Hej!

Hur har kalkylerna hållt? har allt varit till belåtenhet eller är ni missnöjda, i så fall med vad? Hur har säljarna varit? Hur funkar deras inflyttningsdag? åtgärdar det som är felt?har uppgifterna som er säljare sagt stämt, tex. hur grovplaneringen är om det ska sprängas eller inte? vill helst veta om säljarna som har hand om bla. dalarna...

Skriv och berätta!

Vill veta!

//Maria
 
Jag rekommenderar älvsbyhus. Vi byggde förra året i juni och allt gick smidigt. Inflyttningsdag, byggdag och kalkyl stämde perfekt. Vår säljare har varit toppenbra men det är nog olika var man bygger, har kunnat ringa honom närsom helst och har alltid varit toppentrevlig!!! På inflyttningsdagen gjorde slutbesiktningen och det som anmärktes åtgärdades månaden efter. JÄTTENÖJD!!!
 
Vi är KNONO nöjda hittills!!!
Vårat hus kommer nu i juni. Vi har betalat alla tillval och kalkylen har hållit otroligt bra de har missat en enda utgift för oss och det var byggsamrådet med kommunen. Vi vet visserligen inte om något ytterligare tillkommer med tom dags datum är allt som det ska. Vi har haft lite problem med tillträdet till tomten (ej älvsbyhus fel) men Älvsbyhus har löst problemet efter hand.

 
Rullgardina: Vilken säljare hade ni?
 
För oss stämde kalkylen bra. Vi är nöjda med huset och trivs. Att åtgärda felen efter slutbesiktningen gick väl mindre bra men det var inga stora problem.

Det som dom var fruktansvärt dåliga på (har inte löst sig ännu) var när vi ville ha en särskild besiktning. Vi hade tagit dit en oberoende besiktningsman och han hittade ett antal fel som han ansåg att husleverantören skulle åtgärda..........problemet var att Älvsbyhus inte "godtog" vårat besiktningsprotokoll utan menade att dom måste skicka sin egen "opartiska" besiktningsman för att kontrollera.
Självklart tyckte dom att kunden skulle betala.

Efter dryga femtio (....japp femtio och drygt ett år senare) samtal så skickade dom en besiktningsman till slut. Som tur var så fick jag rätt på alla punkter och slapp därmed att betala besiktningen (Älvsbyhus fick ta den istället). Nu har det gått fyra månader och jag har ringt ett tjugotal gånger för att undra när dom kommer.....samma svar hela tiden -- det är mycket att göra nu, vi kommer så fort vi kan.

Hyfsat bra hus för pengarna.....men totalt värdelösa när det gäller att få hjälp efter att man har betalat dom.
 
Vi hade Bernt från Skövde. Toppen++++++++
 
vi har oxå B från skövde. han är kanonbra :) man kan ringa och fråga om allt när som helst(nästan)...
 
Nöjda vi med!
Bygger utanför Uppsala. Kalkyler, datum, kontakt med säljare, huvudkontor, frågor m.m. har fungerar alldeles utmärkt. Några små nedslag på besiktningen, men d åtgärdades inom kort. Säljaren har ring o frågat om vi trivs i vårat Ä-hus och om han får komma o kolla på slutresultatet ngn dag...

Vi valde att ta Ä-hus rek. på markarbetet, vilket fungerade bättre än förväntan!

/Helt klart Nöjd kund

Ps. Kolla gärna in på vår hemsida, nya bilder! Ds
 
Jag kan bara säga att vi inte är helt nöjda med Älvsbyhus. Nu har de tagit sig i kragen lite och ersatt oss för att vi inte kunde flytta in när vi skulle. Tydligen fick vi deras sämsta montörer. De tog på sig mer jobb än de kunde klara av. De satte upp huset med ett provisoriskt tak, sedan försvann de i två veckor. Kom tillbaka lite sporadiskt efter det och blev klara först en vecka efter slutdatum. Takteglet kom på efter tre veckor och då hade det regnat in en massa så jag hade fått springa där och svabba på vinden.

Imorgon är det åtta veckor sedan inflyttningsdatum och de har fortfarande inte åtgärdat alla brister eftersom vårt snickarlag gått i konkurs. Vi har heller inget garagegolv fortfarande men det är säljaren xxxx som ansvarar för det och det skall tydligen vara på gång.

Jag tror att Älvsbyhus är bra i grunden men vi kan inte rekommendera dem eftersom det verkar bero på vilka snickare man får om det blir bra eller inte. En granne på gatan fick lokala snickare och de var klara med allt på bara en vecka. Han är jättenöjd. De är ju i alla fall ett väldigt prisvärt alternativ.
 
g_et: Var bygger ni?
 
Den nöjda grannen är nog jag tror jag :p

Ni hade en grym otur när ni fick idioter till snickare...hade inte själv rekommenderat Ä-hus om jag råkat ut för samma sak.

Kristoffer
 
Vi är helnöjda, förutom att vi fick betala ockerpris för markarbetena :'(. Huvudkontoret i Älvsbyn är suveränt trevliga och smidiga. Vore det inte för dem skulle vi ha backat ur för vår säljare var okunnig, ointresserad (efter vi hade skrivit på), lat (tog inte reda på svar på våra frågor, gav fel svar visade det sig efter kontakt med ÄH) och nonchalant. Huset funkar jättebra, kalkylen har visat sig hålla, tidsplanen höll men tyvärr är inte felen som ska åtgärdas fixade än och vi hade slutbesiktning i september.

Jag kan varmt rekommendera ÄH.

/Ulle-Bella :D
 
Ja, du är nog den nöjda grannen Kristoffer. Kul att se att du också är här ibland.
Vi lär väl ses på gatan. Är igång och målar nu. Fan vad drygt det är.

Ha det bra!
Fredrik


Till dig som undrade: jag har byggt i Glommen, en mil norr om Falkenberg.
 
Har byggt ett Älvsbyhus-92 och det huset var helt kanon. Vi har ej haft något problem. Men idag tycker jag att dom har för enkel standard med dyra tillägg. Vi valde en annan lev, ville ha högre standard.
 
Hej!
Jag har också köpt ett hus av xxxxxx. Älvsbyhus har fortfarande efter mer än ett år inte åtgärdat samtliga besiktningsanmärkningarna. Delvis för att de var så extremt många och att älvsbyhus och entreprenören inte varit intresserade av att ta tag i problemen utan skyllt på varandra. Garagegolvet lät jag en lokal entreprenör som rekommenderats av säljaren göra men det betonggolvet blev misslyckat och är fullt av fula sprickor. Entreprenören har visat en god vilja hittils och verkar villig att åtgärda problemet. Problemet är dock bara vad man ska göra. Först spacklade han bara i lite pust. Men efter några månader såg det lika dant ut igen. Nu har de försökt med en sk. elaskist fog men det ser sämre ut än sprickorna. Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.