Har en Wiper runner (motsvarande Stiga 520) sedan förra året, som idag stannat pga "fel i vänster hjulmotor" eller något liknande. Provade att vrida lite på hjulen för att känna om de var blockerade på något vis, vilket de inte var.

Startade om några gånger och ibland ville inte vänsterhjulet alls och ibland kom den iväg efter lite tvekan eller en hjälpande putt i baken.

Gissar att det är dags att byta kol. Även om jag inte väntade mig det riktigt ännu. Någon som har en susning om hur länge de brukar räcka? Denna har röjt nästan hela förra säsongen plus årets säsong fram till idag, vilket i detta fallet motsvarar ca 760h.
 
Det är med största sannolikhet kolen som behöver bytas. Inte onormalt på de timmarna även fast man ofta kör längre än så.
 
Ok, tack.
Vet du om det är hjärnkirurgisvårt eller om en händig karl kan byta dem själv?
 
En händig karl byter dem lätt själv. Har för mig att dom kostar 50kr/st. Sitter två i varje motor.
 
Det var ju ett hyfsat pris i alla fall.
Jag kunde inte hålla mig utan skruvade mig in och kikade på dem, och de var inte utslitna. Man kunde se att fjädrarna borde kunna trycka inte dem några mm till. Jag tog ut dem och satte i dem vridna 180grader så att eventuella slipspår i kolen skulle byta plats. Provkörde och all tvekan i vänsterhjulet var borta. Hm....

Får hoppas att det var någon märklig oxidbildning och inget allvarligare problem som ligger och lurar i bakgrunden.
 
Vända/vrida på dom kan man göra för stunden om man har lite tur. Byte är dock till att rekommendera.

Ibland har det hänt att kolet fastnar i själva hållaren och att det räcker att peta till dem för full funktion igen..
 
Kan väl tillägga att man rekommenderar att byta kol varje vinter vid sedvanlig vinterservice. För att undvika stopp mitt i säsong. Däremot vet jag dom som kört i 6 år utan att byta kol så det är svårt att säga exakt när de ska bytas.. :)
 
Det kan vara klokt att köpa på sig några st så snart som möjligt med andra ord.
 
boltis skrev:
Kan väl tillägga att man rekommenderar att byta kol varje vinter vid sedvanlig vinterservice. För att undvika stopp mitt i säsong. Däremot vet jag dom som kört i 6 år utan att byta kol så det är svårt att säga exakt när de ska bytas.. :)
Var hittar jag nya kol till vettigt pris? Har hittat en som säljer till knivmotorn för knappt 500:- och till hjulmotorer för 200:-/motor.
Bör finnas betydligt billigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.