Hej!

Har en carport som är byggd på en betongplatta för ca 30 år sedan, plattan har nu satt sig ca 8 cm på ena långsidan vilket resulterar i att carportens väggar lutar och takavrinningen inte funkar.

Har en fundering om det inte bara går att lossa ena långsidan (bottenregeln) på garaget och sedan "hissa upp" den sidan och peta in en ny regel under ovanpå lecablocken.

Går detta att göra och vad behöver jag för verktyg för att "hissa upp" på ena långsidan?

Carporten är ca 7x4 meter med platt tak.

Mvh, Lasse
 
Går gör det nog.

Ett par vanliga hydrauliska domkrafter är riktigt användbara prylar när man ska lyfta hus.
Sen Beroenden på hur det ser ut hos dig så får man väl peta in något lämpligt som de kan lyfta emot bara
 
Mats skrev:
Går gör det nog.

Ett par vanliga hydrauliska domkrafter är riktigt användbara prylar när man ska lyfta hus.
Sen Beroenden på hur det ser ut hos dig så får man väl peta in något lämpligt som de kan lyfta emot bara
Tack för ditt svar. Har även hört att det finns typ "domkrafter" som man kan ställa på golvet och sedan stötta mot takreglarna och sedan hissa upp dessa. Någon som vet vad jag menar, vet vad dessa heter och var man kan få tag i sådana (helst hyra)???
 
Jag tror att du är ute efter stämp. Bör inte vara något problem att hyra. Stämp är dock inte särskilt lämpliga att lyfta saker med utan är snarare till för att tillfälligt stötta upp tak medans man bygger om en bärande vägg eller så. Vill du jobba säkert så är det dock inte en dålig ide att lyfta väggen nertill med domkrafter och samtidigt ha några stämp invändigt som du följer efter med som säkring.

Bästa domkraften för den typ av jobb du tänkt göra tycker jag annars är så kallade vevkärringar. De går oftast att placera närmare väggen än hydrauliska domkrafter tack vare sin klack och till skillnad från de flesta hydrauliska så går de att sänka på ett mer kontrollerat vis. Illustrerar med en länk till jula, men borde inte vara något problem att hyra heller.
http://www.jula.se/mekanisk-domkraft-3-t-335001

Vad du än gör, försök inte med en garagedomkraft med hjul. Som gjort för att det ska gå åt skogen.
 
PNO skrev:
Jag tror att du är ute efter stämp. Bör inte vara något problem att hyra. Stämp är dock inte särskilt lämpliga att lyfta saker med utan är snarare till för att tillfälligt stötta upp tak medans man bygger om en bärande vägg eller så. Vill du jobba säkert så är det dock inte en dålig ide att lyfta väggen nertill med domkrafter och samtidigt ha några stämp invändigt som du följer efter med som säkring.

Bästa domkraften för den typ av jobb du tänkt göra tycker jag annars är så kallade vevkärringar. De går oftast att placera närmare väggen än hydrauliska domkrafter tack vare sin klack och till skillnad från de flesta hydrauliska så går de att sänka på ett mer kontrollerat vis. Illustrerar med en länk till jula, men borde inte vara något problem att hyra heller.
[länk]

Vad du än gör, försök inte med en garagedomkraft med hjul. Som gjort för att det ska gå åt skogen.
Tack för ett klockrent svar, nu är det bara att köra igång så blir frugan nöjd också... ;)

Med vänlig hälsning, Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.