Hej,

Jag ska köpa trall 28x120 till första etappen av vårt trädäck.
Jag funderar på vilken som är optimala längden på virket?
Platsen mäter ca 6,5m x 3,6m och trallen ska ligga längs med 6,5 måttet.

Ursäkta att detta kanske tagits upp i tidigare trådar, men jag är mobil för tillfället och har lite svårt att söka och få en överblick.

Har ni ett snabbt tips, ska iväg till Bauhaus om en timme

Tack på förhand!
 
Köp en längd du klarar av att transportera och lägg sedan på fallande längd.....
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu är du iofs på eller på väg till Bauhaus redan....

Det beror ju på hur du lagt reglarna. Du vill väl ha skarvarna ovanpå reglar antar jag?

Annars tänker jag såhär: Om vi antar att det svårligen går att få tag på trallvirke som är de fulla 6,5 meter långa så hade jag satsat på trall som är strax över 4,33 meter. I så fall lägger jag en första bräda på 4,33m plus en bräda på 2,17m. Resten av den brädan sågar jag till 2.17 cm och kompletterar med en 4,33 så är rad 2 klar. Sen börjar jag om. Då får jag ett däck med två rader med skarvar och skarv på varannan bräda.
Alternativt så satsar jag på trall längre än 4,88m och kör enligt samma princip men med tre rader skarvar och skarv på var tredje bräda. Blir då alltså 4,88 plus 1,62 på första raden. Andra raden blir 3,25m plus 3,25m. Tredje raden blir 1,62 plus 4,88, åsså börjar det om....

Båda exemplen ovan förutsätter ju att jag lagt reglarna efter respektive princip om jag vill ha skarvarna ovanpå reglarna.... Antar att regelverket redan är lagt i det här fallet....?
 
Håller med MattiasS, ta så långa du kan få med dig och lägg fallande, ungefär som när man lägger golv.

Du vill inte ha ett system med skarvar utan dom skall hamna huller om buller
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Du vill inte ha ett system med skarvar utan dom skall hamna huller om buller
Så kan man ju säga, eller så kan man överlämna till kunden/TS att avgöra sådant som handlar om smak och tycke....:rolleyes:
 
ToRy skrev:
...Då får jag ett däck med två rader med skarvar och skarv på varannan bräda.
Alternativt så satsar jag på trall längre än 4,88m och kör enligt samma princip men med tre rader skarvar och skarv på var tredje bräda. Blir då alltså 4,88 plus 1,62 på första raden. Andra raden blir 3,25m plus 3,25m. Tredje raden blir 1,62 plus 4,88, åsså börjar det om...
Men det där blir väl inte snyggt?

Jag instämmer med MathiasS: Köp de längsta de har och lägg löpande och förskjut skarvarna över hela ytan!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ToRy skrev:
Så kan man ju säga, eller så kan man överlämna till kunden/TS att avgöra sådant som handlar om smak och tycke....:rolleyes:
Ja, men det var ju just detta Stregnil frågade om.
Skall vi då svara: Tyvärr det är en smakfråga så vi kniper näbb?


Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Stregnil!

Du ser redan hur det är va?
En fråga har sällan mindre än 10 svar :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ToRy skrev:
Så kan man ju säga, eller så kan man överlämna till kunden/TS att avgöra sådant som handlar om smak och tycke....:rolleyes:
Ok. Jag omformulerar mig.

Jag vill ha det så.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Här är en till som tycker att det är snyggast med skarvar huller om buller. I praktiken blir det dock inte alltid så.
 
Nyfniken skrev:
Här är en till som tycker att det är snyggast med skarvar huller om buller. I praktiken blir det dock inte alltid så.
Huller om buller = förmodligen ganska jämt utspridda över ytan i ett geometriskt mönster.
Dvs inte två skarvar över samma regel med mindre än t. ex. åtta brädor emellan.
Definitivt snyggare än att samla alla skarvar över en eller två reglar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tänk dessutom på att aldrig göra en bräda kortare än att den vilar på tre reglar. Om den bara ligger på två kommer den svikta mycket.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, men det var ju just detta Stregnil frågade om.
Skall vi då svara: Tyvärr det är en smakfråga så vi kniper näbb?
Nej absolut inte, självklart skall vi svara och ge tips och ideér om stort och smått, inklusive smakråd. Det min kommentar kom sig av - vilket inte framgår av din citering men blir tydligare om man läser inläggen 3,4 & 5 som ett sammanhang - var att jag gav ett smakråd, sen gav hantverkare1 ett annat smakråd genom att inte bara döma ut mitt utan dessutom skriva att TS skarvar "skall hamna huller om buller". Det jag menade var att bara för att man tycker en lösning är snyggast behöver man inte kategoriskt döma ut andra lösningar och tala om hur man skall göra. Vi ger TS olika tips om symmetrisk läggning och slumpvis läggning sen kan han fundera och besluta själv. :) Om 95 procent tycker att slumpvis läggning är snyggast så tycker folk så, det är helt okej, jag blir inte ledsen för det. Men jag vill gärna tro att "mina" 5 procent är okej också...

Nu tänker säkert någon att "fan vilken känslig jävel! Börja gråta för det lilla!?" Well, det får ni gärna tycka, det struntar jag i. Jag har fått skit för en liknande reaktion förut. Jag börjar varken gråta eller blir speciellt upprörd, det är bara det att någon gång ibland så tänker jag att "vafan, kan man inte skriva om något utan att skita på nån annan?" Det händer som tur är inte alls ofta att någon skriver så och det var väl förmodligen egentligen inte hantverkarns mening heller, det var bara en slump att jag reagerade och agerade just den här gången... Hantverkare1, no hard feelings.... ;)

Kan ju förklara mitt tyckande också... Jag har sett resultatet av slumpvis läggning. Man kapar och lägger brädorna och det blir skarvar här och var, utspritt och fint. Tills man ställer sig upp och betraktar helheten. Då märker man att man har ett helt kluster av skarvar på en stor fläck mitt på fast något till vänster och så är det en helt skarvfri fläck borta vid trappan... Fan, ser ju inte klokt ut... Tänker man men står ut med det de närmaste 10-15 åren tills det är dags för omläggning och man är mer noggrann med att sprida ut skarvarna. Annars tycker jag också det är snyggt med en jämn huller-om-bullerläggning.
Men, jag gillar symmetri bättre. :D Tycker motorcyklar med en stor fet avgaspipa på ena sidan ser ut som de skall välta när som helst. Min har en lagom stor på var sida, symmetriskt och fint... (y) Tycker symmetriska skarvar är snyggt.

Nu ska jag hålla käft. :p

Frid!
 
  • Gilla
Micke-B och 2 till
  • Laddar…
Jag håller delvis med ToRy, laminatgolv inomhus har jag som så många andra alltid lagt fallande igenom hela rum tills jag i vårt nya hus fick lite hjälp och med det en åsikt såklart.
Vi mätte ut centrum på väggen vi skulle börja mot och utgick därifrån så skarvarna hamnade i rader om ni förstår (som ToRy menade) och det blev en helt annan känsla på kvaliten i rummet, det såg mycket mera professionellt och arbetat ut så det kommer jag nog att alltid anamma trots meta spill.
Trall däremot tycker jag man ska lägga fallande men det säger jag utan att ha sett ett trallgolv som är lagt symmetriskt. Just my two cents.
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Jag hade delat upp den i två delar, dvs om du har en ram runt då. Då slipper du fula skarvar som kan resa sig.
 
  • Gilla
ef98dpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.