Flera jag känner har lejt bort ommålningen av fasaden på huset och ingen av dom firmor som utfört jobbet har tvättat före. Endast en rejäl skrapning av allt som sitter löst gör dom. Färgen sitter ändå säger dom och skyller bara på att färghandlarna vill sälja dyra tvättmedel som egentligen inte fyller någon större funktion. Vad har ni för erfarenheter?
 
Känns helt självklart att tvätta för att få bort det sista av mögelsporer etc. Dyra tvättmedel lär man ju inte heller behöva använda - funkar nästan lika bra med en alkalisk avfettning.
 
Jag tvättade mitt vita hus med Jotun Kraftvask som är extremt dryg så det är absolut inte dyrt. Och herregud vad skit som rinner av! Det är ungefär som om du mekat bilmotor en dag och sköljer i slasken.. I mitt fall var det 15 år sen målning.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att inte tvätta huset innan målning.
 
Skälv klart tvättar man innan målning, allt annat är fel fel fel. Det är ju knappast i rengöringsmedel den stora kostnaden ligger.
 
MB77 skrev:
Skälv klart tvättar man innan målning, allt annat är fel fel fel. Det är ju knappast i rengöringsmedel den stora kostnaden ligger.
Exakt. Tror jag lagt 300kr på rengöringsmedel och 8000kr färg så här långt. Men det är roligare att måla än tvätta..... Roligaste med tvättningen är att det ser nymålat ut efteråt :)
 
Vad säger ni om där huset, som är nybyggt, är grundmålat förra året och nu ska vi måla vanliga färgen. Behövs det tvättas?
 
Ja.
 
emde skrev:
Vad säger ni om där huset, som är nybyggt, är grundmålat förra året och nu ska vi måla vanliga färgen. Behövs det tvättas?
Tror mig läst att tex Jotun förespråkar att man helst ska måla tvättad yta inom 3-4 veckor. Sen finns det nog marginal i det men 1 år hinner det gro mycket skit på. Jag skulle tvättat. En sida för en person på 1.5plans villa tog mig ca 2-3h med stege inkl väntetiden för medlet. Sen lät jag det torka 3-5 dagar beroende på väder.

Du kan så klart nyttja ROT på det med om du vill ta hjälp. I mina trakter gjorde de reklam med att en hel normalvilla tvättades för ca 3000kr.
 
Bricco skrev:
Tror mig läst att tex Jotun förespråkar att man helst ska måla tvättad yta inom 3-4 veckor. Sen finns det nog marginal i det men 1 år hinner det gro mycket skit på. Jag skulle tvättat. En sida för en person på 1.5plans villa tog mig ca 2-3h med stege inkl väntetiden för medlet. Sen lät jag det torka 3-5 dagar beroende på väder.

Du kan så klart nyttja ROT på det med om du vill ta hjälp. I mina trakter gjorde de reklam med att en hel normalvilla tvättades för ca 3000kr.
Svårt att köra ROT på ett nybyggt hus..

Jag borstade och körde med vattenslangen på mitt som var grundmålat från fabrik, målarfirman tyckte det räckte med att borsta.
Jag hade dock mest problem med att det dammar från allt möjligt, blir lite så i ett nybyggnadsområde.
 
Vårt hus började monteras i mars och är nu klart, och det är dags för målning.
Räcker det med att bara skölja av fasaden med vattenslangen nån vecka innan för att få bort allt damm?

Eller måste/bör man borsta med tex Jotuns innan? Känns lite onödigt på så pass ny fasad?
 
Vad säger din färghandlare?
Du behöver minst ha en borste tillsammans med vatten, spolar du bara vatten så fort du enbart bort det som sitter löst.
Jag köpte en sånn borste man tvättar bilen med som har anslutning för vattenslang.
Sen borstade jag hela fasaden, lät den stå 2 dagar i värmen nu och sen målade.

Man får väl göra en liten bedömning utifrån hur läget är, är det mycket skitigt eller bara lite grann.
Kom huset grundmålat så kan ju en del hänga på vad det använts för färg där med.
 
MultiMan
Jag har provat både med och utan tvättning och vill påstå att det långvariga resultatet blir mycket bättre med rentvättad yta. Skrapning räcker inte. Med fasadtvättmedel alltså, rent vatten hade inte räckt hos mig iaf.
 
Det är ju inte ingrott skit osv, utan bara dammigt (av naturliga skäl). En sån borste med vattenslangsanslutning lät smart, det borde ju rätcka tycker man.
 
Har man inte tvättat huset före målning (gäller även nybyggt hus som stått grundmålat i några månader), så är det inte säkert att man har några garantier från färgtillverkaren. Jotun t ex tar ju ansvar om något verkar vara fel på färgblandningen, för det händer. Har huset inte tvättats enligt instruktioner i förväg så kan man inte längre ta på sig ansvaret för eventuella fel.
 
Frågan är dock hur de kan bevisa vilket underarbete som gjorts eller inte gjorts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.