Baxi Solo Innova 30Kw. 135L eldstad 1 tank 2000 liter. Värmer 100 kvm. Lågtemp system.
Här kan ni kika om intresse finnes
http://www.e-logger.se/pub?FRI2
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Min anläggning är inte klar än så jag kan inte skriva något om antal inlägg och hur mycket jag eldar men det kan jag återkomma till framåt vintern. Men pannan är en Effecta lambda 60kW 195L vedvolym och totalt 6200l acctank uppdelat på en 5000 och en 1200l tank. Den lilla med två varmvattenslingor som står i bostadshuset och en slinga i den stora för att kunna få lite varmvatten i pannhuset som även är garage. 50m maxitherm 32mm kulvert. Ska värma 100kvm bostadshus plus 60kvm garage.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Gaselle Quick up 45, 126l eldstad, 2500l slavtank, 750l tekniktank, kulvert med kulvertstyrning 31
Enplansvilla på 157m2 med källare som är 70m2 och garage på 75m2. Golvvärme i hus och i garage men i källaren har jag ett konvektorelement. Ftx vent i hus. Eldar varannan dag vid 10 minusgrader, men då är det inte mycket kvar i tankarna.
 
Vi har en Effecta Lambda 35 kW med en 750 l tekniktank och en 1800 l slavtank (som f.ö. svetsades ihop av två halvor inne i pannrummet). Uppvärmd yta ca 200 kvm i 1½ plan, gammalt timmerhus med tveksam isolering. Eldar vintertid ca 1,5 inlägg per dygn om det är minusgrader, nån enstaka gång blev det väl eldning även på en helgmorgon den eländiga vintern som gick. En normal vinter med temperaturer runt nollan räcker det oftast att elda varannan dag. Tekniktanken med lååång varmvattenslinga ger suverän varmvattenkomfort, går utmärkt att duscha med tanktemp ner till strax under 40 gr.
Utöver vedpannan är 7 kvm solfångare kopplade till tekniktanken, det innebär normalt ingen eldning mellan slutet av april till slutet av september
Huset finns i södra Västergötland
 
  • Gilla
korvstroganoff
  • Laddar…
ETA SH40, 220 liter ved.

2750 (750 + 2000) liter tank.

Värmer ca 100 m2 hus + 6-10 grader i 100 m2 uthus. Ej varmvatten ännu.

Laddar fullt och eldar en brasa varannan dag ner till -10 nånstans. Ska det räcka två dagar vid -15 får jag se till att lägga i lite extra ved när första brasan brunnit ner en bit för att fylla tankarna ordentligt.

Har 15-20 grader i retur (nyttjar returen från huset i framledning till uthusen).
 
  • Gilla
rca1959 och 3 till
  • Laddar…
Låter välplanerat!
 
Fröling S4 40kW(195L) med 4m3 acktank.

Har 160m2 1½-plan, vid -25 eldar jag en gång/dygn och då närmare två inlägg.. Annars varannan dag.
 
Ctc V35, 35 kW (100L) 1,5m3 delat på 3 tankar en med beredare i.

NÖ Skåne. Ca 170 m2 träväggar med plåt utvändigt, lite isolering uppåt, antar det max är 10 cm mineral och spån, dragiga trägolv. På vintern så behöver man elda ganska mycket :confused: när det var som kallast så gick det ca 1,2m3 travat på 3-4 dagar om jag minns rätt.

Vintertid så behöver man elda 2 ggr per dygn med flera ilägg per eldning.
 
40kW ,
3m3 acktankar
190m2 boyta + 120m2 varm källare , dålig isolerat hus.
vid lägre än -10 eldas 2 gånger /dag
gaia
 
60kW Ladan.
3m3 tank.
400kvm gammalt hus, värmer kanske 250kvm ordentligt.
installerade förförra julen har fungerat dåligt. Hoppas att det var den påtok för blöta och grovklyvna veden som gjorde förbrukningen enorm. Som kallast 4 ilägg om dagen i 300L vedförrådet!.
 
Hjälp...
 
Andert skrev:
60kW Ladan.
3m3 tank.
400kvm gammalt hus, värmer kanske 250kvm ordentligt.
installerade förförra julen har fungerat dåligt. Hoppas att det var den påtok för blöta och grovklyvna veden som gjorde förbrukningen enorm. Som kallast 4 ilägg om dagen i 300L vedförrådet!.
:beer:
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Jo Riktigt kasst :) Tänkte starta en tråd om förbättring av denna. Kollade igenom och såg att det fanns trådar om lambdastyrning och moddade liknande öststatspannor. Blir först i början på september som jag kör igång försök att fixa denna.
 
Tolkar jag dig rätt att det är 300l vedmagasin i pannan.. Isåfall: respekt! 😀

Hur som helst.. Hög förbrukning..
 
Baxi Solo Innova 50, 5m3 acktank. Värmer 214m2 1 1/2 planshus relativt nybyggt.

Eldar var 3-4e dag på vintern och varannan vecka på sommaren.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.