Sågen började dra åt höger, se bild. Har försökt fila tänderna och ryttarna på vänster sida utan märkbar effekt. Är kedjan redan slut (ganska ny)?
1373128219630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ris till mig för att inte söka på forumet först - men jag sitter med sågspån i byssorna och svetten rinner i ögonen... Bara att ge sig på med filen igen då, eller byta kedjan.
 
D09
Bo.Siltberg skrev:
Ris till mig för att inte söka på forumet först - men jag sitter med sågspån i byssorna och svetten rinner i ögonen... Bara att ge sig på med filen igen då, eller byta kedjan.
Ha ha tycker jag inte, man vill ju ha svar snabbt när man är ute o röjer :)

tydligen riktigt jobbigt att rätta till ett snett slitage ( amatör som läst en gammal tråd he he ) men har du en annan kedja så testa den och se om det upphör så kan man utesluta allt utan kedja. :)

Jag är en sopa på fila så jag kör med slipmaskin med tillhörande mall efter varje dag för att kompensera mina usla färdigheter ;) kedjan är underbar efter det :)

Ingen tand som saknas/ gått av?
( men det hade du nog märkt när du filat )
 
Min gissning är att du sågat i sten eller liknande, kan vara riktigt svårt att få till det bra efter det.
Snabbaste sättet att få det bra är att byta kjedja...
 
Kolla spåret i svärdet.....om kedjan är rätt spänd och det ändå blir snett så är spåret slut... byt svärd...
 
Sådär, lite underhåll & rengöring och noggrann filning av kedjans vänstra sida så drar den rakt igen :) Kunde inte se något konstigt, men vände på svärdet också.

1373137721283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Bo. S Härliga björkstockar!

Kan man få köpa ett par huggkubbar? Helst med fri frakt :)
 
Pytt, inte mina björkar - såga ned en själv, Gubbe!
 
D09
Jag som precis skulle fråga efter kluven, torkad björkved gratis inkl frakt men nu vågar jag inte ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Filar man på frihand kan det lätt bli olika filvinklar på resp "sida" och det drar snett.
 
Jag använder en sån här filmall:
4220.jpg
Jag måste ha gått på en spik. Det märkliga är att inte kunde se några skador eller känna att kedjan var slö på vänster sida. Med sådant kraftigt snedvrid borde man kunna se ett fel tycker jag.

Jag har förresten ett par tre chipsformade kubbar till salu, billigt + frakt ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Pytt, inte mina björkar - såga ned en själv, Gubbe!
Det var synd det, min gamla huggkubb börja bli smal i överändan:
DSCF3074 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske jag siktar dåligt med yxan?
Har sett kurser i motorsågshantering, men inga om klyvyxehantering.


PS
Göbbe kan du vara själv ;)
Och tuppkycklingen är bara nyfiken. För ung för Coq au Vin.
 
Med den huggkubben är det nästan så att jag skulle erbjuda hemleverans av riktig Värmländsk björk... Träffat den har du alla fall gjort :)

Ja, jag är en gubbe :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Det var synd det, min gamla huggkubb börja bli smal i överändan:
[bild]

Kanske jag siktar dåligt med yxan?
Har sett kurser i motorsågshantering, men inga om klyvyxehantering.


PS
Göbbe kan du vara själv ;)
Och tuppkycklingen är bara nyfiken. För ung för Coq au Vin.
Du skall ha en vedbit emellan yxan och huggkubben när du drämmer till ;)
 
  • Gilla
Rund_skruvad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.