Halloj! Håller på för fullt med panelbyte på min kåk från 1947. Har snart rivit all panel på ena sidan uppkommer ett stort frågetecken ang isolering.
Eftersom huset är väldigt gammalt, så är även isoleringen väldigt gammal och rent utav nästan obefintlig på sina håll. Bakom isoleringen sitter en svart papp av något slag och jag tror inte att det är någon form av åldersbeständig plast. Kanske någon vindpapp, vad vet jag? Det konstiga är att det satt en papp utanför isoleringen också, utan överlapp.
Eftersom tilläggsisolering inte är ett alternativ täbkte jag kanske att man kunde byta ut den där gamla isoleringen, lite bättre lär det väl iaf bli? Eller ska man bara byta där den är riktigt dålig? Viktigast av allt; kan man lägga dit glasullsskiva eller ska man använda sig av något annat?
Fråga nr2, reglarna är 50mm, hur tjock skiva ska man använda?

Tack på förhand!!
 
  • Gilla
Bernchan
  • Laddar…
Den svarta pappen är vanlig vindpapp, på 40-talet använde man inte plast.
Vet inte vad du har för typ av isolering idag men ska du byta så är det nog bäst att byta all isolering i samma lager för att inte få ojämn köldverkan. Troligtvis är inte isoleringen från 40 talet utan senare så det kan vara asbest i det så du bör nog inte gosa för mycket med det. Sen om vanlig 45mm isolering (glasull/stenull)eller fasadskivor är bäst vet jag inte men 45 mm isolering kommer troligtvis svälla till 50 medan fasadskivorna inte sväller utan är mer den tjocklek dom är.
Varför inte regla upp tjockare när det ändå är öppet och tilläggsisolera lite mer ordentligt? Du/ni lär nog inte slita bort panelen och göra det i framtiden.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har gjort just det du efterfrågar. Huset från 56. Reglarna är dock 90mm.
Bytte ut all isolering mot RockWool 95mm samt slog på 45mm regel utanpå och isolerade ett lager till. Sen vindpapp och 22mm luftspalt på det. Sen upp men nya panelen.
Vi hade frostbildning på panelen innan men efter isoleringsbytet och tillägget vi gjorde upphörde detta.
Bytte två sidor förra året och gjort de två andra nu i år.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Att byta panel på ett hus från 47 utan att samtidigt tilläggsisolera låter som ett ordentligt feltänk.....
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Kent n: tack! Det ser ut precis som hos oss, fast mer/bredare regelpartier. Jag ska googla lite om egenskaperna i materialet!
Mathias: det finns en del komplikationer, t.ex ett burspråk och ett tak... Jag kanske har tänkt om, men det innebär (tror jag, har inte kontrollmätt efter uppfinnandet av idéen) en hel del ombyggnationer och det kommer antagligen kosta mig fyra fönster, en balkongdörr samt vad jag anser, en något försämrad planlösning...
 
Kent_n: glömde fråga, hur är det med diffspärr i ditt hus? Finns det någon eller är det som hos mig, en svart papp innanför bef isolering?
 
  • Gilla
Matilda Aedel
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Att byta panel på ett hus från 47 utan att samtidigt tilläggsisolera låter som ett ordentligt feltänk.....
Inte alla gånger, att tilläggsisolera utan att förlänga takfot, flytta ut fönster/dörrar och flytta ut sockel kan förstöra ett hus totalt. Då kan det vara bättre att låta bli den extra isoleringen, man inte gör detta.
 
...eller så gör man det med när man håller på.....

adde_camilla, beskriv gärna problemen du ser med burspråk etc....
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
adde_camilla skrev:
Kent_n: glömde fråga, hur är det med diffspärr i ditt hus? Finns det någon eller är det som hos mig, en svart papp innanför bef isolering?
Vi inledde hela renoveringen med att riva ut allt på insidan. Då passade vi även på att sätta diffspärr.

utanpå den tidigare isoleringen (asfaboard?) satt det en vindpapp som den du beskriver. Svart papp.
 
Redigerat:
Kent_n: då förstår jag! Grejen är ju att vi inte har någon diffspärr alls utan någon sorts papp på insidan och en annan sorts papp på utsidan av isoleringen. Detta i kombination med glas/stenull är det jag funderar på.
MathiasS: Burspråket är lika djupt som balkongdörren är bred, om du förstår vad jag menar. Om jag tilläggsisolerar huvudväggen kommer nog inte dörren att öppna, liksom fönstret på andra sidan. Att försöka flytta ut en dörr och ett fönster som suttit sen -47 är nog dömt att misslyckas. Likaså som tidigare inlägg finns det ju en estetisk fråga. Personligen tycker jag att det är snyggast med fönster som livar med väggen, men jag lär knappast ge mig på att flytta ut alla. Att ha vissa i liv och andra inte, det ser skumt ut.
 
Ok. Kan du inte tänka dig att flytta ut fönster och dörrar förstår jag problemet. Men....visst är det mer arbete att fixa detta men det är det ju värt! Att fönstret suttit fast i 60 år betyder inte att det inte går att få loss, sitter antagligen bara med en spik i varje hörn. Lätt att kapa med tigersåg eller bågfilsblad. Det stora arbetet kopplat till att flytta ut fönster är ju snickerierna och målning invändigt, men om det ändå ska göras.....

Har huset idag endast isolering anno 1947 och ni inte har gratis uppvärmning (ved, egen skog) tror jag ni kommer ångra er när elräkningarna trillar in......kommer bara bli dyrare och dyrare och ..........
 
Jag håller med MathiasS.
Vi har gjort en tillbyggnad och renovering av vårt hus och i samband med det även bytt panelen eftersom den var helt slut i söderläge (målad med plastfärg på 80talet).
Reglade ut panelen och tilläggsisolerade samt flyttade ut alla fönster så de livar med fasaden och förlängde takfot och takutsticket samtidigt. Det kostade en del tid och pengar men det är absolut inget jag ångrar eftersom jag tycker det skulle sett konstigt ut annars.
Men det är ju helt klart en pengafråga såklart, lägg ut pengarna nu eller lägg lite pengar på uppvärmning varje månad.
Ska det dessutom renoveras på insidan så tycker jag att det är ett relativt lätt beslut.
 
adde_camilla: Stenull är ju helt dött material, bör inte finnas någon nackdel att sätta in det jämfört med det gamla ni har. Vad gäller pappen på insidan är den troligen helt onödig. Användes tidigare för att bla hålla sågspånsisolering på plats.

Hör med någon kunnig säljare på ett byggvaruhus. Isolering är inte jättedyrt och eftersom ni ändå tar ner panelen känns det lika bra att byta ut den.
 
20130605_104506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här satt innanför våra såånskivor invändigt, antar att det är dåtidens plast.

Huset är visserligen 23 år nyare än ert, men nån nytta gör säkert er papp invändigt också.
 
Kent_n: saken är den att om man inte har en tät diff.spärr och monterat ett dött material som stenull, så kan man få fuktvandring innefrån och ut. Då kan det bildas vattendroppar i isoleringen som sedan möglar tillsammans med det lilla organiska material som också finns där. En cellulosabaserad isolering suger åt sig fukten när det är fuktigt och släpper ifrån sig fukten när det är torrt. Jag vet inte vad som är rätt, därför frågar jag här. Det verkar liksom vara två helt olika skolor liksom med att kapa droppnäsa nederst på panelen. Surt vore det om man 9 år efter försäljning åker på dolda fel... iof är det ju bara att fota skiten oavsett och lämna över till dom nya ägarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.