Hej!
Är ny på detta forum. Eller läst er i 3-4 månader nu. Jag och min sambo har varit på väg att köpa hus, men nu så äntligen är det gjort :)

Ett litet gulligt 45 kvm hus med falurödfärg och vita knutar (eller de är svarta, men borde vara vita :p)

Nu till en av mina funderingar. Ja har många då det är ett hus från 32, men vi börjar med det enklare.

Eftersom huset endast är 45 kvm boyta och 40 kvm biyta (källaren) och källaren har ungefär ett djup på 1.8 på sina låga ställen är det ganska bra om vi kunde bila ut källaren och få lite högre takhöjd.

Dessvärre ligger det linoleumplattor limmade med svartlim på ca 50% av källaren. Troligtvis asbest.

Om jag förstått det rätt finns det 2-3 sätt att gå tillväga (kanske fler)

1. Använda en bilningshammare direkt på golvet. Nackdelen där känner jag att asbesten då troligtvis kommer flöda fritt.
2. Försöka skrapa bort linoleumplattorna och svartlimmet, och sedan bila bort golvet.
3. Såga 10 cm x 10 cm stora plattor och sen plocka bort det. Fördelen är väl att det borde bli mindre dammigt från asbesten och sen plocka bort dem en och en. Nackdelen är väl att det kanske är mer jobb, vet inte. Kanske dyrare än att bila?
4. ?

Så vilket sätt tycker ni låter vettigast? Finns det andra alternativ?

Kan tilläggas att det är ganska fuktigt i källaren, men eftersom källaren står högt upp och på berg, hoppas jag att fukten kommer pga linoleumplattorna, vi börjar där, så kanske vi får dränera och isolera nästa år :)
 
Det är inte säkert att du kan bila ut och sänka golvet 2dm, speciellt inte om du behöver gräva ut 50cm för att isolera och lägga kapilärbrytande under golvet.
Ofta är äldre hus bygga med en betongsula som är dubbla bredden mot väggen och den är allt som håller väggen.
Gröver ut ut så måste detta stödet kompletreras med en ny sula under den befintliga för att bibehålla stödet.

Finns en medlem som gjort detta på sitt hus, vill minnas att det var en rätt omfattande process och tog långt tid.

Ang att bila ut sulan med asbetbundet lim, så med engångoverall, halvmask med P3 filer, stoooor hilti och en rinnande vattenslang som blöter ytan hela tiden, så tror jag inte det är så farligt.
 
Okej.
Ja allt med skydd och så har jag förstått.

Segt med att det kanske inte går att sänka, men om man bara vill ta bort plattorna och asbesten, är det vatten och sån slipmaskin som gäller då eller?

Det dumma är att det är lite olika höjd i rummen, vissa är 2m och vissa är 1.8m, men det kanske man får leva med. Viktigast känner jag är att få bort linoleumplattorna.

Jag och min sambo prata om en sak förresten, vi har en ragdoll (katt) vad gör man med honom? Ut med honom i trädgården eller? Det är en innekatt som hatar att vara ute, men man kanske kan tvinga honom en helg. Tänker med asbesten. Eller är det lugnt för honom, han är ju på ovanvåningen, så inplastning + vatten borde räcka (tycker jag i alla fall)
 
Du kan hyra en dammätare och montera i något källerfönster tex, så skapar du undertryck i källaren så att luften inte kan sugas in ovanpå. Med vattnet som binder ev damm på golvet så ska det gå bra. Om du inte bilar ut golvet så kan du ta det lite lugnare med vattnet, går ju att hyra dammsugare med vattenfilter/HEPAfilter som tar asbesten (lite osäker på vilken nivå man måste lägga sig på).
 
Hur vet jag förresten om jag kan bila källaren eller inte? Huset är påbyggt några gånger. På den "nya" delen (fort jättelänge sen) går berget in i grunden, men i den gamla delen (där jag vill bila) gör det inte det. Så förhoppningsvis finns en ordentlig grundsula och sådant där.

men vänta nu! Du skrev att de hade dubbla bredd på sulan. I de rum jag vill bila ut, är halva väggen dubbelt så bred. Jag å min pappa funderade varför det var så, men var det förut grundsulan? Vet att trappen ned till källaren gjordes samtidigt som den "nya" delan i källaren gjordes (typ 42 eller nått sånt), så de kanske redan har bilat å förstärkt, men inte bilat tillräckligt? Hmm låter som om man ska ta in en expert på detta. Nån som kan rekommendera nån i södra stockholm. Bor i Tullinge
 
Expert låter bra, speciellt om det är ut och ombyggt i omgångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.