5 336 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Platta på mark från 1943 - återanvända?
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Hej,
jag har ett enkelgarage som är byggt 1943 (7 x 3), förlängt 1980 (+4 x 3).
Grunden består av platta på mark med cementblocksmur ca 1m hög.
Min plan är att bygga om detta till ett dubbelgarage dvs bredda det.
Frågan är nu. Kan man återanvända den befintliga plattan och gjuta på
mer platta utan risk för sättningar och andra problem?
Eller ska jag riva upp eländet och gjuta ny platta?
Jag håller precis på att ta in offerter för markarbeten i den intilliggande huvudboning.
Och skall det nu grävas/läggas plattor är frågan om jag skall dränera den existerande garaget plattan/muren i garaget eller förvänta mig att göra om markarbete/plattsättning på delen mellan
huset och garaget.
Förutsättningar, marken är typisk fuktig göteborgslera.
Garaget ligger med långsidan längs med gaveln huset på ett av två meter avstånd.
Det är en höjdskillnad på ca 1 meter mellan markplan garage och hus.
tacksam för påpekanden, råd och erfarenheter.
Erik
jag har ett enkelgarage som är byggt 1943 (7 x 3), förlängt 1980 (+4 x 3).
Grunden består av platta på mark med cementblocksmur ca 1m hög.
Min plan är att bygga om detta till ett dubbelgarage dvs bredda det.
Frågan är nu. Kan man återanvända den befintliga plattan och gjuta på
mer platta utan risk för sättningar och andra problem?
Eller ska jag riva upp eländet och gjuta ny platta?
Jag håller precis på att ta in offerter för markarbeten i den intilliggande huvudboning.
Och skall det nu grävas/läggas plattor är frågan om jag skall dränera den existerande garaget plattan/muren i garaget eller förvänta mig att göra om markarbete/plattsättning på delen mellan
huset och garaget.
Förutsättningar, marken är typisk fuktig göteborgslera.
Garaget ligger med långsidan längs med gaveln huset på ett av två meter avstånd.
Det är en höjdskillnad på ca 1 meter mellan markplan garage och hus.
tacksam för påpekanden, råd och erfarenheter.
Erik
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Hej, någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?
Hej!
Det är alltid lurigt att använda befintliga konstruktioner tillsammans med nya. Den gamla plattan kan vi nog förutsätta ha satt sig till rätta nu efter 70år. Verkar leran vara sättningsbenägen? Om så inte är fallet hade jag nog vågat använda den befintliga plattan och haft en gjutfog mellan plattorna så de får leva sina egna liv. Kopplar du ihop plattorna finns det risk för att den nya plattan "rider" på den befintliga och börjar luta. Utförs en korrekt grundläggning efter rådande förutsättningar skall sättningar kunna minimeras. Ett garage utgör dessutom tämligen lite last på leran. Ang. dränering så skulle inte jag våga dränera den befintliga garageplattan om den inte varit dränerad innan.
Det är alltid lurigt att använda befintliga konstruktioner tillsammans med nya. Den gamla plattan kan vi nog förutsätta ha satt sig till rätta nu efter 70år. Verkar leran vara sättningsbenägen? Om så inte är fallet hade jag nog vågat använda den befintliga plattan och haft en gjutfog mellan plattorna så de får leva sina egna liv. Kopplar du ihop plattorna finns det risk för att den nya plattan "rider" på den befintliga och börjar luta. Utförs en korrekt grundläggning efter rådande förutsättningar skall sättningar kunna minimeras. Ett garage utgör dessutom tämligen lite last på leran. Ang. dränering så skulle inte jag våga dränera den befintliga garageplattan om den inte varit dränerad innan.
Redigerat:
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Hej tack för din hjälp.
Jag är väldigt osäker på detta. Marken är sättningsbenägen så jag antar att det säkraste alternativet är att riva upp den gamla plattan med garagevägg och göra allt nytt.
Lite tråkigt med tanke på att jag tänkte lägga om plattsättningen mellan huset och garaget i år och vänta med garageprojektet till senare. Och hade jag kunnat använda den befintliga plattan så hade jag gjort iordning garageväggen nu då marken ändå var uppgrävd.
Nu får jag nog förbereda mig på att delvis göra om plattsättningen när garagebygget blir aktuellt.
Jag är väldigt osäker på detta. Marken är sättningsbenägen så jag antar att det säkraste alternativet är att riva upp den gamla plattan med garagevägg och göra allt nytt.
Lite tråkigt med tanke på att jag tänkte lägga om plattsättningen mellan huset och garaget i år och vänta med garageprojektet till senare. Och hade jag kunnat använda den befintliga plattan så hade jag gjort iordning garageväggen nu då marken ändå var uppgrävd.
Nu får jag nog förbereda mig på att delvis göra om plattsättningen när garagebygget blir aktuellt.
Liknande trådar
-
Hur få bort färg från husgrund (platta på mark)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Oisolerad platta på mark i Hultsfreds-Hus från 1976 - Skulle ni köpa?
Grund & Markarbeten -
Hus med platta på mark från 1980
Grund & Markarbeten -
Isolera mark från tjäle för start med plattan på våren
Grund & Markarbeten -
Fuktig platta-på-mark-grund från 60-talet
Grund & Markarbeten