Tidigare fanns planer på att göra om hela väggarna. Men då det egentligen inte är något vidare fel på kaklet, utan snarare fogen undrar jag om man kanske ändå inte kunde komma undan en totalrenovering.
Fogen som finns nu är ful-brun och solkig. :-?
Vår vägg har vitt kakel och jag VILL HA VIT FOG.

Badrummet är stort och jag slipper helst fara omkring med fogkrats i månader. Alltså, finns det inte någon färg som man kan måla med istället? Till exempel? Eller andra vettiga förslag? Ös på!
 
  • kjdhlkjmsa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det ful-bruna och solkiga brukar gå att få bort genom att skrubba rent fogarna med "rätt" rengöringsmedel (lite beroende på vad det är för sorts smuts - svartmögel t.ex. kräver speciella medel). Men detta kommer ju naturligtvis inte att göra fogen mer "vit" än vad den var från början. Kakelbutikerna säljer fogfärg för att färga in fogarna, men hur resultatet blir vet jag inte. Jag antar att det blir mindre bra...
 
jo, men i ärlighetens namn kan det knappast bli mindre bra än vad det redan är :D haha....jag hyser en viss aversion mot badrum anno -92 med den här 'snitziga' färgade vågräta linjen samt det urbota tråkiga fogarna.

Bra att det finns färg. Jag ska prova det först. Blir inte det bra så provar jag en krats. Och pallar jag inte _det_ så får jag ringa hantverkarna.

Dock mottages fler förslag tacksamt?!

SÅHÄR vill jag att det ska se ut, och bilden har jag snott från www.hemnet.se
 
  • bad3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller nu kom jag på en ny fråga...

Går det inte att smeta på vit fog o v a n p å den befintliga????!!!
 
  • Gilla
Nybyggerska
  • Laddar…
Att smeta på ny FOG tror jag inte att du kan göra. Däremot kan en ordentlig rengöring och fogfärg rekommenderas
 
ROBERT_MARIA: Har du provat fogfärg? (syftar på resultatet)
 
Italian Takeaway skrev:
Har du provat fogfärg? (syftar på resultatet)
Inte provat själva men har däremot sett resultatet av användandet. Det ser helt OK ut faktiskt.
 
C
Innan du börjar ge dig på att ta bort fogen bör du ha klart för dig vad du ger dig in på.
Det är absolut inte bara att kratsa lite - en vanlig fogkrats funkar väl hyfsat om man skall ha bort enstaka plattor, men glöm att göra det för hand i ett helt badrum. I mitt lilla badrum t.ex. så är det ca. 400m fog.
Det finns fogfräsmaskiner som man säkert kan hyra, men det blir nog dyrt.
Oavsett metod så är risken dessutom stor att du skadar glasyren på plattorna.
 
Kan delge mina erfarenheter av att byta fogfärg.

Har ett badrum på 1,6x1,8m med standard 15x15 vitt kakel. Fogen från början av nittiotalet var antracitgrå och såg hemskt tråkig ut. Jag kratsade ur samtliga fogar
och fogade om med vit fog. Resultatet blev väldigt bra och jämfört med att riva allt
och börja från scratch är jobbet ändå relativt litet.

För mig tog de olika momenten (i ganska maniskt tempo :)) ungefär:

1. Montera ner samtliga vattenrör, toalett, handfat, etc: 4h
1. Kratsa ur befintliga fogar: 12h
2. Foga om: 8h
3. Sätta nya vita silikonfogar ovanpå de gamla mörkgråa: 4h

Därefter skulle allting upp igen, men eftersom jag samtidigt bytte
blandare, handfat mm har jag ingen vettig siffra, givet att man bara
vill ändra fogfärg....

Sen kan man lägga på några timmar för att städa bort allt damm
som sprider sig runt halva lägenheten från den gamla fogen!








 
Pabo: Hur mycket gammal fog kratsades bort (delar eller allt)? dvs räcker det att krats någon/några mm för att den nya fogen ska fästa bra?
 
Jag tog bort 75-90% av djupet , men försökte sluta med så god marginal att jag inte började dra bort fixen och därmed riskera tätskiktet. Om man ändå håller på tror jag det är dumt att spara en timma eller två på att inte göra det ordentligt.

Om någon undrar över genvägen med att bara foga över befintlig fog (utan att kratsa alls) så försökte min sambo sig på den varianten på en av väggarna. För det mesta så fäste fogen, men det såg för jäkligt ut i och med att fogen blir för bred och hamnar på samma nivå som plattorna. Men jag fick ju lite skönt merjobb med ta bort både ny och gammal fog på den väggen efteråt!

 
Det finns ju bra blekmedel för kakelfogar som strykes på med en liten dyna. Ska bli vitt och fräscht. Tror de gjorde det på Kanal 5's Homesyling program. Känns som en smidigare metod än att krattsa ur fogarna o foga om? Var det inte ni som ville kakla på kaklet i en annan tråd? Jag har sammafunderingar själv. Borde fungera utmärkt tycker jag. Har ni prövat?
 
2 mm räcker, när du fogar blandar du till fogen väldigt lös och när du dragit på fogen på väggen väntar du en stund så den får brinna till lite innan du tvättar.

Doctool skrev:
Pabo: Hur mycket gammal fog kratsades bort (delar eller allt)? dvs räcker det att krats någon/några mm för att den nya fogen ska fästa bra?
 
jogi02 skrev:
Det finns ju bra blekmedel för kakelfogar som strykes på med en liten dyna. Ska bli vitt och fräscht. Tror de gjorde det på Kanal 5's Homesyling program. Känns som en smidigare metod än att krattsa ur fogarna o foga om? Var det inte ni som ville kakla på kaklet i en annan tråd? Jag har sammafunderingar själv. Borde fungera utmärkt tycker jag. Har ni prövat?
Visst, det var vi.
Vi har kontaktat 3 olika plattsättare och samtliga säger att det går finfint att kakla över redan befintligt kakel. Det är det enda vettiga att göra om vi inte vill riva up badrummet från scratch (=dyrt) Så nu står vi i valet och kvalet om vi ska kakla om helt eller bara tjafsa med fogen.

Vad är det för blekning som nämnts här ovan? Intresserar mig mycket.
Kanske kunde det funka att först bleka och sen färga vit.... Måste genast kolla in homestylings hemsida då.
 
  • Gilla
Torögatan
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har testa med både grå och vit fogfärg. Den grå fungerade utmärkt. Den vita fungerar INTE. Färgen är inte täckande utan skall dras på två gånger. Det är en liten flaska med skumgummidyna på (som skokräm ungefär). Resultatet blev sk*tfult med den vita färgen, då den fläckvis blev täckande men för det mesta lös den underliggande grå fogfärgen igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.