Hejsan!

Bor i ett radhus och tänkte fixa till baksidan lite. Har en bit grund som sticker upp, inte större än 600x40cm kanske som jag tänkte börja med att måla. När jag kikade lite på det så såg jag att det spruckit vid en av ventilerna till källaren och man hör att det är löst när man knackar på det med hammare. Vill ogärna laga sprickan, måla och skita i det utan vill fixa det på riktigt. Hade ytan varit helt slät så hade jag väl bara laga med någon form av betongspackel antar jag, men nu är det väldigt grovkornig puts och undrar lite hur jag skall gå tillväga. När jag knackat runt om så hör jag att det är en bit på kanske 30x30cm som är "ihålig". Säg att jag slår bort denna biten, hur bygger jag upp det igen? Och hur gör jag runt ventilen?

Jag har knappast tummen mitt i handen, men detta är inte den typen av jobb jag brukar göra då jag bott i lägenhet tills för ett halvår sedan =)

Tack på förhand!

IMG_1949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?

jag har fattat det som att det är spritputs som ligger överst och att detta kan vara rätt jobbigt att greja med. Men det spelar inte så hiskeligt stor roll. Kommer bygga en altan som täcker nästan hela sockeln. Men vad är rätt sätt? Hur ska jag bygga upp putsen om jag snackar bort den in till betongen, det är väl knappat spritputs hela vägen?
 
Om jag skulle laga det skulle jag knacka bort och sen ta en stålborste och damma av det sista. Sen vattna i ett par omgångar så det var genomfuktat, därefter slamma tunt med rödgrund eller motsvarande. Sen, om tjockleken tillåter, sätta lite nät och fylla ut till nätet med murbruk b. Sen skulle jag åka till biltema och köpa en såndär liten enkel billig handjagad stänkputsapparat. Maskera runt lagningsområdet och stänka på lite putsbruk c.
 
Redigerat:
Tycker det ser ut som att ytan borde du kunna fixa genom att 'dutta i' den fuktiga putsen med en piassavakvast eller annan grov borste. Helt lika är svårt att få, men liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.