Jag är begåvad med Telias ADSL med Thomson TG789. Det trådlösa nätet behöver förbättras hemma, mest pga dålig täckning men även långsam hastighet.

Jag har ett suteränghus där telejack nr 1 sitter på nederplanet i det som används som tv-rum. Arbetsrummet ligger också på nederplanet, men i andra änden så jag kör wifi till stationära datorn där. På övervåningen (där vi har kök, sovrummen, vardagsrum) är det ok täckning men inte jättebra. Uteplatsen har jag ingen täckning på, den ligger också på övervåningen.

Jag tror jag har två-tre alternativ men behöver bolla för- och nackdelar med några kunniga personer. Och det är väl lika bra att säga det direkt - nej, det är inte aktuellt att dra tråd i hela huset även om jag helst skulle vilja göra det. Det finns möjlighet att dra en kabel upp till övervåningen genom huset utan att det stör så mycket, det är jag beredd att göra.

De alternativ jag kommit på är (utan någon rangordning)
A - ringa Telia och be dem brygga modemet och köpa en wifi-router mitt i huset och låta den sköta om nätverket. Tips på router?
B - använda en wifi-repeater på övervåningen och låta TG789 vara "central" även i fortsättningen.
C - någan annan väg framåt..?

När A och B är stött och blött kommer frågan om att använda powerline-lösning att dyka upp, för att undvika kabel genom hela huset... Men det får vänta lite.

Ok, hur många här inne sitter med TG789 och har tröttnat på den...?! Dela era erfarenheter.
 
Är en router och Telia anpassar säkerligen ingen konfiguration utan det är standard som gäller.
Så du får utgå från att bygga ditt nätverk utifrån en NAT-router.
I TG789 har du redan wifi-funktionen, har du inte använt den?
 
Redigerat:
Redigerat:
Aha - jag ser nu att rubriken på tråden är väldigt otydlig. Jag undrar inte om huruvida TG789 är en brygga eller repeater utom om jag ska välja att brygga den eller skaffa en repeater för att bygga ut wifin.

Kan moderator ändra trådrubrik till "Bygga ut wifi-nätet mha bryggning eller repeater? Telia Thomson TG789 otillräcklig."
 
Redigerat:
Har du inga fasta telefoner utan bara trådlösa bör du kunna sätta modemet var som i huset om det kan hjälpa kanske?
 
Har testat att koppla in det i andra uttag än första tele-uttaget, men det funkar inte även fast jag kör IP-telefoni.

Å andra sidan har dragit en kabel + switch till IP-tv-box, Bluray med nätverk och en WD TV Live som står i samma rum som TG789. Så jag vill inte flytta TG789 till annat rum för då får jag andra problem.
 
magda136 skrev:
Aha - jag ser nu att rubriken på tråden är väldigt otydlig. Jag undrar inte om huruvida TG789 är en brygga eller repeater utom om jag ska välja att brygga den eller skaffa en repeater för att bygga ut wifin.

Kan moderator ändra trådrubrik till "Bygga ut wifi-nätet mha bryggning eller repeater? Telia Thomson TG789 otillräcklig."
Jo det kunde jag :)
/Mats
Moderator
 
Tack! :)
 
Det bästa är väl att utöka med en kabelansluten extra accesspunkt.

Det man måste förstå är att det som i dagligt tal kallas "router" idag oftast är en router+en switch+en accesspunkt. Det går i de flesta fall utmärkt att konfigurera så att router-delen är avstängd. Så fungerar den som en accesspunkt och samverkar utan problem med den befintliga routern om man kopplar ihop dem med kabel.

Så har vi hemma.

I källaren sitter en Asus RT-AC66U med WiFi avslaget. Från den går det en kabel till övervåningen till en Dlink DIR-600 som fungerar som accesspunkt och switch. Från den går det även en kabel till en äldre Belkin-router som sitter som accesspunkt på annat ställe i huset (där den egentligen mest sitter för att fungera som switch för de grejer som står där).
 
Redigerat:
peternicklas
Mitt system: Har en Telia Smart i källaren dår ADSL kommer in. Direkt på denna är en Negear GS108 kopplad. Från GS108 går en kabel upp till nästa våning där husets TP uttag är anslutna. Från denna går även en matning till en D-Link Router med WIFI. D-Link har DHCP avstängd och fungerar som WIFI och switch. All DHCP sköts av Telia smart. Kommer snart att koppla på en switch till från den GS108 som sitter i källaren. Har 1 GB hastighet på tråd och WIFI styrs av utrustningen. Alla enheter syns i nätverket som att de ligger i samma nätverk. Lösningen fungerar till 100%. Så dra upp en kabel till andra våningen och sätt en Router med WIFI där, slå av DHCP på den så har du en lösning på ditt problem.
 
Jag testade en enkel och billig lösning med TP-Link WA850RE för att utöka det trådlösa området.
Enkel att konfigurera och verkade funka. I alla fall de första minuterna.
Den fungerade bra på det sättet att täckningsområdet blev mycket större men man fick istället andra problem med låg hastighet (dock bara ibland) och tappad uppkoppling när man var i zonen mellan router och extender.
Dessutom hade den ett högfrekvent ljud som inte var så angenämt att lyssna på.

Bytte den för att testa en till men samma problem på den så gissar att det inte finns någon riktigt billig och enkel lösning.
Skriver förövrigt enbart detta för att du ska slippa testa denna pryl om den skulle dyka upp som rekommendation.
 
Extenders är inte optimalt. Det bästa är som sagt om man kan kabelansluta en ny accesspunkt, i realiteten en billig router där du stänger av DHCP-funktionen. Jag har mitt modem+router+nas+telefon mm i källaren där första jacket sitter. Sen har jag ansträngt mig att dra en TP-kabel upp till vardagsrummet på första våningen och satt ett CAT5 uttag i väggen bakom TV-bänken. Här sitter en wifirouter med avstängd DHCP, den ger mig 4 uttag till XBOX, TV mm (för att slippa wifi på dessa) samt WiFi-täckning upp till våning två, men framförallt ut i trädgården, dit routern i källaren räcker dåligt
 
MMR skrev:
Extenders är inte optimalt. Det bästa är som sagt om man kan kabelansluta en ny accesspunkt, i realiteten en billig router där du stänger av DHCP-funktionen.
Precis. Jag har inte mindre än tre APar hemma för att få bra täckning över hela huset. Tänk på frekvensplaneringen. Du vill ha olika frekvenser/kanaler på de olika enheterna, dvs undvika överlapp med dig själv och dina grannar så långt det går för att få bästa stabilitet och hastighet. Detta är förstås extra viktigt vid trådlös bryggning/range extension.

Kom ihåg att även om det står 13 olika kanaler så är det bara tre som inte överlappar alls, 1, 6 och 11. Så enheter på exv. kanal 1 och 2 kommer att störa varandra (fast lite mindre än två enheter som båda är på kanal 1).
 
Tack för alla svar! Lutar ju åt en kabel och en AP med wifi.

Någon skriver "en billig ap...", jag va nämligen lite inne på att det behövs en fet rackare snarare än en enklare sak...? Men det kanske är over kill..?
 
Köp en Ubiquiti Unifi accesspunkt så får du kraft och hastighet så det räcker och blir över. Finns på Dustin.se. Grundmodellen med 2.4GHz radio kostar 990 kr och tvåbandsmodellen med 2.4+5.0GHz kostar 2800 kr. Jag har den senare och centralt placerad blåser den rätt igenom en treplans sekelskiftesvilla med bottenplatta på 250m2. Jag kan sitta 50m bort i trädgården och surfa. En av mina bästa kompisar som är IT-konsult kör singelbandsvarianten i ett treplans betonghus och får oklanderlig täckning. Jag har inte mätt min throughput men min polare får 300 Mbit faktisk överföringshastighet.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.