För snart fyra veckor sedan rullade jag ut färdig gräsmatta på en mindre del av min tomt. Tidigare var där en gammal försummad gräsmatta som jag hyvlade bort med en spade. Rötter och större stenar togs bort. Som underlag till den nya gräsmattan spred jag ut ett lager dressjord. Efter att ha rullat ut den nya gräsmattan vattnade jag två timmar morgon och kväll två första veckorna och grämattan var ganska fin. Har klippt ett par gånger.
Nu visar det sig att den inte har växt fast i underlaget och den ser gulgrön ut. Luktar lite kompost. Går man på den så känns den mjuk och lerig. Kan jag ha vattnat för mycket? Håller den på att ruttna? Skall man gödsla? Jag gödslade igår med NPK-gödning kanske försent? Vad kan man mer göra? Sprida ut sand för att dränera?

Tacksam för tips!
 
Problemet löstes med hjälp av leverantören.

Tack för alla svar och goda råd!
 
Hur löstes det?
 
Detgåråtöl skrev:
Hur löstes det?
Med hjälp av leverantören. Står i inlägget ovanför.
 
il_duce skrev:
Med hjälp av leverantören. Står i inlägget ovanför.
Ja man ska inte underskatta vad en leverantör kan göra för gräsmattan.
 
il_duce skrev:
Med hjälp av leverantören. Står i inlägget ovanför.
Bra svar!

Tolkar du det som nytt gräs eller leverantörens vatten?
 
Glad att kunna hjälpa till!
 
Detta var en av de mest ofullständiga trådar jag någonsin läst....:p

Saknas det en massa inlägg eller är det fel på min dator?
 
Fattar inget jag heller
 
Jag tycker i alla fall det var bra att Il Duce gick in och förtydligade för Detgåråtöl så han förstod att svaret redan fanns att finna i tråden. (y)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vad gjorde leverantören?
 
Leverantören bjuder på ny gräsmatta om den inte har tagit sig under sommaren. Det är bara 25 kvadrat så det är inte så mycket att yra om.
Felet jag gjort är att jag förmodligen vattnat den för mycket. Stod i den medföljande instruktionen att man i princip inte kunde vattna för mycket men det lyckades jag göra.
Kanske tar sig mattan med försiktig vattning. Vi får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.