Undrar lite om hur det funkar med fastihetsavgiften och dess maxbelopp.
Taket ligger på 6825:-, så gränsen ligger vid ett taxringsvärde på 910.000.


Betalar man avgift för respektive fastighet, eller slås taxeringsvärdena ihop för de fastigheter man äger?

Säg att man har:

Fastighet 1, tax.värde 500.000
Fastighet. 2, tax.värde 1.000.000
Fastighet 3, tax.värde 650.000

Betalar man för respektive fastighet skulle man behöva slanta upp 16125:- per år.
Får man räkna ihop så går det rejält i taket och man får betala maxbeloppet på 6825:-

Om det är så att man betalar för var och en av fastigheterna så är nästa fråga:
Fastighet 3 är idag en sommarstuga som är avstyckad från fastighet 2:s tomt.
De ligger alltså bredvid varandra.
Går det att "slå ihop" dom till en enda igen och på så vis slippa undan en del av avgiften?
Istället för att betala avgift för 1mkr och 650tkr var för sig så får man då betala för 1.65mkr och således bara betala maxbeloppet.

Fråga 3.
Taket nås vid 910tkr.
Om man då har ett tax.värde på 1.65mkr betalar man maxbeloppet på 6825:- om man står som ensam ägare på fastigheten, det är jag med på.
Men om två personer delar på fastigheten, och då även tax.värdet. vad betalar var och en?
Delar man på maxbeloppet och betalar tillsammans 6825:-
Eller får var och en betala avgift på 1.65/2 = 6187:-/per person?
Då har man plötsligt betalat nästan 12400:- för fastigheten.

Mycket frågor, hoppas ni förstår...
 
1. Varje fastighet betalar sin egen skatt, dvs inget ackumulerat
2. Visst kan man slå samman om du inte ser behovet av uppdelade fastigheter.
3. Maxskatt gäller oberoende av antal ägare
 
1. Okej, som jag trodde då.

2. Det finns inget behov av att ha det som två separata. Gubben som äger det nu har styckat av gästhuset som ligger på tomten till boningshuset. Fråga mig inte varför. Vet inte om han tänkt att kunna sälja dem var för sig och tjäna mer pengar. Men det skulle ju löna sig redan efter några år om man betalade lantmäteriet för att slå ihop dem.

3.Hoppas skatteverket har koll på det då när det är dags att deklarera. På deklarationen så delas ju tax.värdet upp mellan de olika ägarna. Skulle man då äga 50% av ett hus med tax.värde 2mkr så ligger det nära till hands att tro att var och en skulle få betala avgift baserat på 1mkr. Dvs. båda skulle få betala maxbeloppet.
 
Skulle gissa på att en majoritet av fastigheter har mera än en ägare, dvs ägs av gifta/sambo som äger 50/50 så det är inget konstigt.
 
Jag har en fastighet med 5 st hus på. Jag betalar skatt på alla husen var för sig. Det är ointressant hur många fastigheter det är.
 
Vanga skrev:
Jag har en fastighet med 5 st hus på. Jag betalar skatt på alla husen var för sig. Det är ointressant hur många fastigheter det är.
Det låter helt fel.
 
En följdfråga till

A.Holm skrev:
...Men det skulle ju löna sig redan efter några år om man betalade lantmäteriet för att slå ihop dem...
Någon här som har en aning om vad Lantmäteriet skulle ta för att "sammanfoga" två tomter?

Kanske någon som har gått genom proceduren själv (eller t.o.m. är lantmätare själv)?

Två tomter bredvid varandra, två rektanglar som blir en större rektangel.
Inget jobb på fältet behövs.
 
Vanga skrev:
Jag har en fastighet med 5 st hus på. Jag betalar skatt på alla husen var för sig. Det är ointressant hur många fastigheter det är.
Är du helt säker på det, eller är det något specialfall?

Jag har ägt fastigheter med flera hus på, men skatten har alltid varit för själva fastigheten.
 
  • Gilla
Vanga
  • Laddar…
Y
Utan att förstå något av detta så har jag också en följdfråga.

Om man har 2 villor varav den andre bara står tom. Kan jag klassa om den som ett skjul eller något och sänka dessa skatter och annat?
 
Yrrol skrev:
Utan att förstå något av detta så har jag också en följdfråga.

Om man har 2 villor varav den andre bara står tom. Kan jag klassa om den som ett skjul eller något och sänka dessa skatter och annat?
Nej.
 
andersmc skrev:
Är du helt säker på det, eller är det något specialfall?

Jag har ägt fastigheter med flera hus på, men skatten har alltid varit för själva fastigheten.
Jag är helt säker. Har en lantbruksfastighet. På den fastigheten finns fem villor. Alla kommer upp i maxbeloppet var för sig så skatten blir alltså 5 x maxbeloppet. Alla har samma fastighetsbeteckning men spaltas upp var för sig i fastighetsdeklarationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.