Hopfog av bland annat LBhus ugglan135 vänstra delen som jag blev helt kär i, och diverse andra varianter (vill dock inte ha funkisstil på huset). Har tyvärr svårt att hitta nåt bra sätt att bli nöjd med köket (som jag vill ha i den där stilen med kök+disk och avskild matplats, fast i samma rum, liksom).

Vardagsrummets innersta del blir nog ett arbetsrum/datarum samt att filmduken kommer att rullas ned mot den väggen som man då sätter dit :D Fönstren ändras naturligtvis om man bygger dit skiljevägg, annars blir det rätt konstigt.

Funderar även på att köra groventre i tvättrummet istf genom garaget. men jag vill ju naturligtvis ändå kunna gå till garaget via huset. Kanske bara byta fönstret i tvättrummet till en fönsterdörr. KLK innanför tvättrum blir nog torkrum. Inte helt klart med tvätt och kök dock.

I detta utförande (inga ryggåstak eller nåt förresten), blir det lurigt att fixa taket då?

totala ytan är ungefär 150 m² som det verkar nu. Vill nog inte mycket högre heller. Kravet är tre sovrum och ett arbetsrum, samt vardagsrum och gärna ett allrum utanför barnrummet.

Vardagsrummet behöver inte vara 39-49 kvadrat som alla hustillverkare verkar vilja anse. Det som är ritat på denna skiss är ca 32 kvadrat inklusive arbetsrummet därbak. (dvs ca 24 m²)
 
  • hemmagjordogarage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ändring jag skulle ha gjort på eran ritning är att byta plats på lilla toaletten och klk i grovis. Lite synd om barnen ska springa genom hela huset med leriga skor och kläder, för att snabbt komma på toaletten.

Sen skulle det vara bra att sätta en ytterdörr på garaget om nu tanken är att tvättstugan ska vara groventre. I övrigt tycker jag att det ser trevligt ut.
Lite svårt att se där ni ska ha köksön(bänken) om det blir trångt.
Men det beror kanske på det stora köksbordet som står där. Det går förståss att flytta väggen där köksskåparna sitter lite mera in mot vardagsrummet så får ni mera yta i köket.
I övrigt tycker jag att det ser bra ut ;)

 
Tack för synpunkterna. :)

groventré (läs: vardags-entré) via en vanlig dörr i garaget fanns inte ens i mitt huvud (stopp nånstans som vanligt :)), det borde ju funka hur bra som helst ju. Sen är jag faktiskt osäker på om jag vill ha tvättrummet i anslutning till köket öht. Eller ha köket så nära en groventré, då köket isåfall blir en genomfartsautostrada med en massa skit etc. Iofs praktiskt när man har handlat mm..

Kökshalvöbänken blir nog av den smalare sorten som är instreckad, och eventuellt lite högre (bardisk/uppläggningsbord), typ 110cm.

KLK innanför tvätten skulle ju kunna vara grovtorkrum också, för tex arbetskläder. iofs finns garaget till det...

*ideerna avlöser varandra och förkastast lika ofta*
 
Gör det stora badrummet till ett "föräldrabadrum", dvs ingång från ert sovrum. Jag skulle oxå flytta väggen i det badrummet så det blir lite större och allrummet lite mindre. Allrummet är ändå stort. I och med att dörren till badrummet försvinner från allrummet får ni en hel vägg där oxå på köpet, kan vara bra för ev hylla. KLK som ligger vägg i vägg med ert sovrum skulle jag ha ingång till från ert sovrum, kanske till och med skippa garderoberna i sovrummet och på så sätt få större WC och KLK. Med en sån förändring kanske det går att få in dusch i WC, något som ni kommer uppskatta när barnen blir tonåringar och när ni har gäster! Alternativt att WC och KLK byter plats och att bara WC görs större för att det ska finnas plats för garderober i sovrummet.

/FlitigaLisa
 
OK!!

Raderat den gamla helt.. råkade snubbla över Vårgårdahus' tonårsvilla eller vad den hette.. Den krävde lite modifieringar, så det gjorde vi och nu känner vi oss väldigt nöjda med planlösningen!

Vi vill ha tips på vettiga fönsterplaceringar samt om det är något basalt vi missat!

Köksinredningen är inte klar; kommer att slänga in en ritning på det under "kök" :D

 
  • upl_planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
quote]Raderat den gamla helt.. råkade snubbla över Vårgårdahus' tonårsvilla eller vad den hette.. Den krävde lite modifieringar, så det gjorde vi och nu känner vi oss väldigt nöjda med planlösningen! [/quote]

Det e väll det som e viktigast, att ni e nöjda eller hur. ::) Det är ju ni som ska bo i huset

Smart grej var att tvättstugan var separat, inte så tokig ide faktiskt. Placeringen av hörnbadkaret skulle ha bytt plats med duschen i stället. Det känns som om toalettstolen blev bortgömd bakom det stora hörnbadkaret.

Det där med fönster e ganska svårt. Räcker det inte med ett fönster i dom minre rummen? Det är så svårt att se när man inte ser fasaden, & hur stora fönsterna är..
Nåväl som jag sa så e huvudsaken att ni e nöjda. ;)

 
Byggaren skrev:
Kolla måttet i övre vänstra sovrummet, så att sängen får plats. Ska vara minst 2,25 m i längd och aldrig under 2,1 m.

Köket ska du åtgärda, skriver du. Bra! Som det nu är, är det för långt mellan kyl/frys och beredning, samtidigt som en hel kal bänk mot matplatsen är helt outnyttjad. Tänk i funktioner; förvaring, beredning, diskning, och inrätta inredningen därefter.

Sängarna är 2.10 i ritningen, dubbelsängen är 2.20 :) Sängutrymmet uppe till vänster är 2.28 :p

Angående köket så är jag inte så förtjust i att köra med hällen på ytan mot matplatsen; mest för masosets skull. använder då hellre den bänken som ren beredningsplats, ty jag hatar att ha för lite plats när jag lagar mat >:( Däremot så måste man ju över golvet för att slänga grejer i stekpannan dpå, vilket är lite illa. Eventuellt att ha en liten sköljho där till grönsaker od. Diskbänken hamnar nog mot väggen neråt med ett fönster ovanför för ljusinsläpp.

Skall kika på entrefrågan också. En sån enkel grej som att sätta garderoberna först kanske hjälper; men då får man ytterkläderna in i köket känns det som.

Tack för alla synpunkter! De hjälper verkligen! ;D
 
Tycker att du skall flytta fönstrerna i vardagsrummet så att de är i anslutning med altandörren. Skaffar du tex en platt TV så kommer det att se knepigt ut att ha den inträngd i hörnet.
Hemma har jag fönsterserien 2,1 m (inv) från hörnet. Närmare hörnet än så skulle jag inte vilja ha det.
 
Vi har testat flytta ut fönstren till hörnet istället... ser lite skumt ut i planritningen, men vi tror det kan funka.. dvs ett på varje vägg.. fast jag är mer för som du säger dock.. ska övertyga rrrrrr-rrr-regerrringen också :D
 
  • planlsningweb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis är det viktigast att ni gillar huset, smaken skiljer sig ju åt mellan olika personer. Jag har dock vissa egna synpunkter:

Jag måste säga att jag tycker att det är lite konstigt att det enda badrummet som är tillgängligt för alla är ett litet duschutrymme, medan badrummet som bara nås från master bedroom har hörnbadkar, dubbelkommod, utrymme, etc.

Det är dessutom ganska långt mellan gemensamma ytor och badrum. Från vardagsrummet får man gå genom allrummet till närmaste WC och från köket får man gå genom master bedroom till närmaste WC.

Om ni har två barn så känns det som att det är troligare att de har nytta av en dubbelkommod än att ni vuxna har det, och dessutom känns det nog mest naturligt för gäster att inte gå genom ert sovrum för att gå på toaletten, och då har de ju bara tillgång till det lilla badrummet, vilket jag tycker är lite ogästvänligt.

Betänk situationen när gästrummet är bebott av ett par gäster och alla sovrum bebodda. Då har 4 personer, varav 2 kanske är hygien/utseendetokiga tonåringar som duschar i 30 minuter och speglar sig i 45 och 2 är gäster som man nog vill göra det trevligt för, att dela på ett litet badrum medan ni lyxar er i erat egna ;)

Ok, det där var väl lite av en skräckhistoria ;)

Jag tycker också att hallen känns lite trång.

Jag tycker att det är trevligt med en ordentlig matplats så att ni slipper sitta och äta mitt i köket, och det är bra med ett förråd!
 
Jag får en känsla av att det blir vrår vid entré/hall samt ett knepigt allrum. Vid denna planlösning så hade jag nog gjort följande förändringar.

Jag hade möblerat om i tvätt stugan (flytta FVP) och byggt ihop tvättstugan med entrén. Vill ni kunna stänga till så hade jag satt en skjutdörr. På det viset blir ni av med en dörr mellan tvättstuga och allrummet. Sedan hade jag flyttat dörren i gästrummet till andra änden av rummet jämte dörren mot köket/hallen. Det är ändå en outnyttjat utrymme och då vinner ni en hel vägg och eventuellt sätta en platt TV på väggen och sedan en hörnsoffa där ni har ritat in TV’n. Blir i o f spring mellan TV och soffa.

Ingången hallen hade jag flyttat över kapphängare och garderober till väggen mot gästrummet. Eventuellt minskat kapphängaren något och satt storlek tre garderober med skjutdörrar. Väggen mellan hallen /köket hade jag personligen kortat utåt och byggt som en halvvägg i typ bardiskhöjd. Blir mer öppet då. Kapphängaren hade jag eventuellt döljt med drapperi eller liknande om inte det ser snyggt ut från köket.

Och som jag skrev tidigare hade jag placerat fönstren i vardagsrummet jämte altandörren.
 
Håller med Ksund. Känns som halva huset är det frikostigt med yta och andra halvan ihopträngt. Kan det inte vara idé att bygga vänstra delen av huset någon meter bredare och ge det utrymmet till allrummet och toaletten?
 
Linnex skrev:
Väggen mellan hallen /köket hade jag personligen kortat utåt och byggt som en halvvägg i typ bardiskhöjd. Blir mer öppet då. Kapphängaren hade jag eventuellt döljt med drapperi eller liknande om inte det ser snyggt ut från köket.
precis det har vi också funderat på (just innan jag gick in hit och läste); att göra en halvvägg med bardiskhöjd! Allergisk mot draperier och andra hafsverk dock (oj detta _döljer_ vi med ett draperi - känns så utstuderat hemmapulat )

Angående hallens storlek så har vi "jämfört hallar" hos folk vi känner.. och frankly my dears; en stor hall är helt oviktig (i alla fall för oss) så länge den är stor nog, dvs att rymma det man vill samt lite folk.. man ska ju bara av med kläder och sånt där inne, inte mingla, äta middag, dansa osv; dessutom försvinner den inbjudande ooh-känslan ju när man bott där nåt halvår eller så (gått in genom hallen 414 gånger typ).. vanans makt etc.

FVP (eller FTX eller nåt annat, inte bestämt än) har vi också tittat på att flytta; göra nåt teknikutrymme kanske. Och nej, vi vill inte ha ingången genom tvättstugan. Och fönstren är fortfarande en regeringsfråga. jag tror det kommer att se skitskumt ut med en fönsterdörr alldeles ensam och utstött på en stor vägg, liksom :)

Ungarna ska välan lära sig arbeta för att få bada bubbelbad :D Och varför skall gästerna erbjudas ett dass med bubbelbad när de ändå bara skall pinka, skita och kanske duscha. Vill man lyxa till det får de ju låna det ändå :p

Jag är väl lite väl egennyttig kanske, men det är trots allt jag som betalar :D (ok, banken)

Trevligt med kommentarer dock!
Angående de öppna ytorna på höger sida, så har vi resonerat som så att man umgås ju snarare mest i köket och vardagsrummet (alternativt allrummet) och inte i sovrummen.. sen är ju vi gamla och skröpliga (över 25) och måste ha svängrum för rullatorerna vid sängen våran, så vårt sovrum måste vara stort :D (se avd: egennytta, ovan)
 
Bara en kommentar - mer fönster i vardagsrummet!!!! Varför inte hela väggen? Det enda jag sörjer i vårt nya hus är att vi bara har 2 fönster i vardagsrummet - är vana att ha ett rum som badar i ljus!
 
Dovienya Hur går det för er ? Har ni fått någon Kalkyl. Iså fall blev det som ni tänkt er ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.