Hej,

har gått o spånat en del på att riva mitt nuvarande garage o bygga till ca 60 m2 extra "boyta" som familjen kommer behöva. Idag är mitt garage sammanbyggt med grannens och min innervägg är hans yttervägg. Han har inrett sitt garage till boyta. Dock luktar det rejält jordslaget o mögel i mitt garage så den väggen vill jag inte använda. Jag tänker mig att riva mitt och gjuta en bottenplatta som lämnar 50 cm mellan hans och min tillbyggnad. Det borde räcka för att kommat åt att dränera? Sen har jag inredd källare i nedanplan och tänker att innan jag gjuter en sula till garaget i direkt anslutning till huset så bör jag gräva upp och sätta isodrän eller liknande? sen kommer jag ju inte till om jag skulle få något strul med dräneringen på de dryga 5 meter som gaveln mäter? Jag har funderat både på att gjuta en sula och på att bygga på plintar med uppreglat o isolerat golv. föreställer mig att det senare är mycket billigare? Någon som har tips/erfarenhet av liknande projekt? Väggarna tänker jag mig i regla upp i trä eftersom jag inbillar mig att det blir billigare än att mura med t ex siporex. Något bra tips på material till den bärande (yttre) väggkonstruktionen?

Buggaren
 
Vet inte om jag har några svar tyvärr men en del frågor dyker upp när jag läser om dina planer. Kanske kan hjälpa till att se fallgropar om inte annat? :p

Först, få se om jag fattat rätt....
Du och grannen har var sitt garage men de är ihopbyggda så de delar en vägg?
Du vill riva ditt garage och dessutom separera dig från grannens garage så att det blir en halv meter mellan ytterväggarna?
När du ändå river garaget vill du passa på att dränera om husgaveln som idag ligger och sedan kommer att ligga under garaget?

Då så, det första frågetecknet som dyker upp är om det räcker med en halv meter mellan era motstående ytterväggar? Bortsett från eventuella brandspridningsrisker och medföljande krav så funderar jag på hur lätt och roligt det blir att måla de väggarna? En halv meter är inte mycket när man har en pensel framför nosen....Skulle du sen behöva dränera om där av någon anledning så är förmodligen en halv meter ännu trängre. Hur skall takutsprången lösas? Rensning av eventuella hängrännor?

Sen undrar jag hur du och grannen skall lösa det faktum att er gemensamma innervägg nu blir grannens yttervägg? Skall du isolera och klä hans vägg och bygga hans takutsprång? Ersätta/åtgärda eventuella eventuella skador som uppstår på insidan under arbetet?

Vad gäller din omdränerade husgavel och farhågorna om framtida åtgärder under garageplattan så tänker jag först att; det verkar ju funka rätt bra för många andra så blir det verkligen ett problem? Går det att lägga dräneringen så att delen under garaget är högsta punkt? Då är man inte beroende av den länken för att frakta bort vatten från någon annan del av grunden och själva gaveln lär ju hålla sig rätt torr iom att det står ett garage som skydd.. Sen tänker jag; kan man inte, när man ändå gräver ett brett dike för att dränera om källarväggen, mura upp diket innan man fyller igen det med något lättgrävt material, typ sand, så att OM man i framtiden behöver gräva under garaget så kan man gräva sig in från sidan. Förstår du hur jag menar? Förutsätter ju att plattan och muren är såpass stabila att muren bär upp den del av plattan som hänger ut över diket.

Som sagt, fler frågor, inga svar, sorry!;)
 
Förstår inte riktigt hur det är tänkt men en halvmeter mellan kommer bara att innebära problem. Svårt att komma åt och mörkt och lite fukt så vill algerna växa på väggarna.

Kom överens med grannen att bygga ihop.
En skiss kommer att räta många frågetecken och minska gissningarna
Protte
 
Hej,

tack för inspelen, grannens ombyggda garage har en yttervägg som blivit min ínnervägg då min carport byggdes om till garage. Om jag river hela mitt garage står hans "oskadat" kvar. Min innervägg i garaget är hans brädklädda yttervägg. Mitt garage är idag helt oisolerat och har endast stenplattor som golv.

Min tanke med att lämna ett utrymme mellan våra respektive garagebyggnader var dels att kunna gjuta en platta och dels att kunna dränera densamma. Grannen har inte gjutit någon "riktig" platta under sitt ombyggda garage. Men kanske en halv meter är väl optimistiskt? Kanske måste vara en meter? samtidigt vill jag ju inte tappa för mycket yta. Takutsprång blir det i princip inget. dräneringen leds ned från taket som idag, d v s det pappklädda taket lutar in mot ett stuprör placerat i ena hörnan. Grannen har isolerat sin vägg. Den luktar som sagt rejält jordslagen men tänker att det är hans problem? delvis är det förstås mitt eftersom det jag har i mitt garage tar upp den jordslagna doften. Jag tänker att om jag sätter en egen vägg så stänger jag bort problemet? men då måste den vägge mot grannen kanske muras upp i siporex eller liknande. Och kanske inte ens dränering behövs? Grannen är inte intresserad av att bygga något tillsammans så jag måste gå på en egen konstruktion.

Jag har gjort en skiss där man ser de sammanbyggda garagen som ligger mitt i tomtgränsen.

garage.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, så grannens vägg är redan klädd och har de takutsprång eller annat som behövs så där är egentligen inte något att göra åt? Att den luktar är ju inget som kommer störa grannen mer bara för att du avlägsnar dig från den så att säga, snarare tvärtom...
Som sagt, en halv meter är nog en aning lite. Ställ en bokhylla eller något liknande en bit från en vägg och känn efter hur det skulle vara att jobba mellan två så nära väggar. Kanske inte behöver en hel meter. 0,8 kanske räcker? Varje centimeter är ju viktigt!
 
Hej, det stämmer. Om jag river bort allt på min sida så står hans inredda garage kvar i "orignalutförande". 0.8 meter kan nog räcka. Det blir ju i alla fall 0.8 x 8 = 6.4 m2 meter som försvinner av min tänkta tillbyggnad.....som nu istället blir ca 5.5 x10 = 55 m2, varav en garageplats tar en del av ytan. Gjuten platta verkar i princip vara enda alternativet och kanske en murad vägg oxo är det bästa alternativet.
 
Spekulerar bara, är ingen ventliationsexpert... Men Kanske räcker det med att bara göra ett indrag av din innervägg (isolera mm) och mekaniskt ventilera utrymmet mellan dig och grannen???
 
  • Gilla
R2D2
  • Laddar…
Kan man inte bygga ny vägg inanför grannens yttervägg. Och stoppa lukten/fukt där?
 
  • Gilla
R2D2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.