Förr när jag hade kommunalt avlopp var det "naturligt" att tvätta penslar och rollers i vasken med ljummet vatten och lite diskmedel.

Det hände väl att en och annan skvätt lacknafta åkte den vägen också :surprised: .

Men med egen infiltration känns det inte bra att skölja plastfärgsblasket ner i avloppet.
Det kan väl inte vara så nyttigt för de små bakterierna som sköter om reningen?
Har faktiskt inte tvättat en pensel på de 2 1/2 åren jag bott här.

Oftast använder jag dem och låter dem stå i vatten, ligga i tät påse ett tag tills det momentet är klart.
Sedan ligger de och torkar och kastas så småningom.

Hur gör ni andra med enskilt avlopp?


Inget världsproblem - jag vet :|
 
Jag brukar kasta ut det ordentligt på gräsmattan. (Har visserligen kommunalt avlopp, men kommun gillar inte färgblask i avloppet.)
 
Jag tvättar med vattenslangen om det är roller eller stora penslar på en hörna på tomten.
Småpenslar går i vasken, men brukar torka av dom med papper först.

Om det mot förmodan är naftabunden färg så brukar jag spara penslen i nafa i en fryspåse i en gammal spackelhink, håller 2-3v och efter det brukar den ändå vara förbrukad och målningen klar.

Kommunalt avlopp villa.
 
Vattenburen färg? Då brukar jag förvara dem i fryspåsar, i frysen. Håller bra ganska länge och man slipper tvätta. När det ska målas. Låt tina i en timme sedan är det bara att köra :D
 
L
Ska inte vattenburen färg förvaras frostfritt?! :)
 
dijonken skrev:
Ska inte vattenburen färg förvaras frostfritt?! :)
Just penseln med en gnutta färg i är nog inte så farligt om den fryser.

Men det vete tusan om jag vill ha massa plastfärger bland maten :p
 
I plastpåse tills dom inte går att använda längre!
Iaf efter jag gjorde om avloppet för 50k:sly:
 
Jag målar mycket just nu. Många penslar och långa intervaller mellan strykningarna. Har sneglat på diskmaskinen...
Bra eller anus? (Om jag får använda ett ungdomligt uttryck)
 
Hur gör ni med tvål, toalettrengöringsmedel, golvtvätt, såpa, tvättmedel, maskindiskmedel?
Jag har en känsla av de flesta hushållskemikalier är bra mycket farligare än några centiliter färg någon gång om året.
Det finns ett citat från bibeln som går ut på att att man skall inte sila mygg och svälja kameler.
 
gasolgrill skrev:
Hur gör ni med tvål, toalettrengöringsmedel, golvtvätt, såpa, tvättmedel, maskindiskmedel?
Jag har en känsla av de flesta hushållskemikalier är bra mycket farligare än några centiliter färg någon gång om året.
Det finns ett citat från bibeln som går ut på att att man skall inte sila mygg och svälja kameler.
Jag försöker i största möjliga nivå att välja "gröna" produkter men du har helt klart en poäng.!
 
Darth Peter skrev:
Jag målar mycket just nu. Många penslar och långa intervaller mellan strykningarna. Har sneglat på diskmaskinen...
Jag brukar kunna köra både det ena och andra i diskmaskinen men vid färgkladdiga penslar går definitivt min gräns. Jag skulle vara rädd för att täppa igen delar i maskinen och det skulle heller inte kännas så bra att ät på porslin som diskas "ihop" med penslar.

Men det är min känsla. Har egentligen inga belägg för att det skulle bli problem.
 
Pemseltvätt beror vad jag har målat och vilken pensel jag har använt. Billiga penslar används där det går och de kasseras efter målningen. Jag tycker byggmax penslarna duger för det mesta. De kasseras efter jobbet är klart. Behöver jag göra ett uppehåll över natten så lindas de in i en plastpåse.
 
hahalj
Jag köper bara billiga penslar och slänger dem när jag är klar, har sällan några krävande målerijobb där penseln måste ha nån högre kvalitet. Förvarar i fryspåse eller gammal färgburk med tätt lock i 2-3 dagar om målerijobbet drar ut på tiden. Undviker så långt det går att tvätta dem, ibland har man syndat om penslarna tagit slut och man ska ska byta färg, men de försyndelserna är lätt räknade. Ser alltid till att köpa en bunt penslar när man ändå är på Biltema, Jula, Byggmax etc.
 
I fritidshuset med eget avlopp drar jag ut vattenslangen och tvättar med vatten och såpa. Använder enbart färg som är vattenbaserad och kvalitetspenslar.
Urtvättning med enbart vatten, sedan såptvätt och sköljning, avslutningsvis lite såpa igen och sköljning.
 
  • Gilla
El Patrón
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.