hahalj
Ska installera tilluftsdon i flera rum i huset. Hade tänkt att dessa skulle vara av ljuddämpande typ Fresh TL80F dBS då vi har järnväg inom hörhåll (ca 300 m) men också för att vissa i familjen inte gillar att vakna till skatornas tidiga morgonkraxande.

Men jag funderar på om det verkligen spelar nån större roll? Vad för ljud är det dessa dämpar egentligen? Ljud som orsakas av vibrationer när det blåser (typ storm), ja det tror jag säkert det dämpar. Men buller eller fågelljud som transporteras via luften, hur effektivt är det mot det? Vi har också relativt tunna ytterväggar vilket gör att ventilröret nog inte blir mer än kanske 150 mm långt vilket gör att den bullerdämpande effekten minskar.

Helt enkelt, tror ni det är värt prisskillnaden på ca 100-lappen/st att sätta in ljuddämpande ventiler?
 
hahalj skrev:
Helt enkelt, tror ni det är värt prisskillnaden på ca 100-lappen/st att sätta in ljuddämpande ventiler?
Jag har ingen som helst aning men hur många ska du ha. Totalpriset allt som allt kan väl inte skilja så väldigt mycket. Kanske det är värt det för husfriden skull för då har du ju åtminstone gjort vad du kan för att stänga ute järnvägsljud och "skatornas tidiga morgonkraxande".
 
hahalj
Det blir nog 5 st totalt, visst det är inte mycket pengar, är mest fundersam på vad man kan förvänta sig.
 
Vad har du för fönster?
Har du gamla tvåglas så är det ingen ide men annars så gör det skillnad
 
hahalj
Gamla kopplade 2-glas ja, menar du att jag ändå får ljud genom dessa?
 
Jag hade lätt valt ljuddämpande. Jag har frånluftskanaler (spirorör) från båda mina badrum och det hörs ut då man duschar. Även om ljuddämpningen bara har en marginell effekt hade det varit värt det tycker jag. Jag funderar på om jag kan eftermontera ljuddämpning på något sätt.
 
  • Gilla
AHedlund
  • Laddar…
Jag tittade lite på tillverkarens specifikation och fann ingen uppgift om ljuddämpning.
Tror således att den ljuddämpande effekten är liten.

Men vad vet jag?
Det ideala ur ljudisoleringssynpunkt vore ju att inte ha tilluftsventiler rätt in genom väggen, utan via en tilluftkanal.

Om ni har tunna väggar har ni kanske också fönster som inte isolerar ljud särskilt bra.
Hörst tågen och skatorna i sovrummen nu utan tilluftventiler?
 
hahalj
Givetvis hörs tågen men inte särskilt mycket, inte så det stör. Sover man däremot med öppet fönster så kan man ibland vakna av godstågen.

Några kanalsystem är inte aktuellt, det blir ventiler direkt genom väggen. Antagligen blir de ljuddämpande också, sen får vi se hur ljudet upplevs.
 
Har du gamla tvåglasfönster så kommer det mycket ljud genom dessa. Därför blir det tveksam skillnad med dessa ventiler. Köp tunn skumpast eller ljuddämparmatta på biltema och klipp till så du kan trä in ett rör av det i den vanliga fresh 90 så får du nästan samma resultat.
 
hahalj
jerk skrev:
Har du gamla tvåglasfönster så kommer det mycket ljud genom dessa. Därför blir det tveksam skillnad med dessa ventiler. Köp tunn skumpast eller ljuddämparmatta på biltema och klipp till så du kan trä in ett rör av det i den vanliga fresh 90 så får du nästan samma resultat.
Ja det var ju en god tanke. Annars som jag skrev ovan, vi upplever inga störande höga ljudnivåer när fönstren är stängda. Däremot med öppna fönster så vaknar man ibland till av godstågen. När ventilerna sitter på plats borde man väl hamna nånstans däremellan.
Samtidigt sover man ju bättre med en bättre ventilation så... jaja...det blir ljuddämpande ventiler på något sätt, original eller biltema-matta.
 
jerk skrev:
Köp tunn skumpast eller ljuddämparmatta på biltema och klipp till så du kan trä in ett rör av det i den vanliga fresh 90 så får du nästan samma resultat.
Det känns som det blir dålig timpenning kvar efter detta pyssel om man sparar en hundring per ventil.
 
hahalj
Alfredo skrev:
Det känns som det blir dålig timpenning kvar efter detta pyssel om man sparar en hundring per ventil.
Håller nog med om det. Tid är en bristvara.
 
hahalj hahalj skrev:
Ska installera tilluftsdon i flera rum i huset. Hade tänkt att dessa skulle vara av ljuddämpande typ Fresh TL80F dBS då vi har järnväg inom hörhåll (ca 300 m) men också för att vissa i familjen inte gillar att vakna till skatornas tidiga morgonkraxande.

Men jag funderar på om det verkligen spelar nån större roll? Vad för ljud är det dessa dämpar egentligen? Ljud som orsakas av vibrationer när det blåser (typ storm), ja det tror jag säkert det dämpar. Men buller eller fågelljud som transporteras via luften, hur effektivt är det mot det? Vi har också relativt tunna ytterväggar vilket gör att ventilröret nog inte blir mer än kanske 150 mm långt vilket gör att den bullerdämpande effekten minskar.

Helt enkelt, tror ni det är värt prisskillnaden på ca 100-lappen/st att sätta in ljuddämpande ventiler?
Hej Hahalj,

jag har en liknande situation som du. Dock har jag redan installerat ventil utan ljuddämpning, och funderar på att det är värt att uppgradera till ljuddämpade ventiler trots att väggen är tunn.

Hur blev resultatet för dig? Har du installerat ventilerna?

Tack för tips,
/Gustav
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.