Krilleman
Åk in på din lokala VVS-firma och fråga om du får hyra verktyget en dag för en billig slant!
 
såga av den med en bågfil :) eller tigersåg funkar med.. muttern längst upp underifrån kan du lossa.. sitter nog som fan sen kan du såga av det underifrån själva armarna så vips borde den släppa... detta är ju o du inte ska återmontera den förstås
 
DSC_0221[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut så fick jag då av den jäkla blandaren. Lyckades tvinga åp en 28mm hylsa på första mutterns om höll fast den konade delen. Gick sedan och skaffade en avdragare på classe (2 för 199:). Lyckades pilla dit den och drog åt som f-n. Inget hände. Läste om tipset att slå ett slag med hammaren på avdragarens skruv, och då föll allt till golvet. Översta muttern lossades för hand, turligt nog.

Sicken konstruktion egentligen.

Under tiden lyckades jag ta sönder vattenlåset (metall, sönderrostat), vilket inte var så förvånande eftersom det hade hänt tidigare med det andra handfatet. Så det fick bytas också...

Skall pröva samma sak på andra handfatet, verkar som om det är mindre plats där...
 
  • Gilla
Rikard Sauce och 1 till
  • Laddar…
Tog loss det andra handfatet för att komma åt bättre, det var mer ärgat. Tyvärr lyckades jag slå sönder det när jag försökte använda avdragaren. Klantigt! Så nu blir det nytt fint, vitt handfat... :(
 
-MH- skrev:
Tog loss det andra handfatet för att komma åt bättre, det var mer ärgat. Tyvärr lyckades jag slå sönder det när jag försökte använda avdragaren. Klantigt! Så nu blir det nytt fint, vitt handfat... :(
Se där! Vilken osis när du var nästan hemma :confused:

Det är aldrig kul att säga "Vad var det jag sa" men

Kanske dags att byta både blandare och handfat.

Så slipper du fundera. Ser ju ut som det kan behövas specialverktyg för att komma åt.
 
Ja, men jag fick tillfälle att köpa avdragare. Inte för att det var en bra avdragare, men... Och om jag haft lite mer finess i fingrarna hade det gått bra. :mad:

Förstår att det där specialverktyget finns till! ::)
 
Krilleman
Jag vill inte strö salt i dina sår (eller är det precis det jag gör ;)) men avdragar-pengarna kunde du gett en röris för att låna en korrekt avdragare!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill inte strö salt i dina sår (eller är det precis det jag gör ;)) men avdragar-pengarna kunde du gett en röris för att låna en korrekt avdragare!
Man skall väl inte behöva en röris för triviala hemma-fixar jobb som att byta en blandare.

Jag har exakt samma problem och funderar nu på att skära sönder den gamla med en diamant-kaptrissa.
 
Hade det inte varit billigare, enklare och snyggare att köpa blandare + handfat på Blocket plus lite mässing-anslutningar (för de gamla måtten) på Hornbach...?
 
Krilleman
A aim2free skrev:
Jag har exakt samma problem och funderar nu på att skära sönder den gamla med en diamant-kaptrissa.
Jag håller med föregående talare.

Men det kanske är så att du absolut vill behålla den gamla stilen på porslinet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.