Tja,

Tänkte sätta spottar i underskåpet och skulle behöva fräsa ett spår i täckskivan för att dra kablarna. Det naturliga e kanske att använda en överhandsfräs el liknande men känns som lite overkill för ett spår. Har ni några bra tips på alternativ? Går d att använda skruvdragaren kanske?

/n
 
  • Gilla
Nicke-K
  • Laddar…
Cirkelsåg med skena eller anhåll borde kunna funka. Bladet är omkring 2mm så med några snitt med rätt djup så får du en slits för kablarna...
 
Har du en handcirkelsåg går det utmärkt att såga ett par grunda snitt bredvid varandra. Det går säkeligen också utmärkt att såga två parallella spår lite på frihand med en fogsvans och sedan knacka ut materialet mellan spånet med ett stämjärn. Om täckskivan är tillverkad i spånskiva rekommenderar jag inte att ta en allt för fin fogsvans då spånskivorna vanligtvis är fulla med grus, metall och annat eläde. Byggmax har billiga engångsfogsvansar.
 
Låter som ett utmärkt tillfälle(ursäkt) att inhandla en Festool OF1010!

Jag minns en period för något år sedan på bygga hus när det inte gick att vara i verktygsforumet utan att första inlägget handlade om att inköp av festool var ett måste... det var tider det..
 
Men Manberg, 1010 räcker väl ändå inte? Det behövs givetvis en 2200 (setet förstås). ;)

Seriöst funkar det bra med en vanlig cirkelsåg. Det räcker förmodligen med ett lite djupare snitt (strax mer än kabelns bredd), såvida inte täckskivan är så pass tunn att den blir bräcklig. Kabeln är sannolikt inte tjockare än vad klingan är bred och spottarna lyser lika bra med kabeln på högkant...
 
Elsåg
 
Jag gjorde den operationen förra sommaren. Mina erfarenheter var följande:
1) Spåren görs bäst med sänksåg. Det går fortare än fräsning, och sparar på frässtålen.
2) Om man fräser hålen för ljuskällorna, så håller ett nytt Axcaliberstål ca 3 hål. Jag fräste 7 hål med ett stål, men då mer eller mindre brände jag igenom de sista hålen i ett moln av rök och en förfärlig stank. Det här materialet, dvs täcksidor från Ikea, sliter sjukt mycket på verktygen.
 
  • ImageUploadedByTapatalk HD1373346380.727332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk HD1373346470.852470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Såga spåren och hålsåg för lampor.
 
Tackar så mycket för era svar. Kommer nog bli en del inhandlande av verktyg inför köksmonteringen men gäller ju att hejda sig lite också.. :)
 
Sänksåg, alltså en cirkelsåg med skena och lite förbättrad dammhantering, verkar vara alldeles ypperligt för att anpassa täcksidor, skära hål för ho och häll samt just för det du efterfrågar i den här tråden. Att dessutom snitten blir så pass bra att inget efterarbete krävs gör den ideal.
en sådan såg är lite dyrare men du kommer att ha mycket nytta av den!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.