Varför inte köra 0502Y på fasaden, så är problemet löst? Hade jag gjort!
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
0502y är rätt gul på vintern med snö ute.
Som jag skrev tidigare har vi 0501y på fasaden och standard 0502y på fönster och dörrar.

Om man verkligen tänker på det ser man en skillnad, annars inte.
 
Vi har Demidekk Lätthet (0501-y) på fasad och 0500-n inne. Mycket nöjd. På fasaden är 0501-y "lagom" vit på sommaren och inte gul på vintern. Precis som vi önskade :)

Inne där det inte är lika mycket ljus gick vi alltså på helvit så långt vi har kunnat (lister, dörrar, fönster, köksluckor etc). En del kan säkert uppfatta den som kall men jag ångrar verkligen inte det valet. Problemet är att alla möbler och övrigt vitt man vill köpa ofta är nikotingulvitt.. urk..
 
Detär ju ett oerhört viktigt val att göra. Man har ju inte direkt råd att göra om det. Ska kolla upp det där med 0501-y.
Låter som ett lämpligt val.

Tack alla! :)
 
Det är ju två helt olika underlag så hur färgerna upplevs ihop är extremt svårt att säga.. jag skulle köpa en liten burk och provmåla fasaden runt ett fönster.
Slipper du spekulera!
 
motives skrev:
Det är ju två helt olika underlag så hur färgerna upplevs ihop är extremt svårt att säga.. jag skulle köpa en liten burk och provmåla fasaden runt ett fönster.
Slipper du spekulera!

Bra idé! Ska kolla om det finns tid att göra det innan jobbet påbörjas.
 
Exakt måla upp en kvadrat av varje och känn efter
 
Nu är det snart dags. Byggställningen är på plats o på tis kommer hantverkarna. O ja det blir sto lotusan 0502-y.
 
Hej!
Hur blev slutresultatet? Är du nöjd med färgvalet? Står inför samma beslut :)
 
lopec
Puts är en sak (gärna vittvittvitt där) men i min stad nu är det några som målat trähus i N0500-N, såväl fasad som knutbrädor etc.

Ser inte klokt ut, alldeles för bländande och ser verkligen inte färdigmålat ut :/ (personlig åsikt, de som målat är säkert supernöjda)

Inomhus har jag dock inget emot S0500-N, även om man får problem med allt annat som plötsligt bara är ''vitt''
 
Hemmakatten
Vår spritputs målades med 1002-y. Ser helt vitt ut men inte grekiskt kritvitt.
 
Vi målade 350m2 putsfasad med STO Color Lotusan med 1000N, 500N fick man gå med solglasögon på för det var så bländande. 1000N är ju en ljusgrå färg åt blått, men vi tyckte brytningen mot gult blev fult.
Det är väldig skillnad på 1m2 målad yta och 60m2 målad yta. Det ska man tänka på när man provmålar. Provmåla dessutom både solsida och skuggsida. Färgerna skiljer sig åt väldigt mycket.

Omgivningen spelar också roll, har man mycket växtlighet/träd så upplevs färgen annorlunda mot om man bor vid havet eller inne i en stad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.