Ett par tillverkare som ligger i absoluta toppskiktet är Gripsholmshus och Willa Nordic.

De är också dyra/kvm. Men så är det ju här i livet... smakar det så kostar det.

(Känner en byggare som skulle bygga till en övervåning på sitt hus nyligen. Han beställde material/väggar från Willa Nordic, och sa att det var en otrolig skillnad på kvalitén jämfört med undervåningen. Orginalhuset/undervåningen var ett Trivselhus...)

 
Hej!
Vi har valt att köpa allt: hus + arbete. Självklart kan man spara mycket om man kan fixa själv.
T ex om man tapetserar och lägger golv själv så sparar man många kronor.
Vad jag förstått så är de flesta hus bra idag.
Det beror oftast på vilken standard och kvalitet/material man vill ha som bestämmer vad det kostar.
Om ett hus blir bra eller dåligt kan i stället bero på vem som bygger (entrepenören) på den orten för det husföretaget. Säljaren har också en stor betydelse för att husbygget blir som du tänkt.
Totalentrepenad är det klart bästa men det är inte många som har idag. En del tar mellan 50-100 tusen extra för att sälja på totalentrepenad.
Ett tips är att kolla med andra husbyggare på din ort som redan varit i din sits och som kan ge referenser på bra/dåliga hustillverkare. Kanske du kan hitta dessa husbyggare här på forumet?
M v h, Johan
 
Vi har en smal tomt på 736 m2 med kortsida mot gatan och den har en förgårdslinje (prickmark) på 10 meter (!!??) vilket betyder att huset måste ligga 10 meter från gatan. Dessutom har den fyrameters gränser på övriga sidor. Totalt får vi bebygga 184 m2 inkl garage/carport på denna tomt.
Det är svårt att hitta hus till denna tomt och vi har ännu inte bestämt vilket hus eller tillverkare som vi ska ha. Men vi har hittat prisvärda alternativ hos Eksjöhus, Vimmerbyhus, LB-hus och A-hus.
Vi väntar fortfarande på offerter från bl a Trivselhus.
/Johan
 

Hej!

Janne: Du nämnder arkitekt/lösvirke kontra totalentreprenad. Har du någon erfarenhet att dela med dig av då det gäller kvalité och pris?

Mvh Stefan :)
 
Rankinglistan på kvalitetsansvariga.se är ett bra initiativ och man kan kanske se en viss trend i vilka hustillverkare som är bättre eller sämre. Dessvärre kan man inte se hur många hus de har kontrollerat per tillverkare. Statistiken blir ganska värdelös om de bara har kontrollerat ett hus från en viss tillverkare och hundratals eller tusentals från en annan. Just så verkar det vara: totalt säger de att de kontrollerat 4800 hus men det är tre tillverkare under pågående kontroll. Jag tror man ska ta statistiken med en nypa salt.
 
Just det. Den enda parameter som är värd att titta på för att kunna jämföra olika hustillverkare i rakningslistan är "Teknik"-parametern (eftersom konstruktionen av husen från en tillverkare inte brukar skilja sig så mycket åt).
Första gången jag såg rankningslistan tänkte jag att det är precis vad jag behöver för att kunna välja rätt hustillverkare. När jag sedan tänkt efter kom jag fram till att den stjälper mer än vad den hjälper. I stort sett värdelös. Men kvalitetsansvariga.se raggar säker många kunder med den...
 

Hej!

Det är ju å andra sidan inte helt svårt att slå en signal till "Kvalitetsansvariga" och fråga dem direkt så slipper man fundera över statistik till höger och vänster ;)

Just my 2 cents

Mvh Stefan
 
Det är kanske riktigt. Jag har aldrig pratat med dem och vet inte hur snälla de är (villiga att bjuda på gratis info). På deras hemsida skriver de: "Som kund till oss kan Du givetviss tillgodogöra Dig den erfarenhet som vi har om dessa leverantörer." Jag tolkar det som att de är dåliga på att stava och att man ska vara kund hos dem innan man får någon information utöver det som står på hemsidan.
Kanske de är lika snälla som jultomten... :)
 
Så här tycker jag. Eksjöhus har en jättefin katalog med fina lösningar. Aneby har också fina lösningar i sin katalog.
Willa Nordic som jag tittat på på nätet har också fina lösningar.
Både planlösningar och designen på husen tycker jag om.
Sedan hur de är vid kundkontakt har jag ingen aning om.
Något jag själv inte skulle välja är Älvsbyhus, Smålandshus och Vimmerby, och det beror på att jag inte gillar husen. Har ingen aning om hur säljarna är.

Vi bygger snart i lösvirke. Grävaren kommer nästa vecka :)
 
Ang. Kvalitetsansvariga...
Pratade med dom när jag såg deras tabell på nätet.
Jag minns att hon pratade med mig över en halv timme, om deras erfarenheter och jag var inte kund!
Nu när vi äntligen ska börja att bygga kommer vi att anlita dom som kvalitetsansvariga och valde bort den som min byggare rekommenderade :)

Tyckte att det är bättre att ha en kontrollant på min sida istället för deras.

Dom kanske inte är jultomten men dom är väldigt snälla och delar med sig ganska mycket av sina erfarenheter.
 
Skulle bara vilja påpeka en sak, vi ser det i inlägget ovan och jag har sett det i en hel del andra inlägg: När man skriver med VERSALER så innebär detta att man SKRIKER.

Det blir tydligare och mer lättläst om man använder gemener när man skriver. Dessutom kan det uppfattas som ganska så ohyfsat att skrika hela tiden.

Ta inte illa upp, är man inte van vid att chatta och diskuera på nätet så är det inte så lätt att känna till dessa regler. Det kanske vore bra om det fanns någon sida med information om nätetikett här i forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.