland inland. Dagens FTX växlare är så effektiva så det är inte ofta eltillskottet används. Lägg pengarna istället frikyla eller något annat kul. För varje grad du höjer binnen så ökar du verkningsgraden på värmepumpen.

Alternativet är att du kör värmepumpen på samma temperaturer som du har lågtemperaturelement och shuntar ner temperaturen till golvvärmen. Men du förlorar 10% av värmepumpens verkningsgrad genom att ha högre temperatur för uppvärmning och denna lösning.....

Luftflödet får du fram på din ventilationsritning och det ligger nog från 50liter/sekund och uppåt.
 
Kul att denna snart 1 år gamla tråd tagit fart igen, hoppas Jörgen H inte gett upp forumet+tråden och kan återkoppla på hur han tillslut byggde sitt vent-system, med eller utan vattenbatteri?

Jag har en tilläggsfråga som jag inte hittat svar på något forum som kan vara ett billigare alternativ än att ansluta ett vattenbatteri (med tillhörande VP) till FTX-systemet för uppvärmning.
- Finns det något sätt att ansluta hela eller en del av luften från en luft/luft-pump direkt efter värmeväxlaren på FTX-aggregatet istället för el-/vattenuppvärmning? Detta borde ge en effektiv spridning av värme i hela huset på alla våningsplan och öka komforten markant jämfört med att låta LLVPn blåsa ut allt på ett plan...
 
Redigerat:
M
krypgr-direktel-ftx skrev:
Kul att denna snart 1 år gamla tråd tagit fart igen, hoppas Jörgen H inte gett upp forumet+tråden och kan återkoppla på hur han tillslut byggde sitt vent-system, med eller utan vattenbatteri?

Jag har en tilläggsfråga som jag inte hittat svar på något forum som kan vara ett billigare alternativ än att ansluta ett vattenbatteri (med tillhörande VP) till FTX-systemet för uppvärmning.
- Finns det något sätt att ansluta hela eller en del av luften från en luft/luft-pump direkt efter värmeväxlaren på FTX-aggregatet istället för el-/vattenuppvärmning? Detta borde ge en effektiv spridning av värme i hela huset på alla våningsplan och öka komforten markant jämfört med att låta LLVPn blåsa ut allt på ett plan...
Tänkte inte på att tråden var gammal :D

En LLVP har många kubikmeter högre luftflöde, så det går inte direkt att köra in i FTX-systemet. Närmast du kommer är en frånluftsvärmepump, men den värmer ett vattenburet system mha ftx-utblås-luften.
 
Finns rätt billiga frånluftvärmepumpar som endast gör varmvatten. Är det lite kallare ute så är en bra FTX växlare effektivare än en billig frånluftvärmepump.
 
Om man lägger till faktorn komfort temperatur på tilluften, dvs man vill inte ha lägre tillufttemp än 19-20 grader (vinter tid) så borde eftervärmen få gå ganska konstant!? oavset var i lander man bor. Exempel (om man kan räkna så) frånluft 21-22 grader, 0 gradig uteluft ger teoretiskt 18 grader in, då måste eftervärmen värma 1-2grader hela tiden. Det blir ganska mycket i längden.
 
Micke64 skrev:
En LLVP har många kubikmeter högre luftflöde, så det går inte direkt att köra in i FTX-systemet. Närmast du kommer är en frånluftsvärmepump, men den värmer ett vattenburet system mha ftx-utblås-luften.

Varför skulle flödet sätta stopp för denna lösning? En LLVP påverkar ju inte den totala tryckbalansen i huset då den endast cirkulerar luft innanför klimatskalet. Det kommer att bli något högre flöde ur tilluftsdonen - JA , men detta borde gå att balansera att man endast leder in delar av varmluften i ventsystemet och låta den större luftmängden blåsa ut direkt från LLVPn enl gammal tradition, detta måste man ju prova sig fram med.
fredrikru skrev:
Finns rätt billiga frånluftvärmepumpar som endast gör varmvatten. Är det lite kallare ute så är en bra FTX växlare effektivare än en billig frånluftvärmepump.
Kan rekommendera "Indol 190" som vi installerade i februari, den har sänkt våra kostnader för varmvatten rejält och fungerar även som AC då den kyler inneluften sommartid.
 
M
krypgr-direktel-ftx skrev:
Varför skulle flödet sätta stopp för denna lösning? En LLVP påverkar ju inte den totala tryckbalansen i huset då den endast cirkulerar luft innanför klimatskalet. Det kommer att bli något högre flöde ur tilluftsdonen - JA , men detta borde gå att balansera att man endast leder in delar av varmluften i ventsystemet och låta den större luftmängden blåsa ut direkt från LLVPn enl gammal tradition, detta måste man ju prova sig fram med.


Kan rekommendera "Indol 190" som vi installerade i februari, den har sänkt våra kostnader för varmvatten rejält och fungerar även som AC då den kyler inneluften sommartid.
Hur kyler Indol 190?
 
En vattenberedare med värmepump använder sig exempelvis av inomhusluften, ca 21 gr, kör med ett luftflöde på 280-360 m3/h, resultatet blir varmvatten + kall avluft, ca 4-8 gr som man kan välja att leda ut utomhus eller återcirkulera till inomhusluften.

Det finns en hel del info här om ni vill prova denna nya typ av beredare med VP.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49509.0
 
M
Tack för infon. Det var ju smart, så ju oftare man duschar desto kallare inne :D
 
Micke64 skrev:
En LLVP har många kubikmeter högre luftflöde, så det går inte direkt att köra in i FTX-systemet. Närmast du kommer är en frånluftsvärmepump, men den värmer ett vattenburet system mha ftx-utblås-luften.
Jag hittade precis några intressanta FTX-aggregat från "Enervent" med integrerad LLVP i ventsystemet.

Om detta inte skulle fungera, varför finns det då färdiga produkter på marknaden?
http://www.enervent.fi/product_line.asp?menuid=20186&langid=2&countryid=200
 
Tittade på det systemet i höstas och tyvärr är LLVP tillsatsen dyr. Tydligen var det väldigt vanlig i Finland men här i södra svergie gick det aldrig att räkna hem om man köpte den enbart för uppvärmning, Då fick man köpa den för att man kunde få kyla på sommaren.
 
Bara för att få lite siffror gjorde jag en liten beräkning i ett äldre dimensioneringsprogram för aggregat, bara lite enkla siffror.
Luftflöde: 70 l/s, drift med detta flöde dygnet runt hela året.
Placering: Göteborg (Årsmedeltemp 7.8 grC).
Roterande värmeåtervinning: 87% verkningsgrad.
Frånluftstemperatur 20 grC (varmare i huset men lite förluster i kanalsystem)
Om man önskar blåsa in 20 grC ger det ett årsbehov på eftervärmningbatteriet på 864 kWh.
Om man önskar blåsa in 18 grC ger det ett årsbehov på eftervärmningsbatteri på 77kWh

Dessa siffror säger mig att skall man ha FTX som endast ventilation (inblåsning 18grC) fungerar el-batteri men har man tänk använda FTX som extra värmekälla i huset kan man börja titta på värmepump/vatternbatteri eller annan lösning.
 
viggen_l skrev:
Tittade på det systemet i höstas och tyvärr är LLVP tillsatsen dyr. Tydligen var det väldigt vanlig i Finland men här i södra svergie gick det aldrig att räkna hem om man köpte den enbart för uppvärmning, Då fick man köpa den för att man kunde få kyla på sommaren.
Om du har kikat på dessa aggregat tidigare kanske du har lite prisuppgifter... Separata Ftx brukar väl ligga på 20000 och bra LLVPs på 15000, tillsammans med installation kanske det landar på 50-60'? Man får en bättre vent+värmelösning med kombo-aggregat. Rätta mig om jag E ute o cyklar med prisuppskattningen för separata installationer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.