Hej!
Jag köpte en ny gräsklippare (http://www.mcculloch.com/se/products/lawn-mowers/m53-190wf/) för en vecka sedan p.g.a. att min gamla gräsklippare hade problem med drivningen, efter en kvarts körning slutade hjulen att driva ibland när man släppte "drivningspedalen" och ju längre tid man klippte, ju mindre fungerade drivningen. Jag gick till en verkstad och de sa att växellådan hade gått sönder (2300 kr att laga). Så jag bestämde mig att istället köpa en ny gräsklippare istället. Mccullochen hade allting som jag behövde, så jag var riktigt nöjd med köpet; tills jag klippte med den hemma.. (Den har en rem som sitter fast i kniven för drivningen och remmen spänns när man trycker på "drivningspedalen"). Men som sagt, när jag klippte en bit hemma märkte jag att klipparen inte orkar driva upp för en liten backe, remmen bara piper då, men ingenting händer vid hjulen... :confused: Det händer samma sak vid lite högre belastning (högre gräs), då kryper den bara fram även när det är plant. (Remmen har slutat pipa nu efter en vecka, men resultatet är det samma).

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!(y)

Mvh David Soer
 
Hej och välkommen.

Det är inte så att det finns möjlighet att justera/spänna vajern från "drivningspedalen". Jag har varit med om att det varit så enkelt att åtgärda drivningsproblem.
 
Ja, det finns en vajer och jag har ställt in den på maximal spänning, men det blir tyvärr ingen större skillnad.
 
Slirar drivremmen på remskivorna? Har du fått skit och/eller olja/fett där? Kanske är värt att prova att torka av rem och remskivor med exempelvis ren bensin. Går allting lätt?

Har verkligen "växellådan gått sönder"? Verkar saftigt med 2300, det är väl nästan som en halv klippare?
 
hahalj
Om växellådan gått sönder, gäller inte garantin då?
 
Jag tror att ni har missförstått mig här, det här handlar alltså främst om den nya gräsklipparen och inte den gamla. Den nya orkar alltså inte driva uppför en liten backe eller ens driva på plant med högt gräs.

@hahalj: Gräsklipparen där växellådan har gått sönder på (den gamla) är redan 6 år gammal så...
 
  • Gilla
Sommarpojken
  • Laddar…
@Alfredo: Vart sitter remskivorna ungefär? Jag tycker att det mesta går ganska lätt, men det är ju en ny maskin så t.ex. "drivningspedalen" går ganska trög, men jag antar att den kommer att gå lättare när den blir äldre (Mcculloch, den nya).

(Alko, den gamla gräsklipparen) Jag är inte helt säker om växellådan har gått sönder på den gamla gräsklipparen, men på en riktig gräsklippar-verkstad sa de att det var växellådan som hade gått sönder. Ja, 2300 är riktigt mycket, därför köpte jag den nya gräsklipparen.
 
David Soer skrev:
Jag tror att ni har missförstått mig här, det här handlar alltså främst om den nya gräsklipparen och inte den gamla. Den nya orkar alltså inte driva uppför en liten backe eller ens driva på plant med högt gräs.
Men då låter det ju som ett solklart garantifall. Har du pratat med butiken?
 
David Soer skrev:
@Alfredo: Vart sitter remskivorna ungefär?
Nu vet jag inte helt säkert på just din modell men jag antar att remmen går runt motoraxeln och drivs av denna. Sen skulle jag tippa att du har en remskiva under plastkåpan där fram.

Men är den ny så skulle jag prata med butiken innan jag börjar skruva själv.
 
Okej, tack för tipsen! :) Jag köpte gräsklipparen på granngården i Sundsvall, så vet du om de tar garantifrågor där? Och jag har använd gräsklipparen i ca. en vecka så den är lite gräsig..
 
David Soer skrev:
Okej, tack för tipsen! :) Jag köpte gräsklipparen på granngården i Sundsvall, så vet du om de tar garantifrågor där? Och jag har använd gräsklipparen i ca. en vecka så den är lite gräsig..
Den som säljer en produkt är skyldig att hjälpa till vid garantiärenden. Sedan kan de ha olika sätt att hantera det på, men allt är butikens ansvar och inget du behöver bry dig så värst mycket om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.