Oerhört irriterande att det inte ska gå att stänga av pipet när klipparen startar knivarna. Har en radhuslänga med sovrumsfönster som vetter mot min tomt ca 8 meter från tomtgräns. Hade tänkt köra nattkörning för det mesta eftersom vi har en ettåring och en fyraåring som springer och leker stor del av dagarna på tomten och då kunde det varit skönt med nattkörning. Pga grannarna har jag förberett för undvikande av stötar mot grejor genom mycket plattläggning och då blir det lite intressant om den håller på och piper varje pass den ska köra. Är det ett högt pip? Om man sätter igång den kl 20.00 När kan man räkna med att nästa arbetspass börja på ett ungefär? Jag har en 220 AC. Med vänlig hälsning, Rikard
 
Min 220AC piper aldrig vid start. Var har du fått den infon?
 
  • Gilla
bakhjulet
  • Laddar…
  • Drift (4-2-1)
    För att aktivera: Ställ markören på Drift och tryck
    YES. Välj TILL och tryck YES.
    För att avaktivera: Ställ markören på Drift och
    tryck YES. Välj FRÅN och tryck YES.När knivdisken startar hörs 5 pip under
    2 sekunder. Detta ljud går inte att avaktivera.

    Så står det i manualen iaf. Hoppas det inte stämmer..
 
Min 330 piper när knivdisken startar och det låter inte högt alls, det är mer som 5 korta pulsljud faktiskt så det är inget du behöver bekymra dig över det minsta.
 
Har den (220) igång på nätterna med öppna fönster. Pipen hörs bara när den är precis utanför fönstret. Nu har jag inte laddstationen eller någon släpposition (följa slinga) där, så den enda gång det piper så det hörs in är när är när den kört på något, stannat av och sedan startar igen i närheten av fönstret - dvs i princip aldrig.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Men så oerhört trevliga nyheter! Tack så mycket för svaren! Legion och Pacman42 ni är ju ovärderliga. :)
men oroa er inte, har säkert fler frågor på
lut... och då har jag inte ens kopplat in den än! :)
Försöker förutse vilka problem som kommer dyka upp framöver bara. Ska åka bort i knappt 2 veckor, sen blir det installation. Är rätt sugen på att komma igång!
 
Det är inte speciellt höga pip iaf, det är en varning att den startar knivdisken. Min klippare är ute på nätterna av samma anledning som du tänker på.
 
R Richie76 skrev:
Oerhört irriterande att det inte ska gå att stänga av pipet när klipparen startar knivarna. Har en radhuslänga med sovrumsfönster som vetter mot min tomt ca 8 meter från tomtgräns. Hade tänkt köra nattkörning för det mesta eftersom vi har en ettåring och en fyraåring som springer och leker stor del av dagarna på tomten och då kunde det varit skönt med nattkörning. Pga grannarna har jag förberett för undvikande av stötar mot grejor genom mycket plattläggning och då blir det lite intressant om den håller på och piper varje pass den ska köra. Är det ett högt pip? Om man sätter igång den kl 20.00 När kan man räkna med att nästa arbetspass börja på ett ungefär? Jag har en 220 AC. Med vänlig hälsning, Rikard
du kanske kan sabotera själv elementet som avger själva ljudet? Koppla bort högtalaren helt enkelt. Finns väl motstånd som kan ersätta lasten om apparaten felvarnar. Låter inte som en omöjlighet iaf.

varför väsnas det i onödan? Tillverkaren kanske har nån idé? Om inte annat så borde de få veta att vissa uppfattar att detta är ett problem.
 
E Erik Salhammar skrev:
du kanske kan sabotera själv elementet som avger själva ljudet? Koppla bort högtalaren helt enkelt. Finns väl motstånd som kan ersätta lasten om apparaten felvarnar. Låter inte som en omöjlighet iaf.

varför väsnas det i onödan? Tillverkaren kanske har nån idé? Om inte annat så borde de få veta att vissa uppfattar att detta är ett problem.
Varning så att man vet när knivarna går igång.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varning så att man vet när knivarna går igång.
jo det förstår jag, men om den knallar omkring så kan man väl anta att knivarna går? Äger ingen själv. Men byta ut högtalaren mot en mindre då?
 
Magnus E K
Hur många igelkottar har den haft ihjäl sen 2013?
 
Det har faktiskt inte blivit några ihjälkörda igelkottar genom åren. Däremot lite kvarglömda barnkläder och annat smått och gott som fått sig en omgång
 
Grannen har en Honda som piper när den ska backa ut ur sin laddstation. Jag irriterar mig lite på det faktiskt...inte för ljudets skull utan för själva företeelsen. Jag ogillar ingenjörsgenererade ljud som inte är motiverade och jag ser verkligen ingen anledning till att en robotgräsklippare ska pipa överhuvudtaget vid normala förhållanden.

Vår McChulloch piper inte när den ska köra ur laddstationen och det har aldrig varit några problem. Det hörs tydligt när den skramlar igång, så står man med fötterna i närheten så är det bara att flytta sig. Skulle det ligga något i vägen har ju roboten sensorer som stannar den.

För mig är pip (bortsett från larm vid problem) från en robot lite som när TV-producenter får för sig att lägga ljudeffekter när det ska läggas upp grafik i rutan vid sportsändningar...det är bara störande.

Med det sagt så har jag inte ens påpekat för grannen att hans robot piper. Att det är irriterande för mig är mitt problem och jag ligger inte sömnlös på nätterna för detta.

All heder till TS dock, för att han tänker på detta och sina grannar! (y)
 
  • Gilla
dwd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Paxman skrev:
utan för själva företeelsen. Jag ogillar ingenjörsgenererade ljud som inte är motiverade
Exakt.
Hata, hata hata.
Varför ska diskmaskiner, tvättmaskiner, brödrostar, micros osv osv hålla på och pipa av en massa olika orsaker, och ibland utan att det går att stänga av, och att de kan kräva manuell påläggning för att sluta (ett litet pling eller pip när micron har gått sin tid ut är OK, men en del fortsätter att pipa och leva om hur länge som helst, om man inte öppnar luckan).
Jag hatar också bältesvarnarna. Signallampa - OK, ett kort pip, eller tre korta - OK. Men mer än det, då finns det inte på kartan att jag skulle köpa bilen.

Sorry, lite offtopic ... :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Hahaha...tvillingsjälar du och jag Mikael_L! :D Åtminstone när det gäller onödiga ljud! :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.