Huset skall byggas till och i samband med det så kommer vi även att lägga om hela taket. Det blir även ny carport som även den skall ha tak. Nu är nya grunden gjuten och snart drar det igång på riktigt. Det är alltså hög tid att bl.a. fatta ett beslut om vilka takpannor vi skall ha. Det verkar som om vi kan få bra pris på pannor från Monier så just nu håller jag mig till deras sortiment.


Är det någon praktisk skillnad på tegel och betongpannor? Eller är det bara en fråga om utseende (och pris förstås)?

Vi var iväg och tittade idag och jag fastnade för Moniers NOVA (Antracit Engoberad) som är en tegelpanna. Ett alternativ som kunde vara lite kul (om vi nu vågar vara så "djärva") är att lägga platta pannor. Den som vi tittat på i denna kategori är Moiers TURMALIN (Antracit Engoberad) som även denna är en tegelpanna. Finns det någon som har erfarenhet eller har synpunkter på dessa?

Sedan en lite mer generell och kanske något akademisk fråga. Vad är egentligen fördelen med kupiga pannor jämfört med platta? Rent spontant tycker jag det borde vara lättare och naturligare att tillverka platta pannor. Men eftersom pannorna traditionellt har varit kupiga i flera hundra år så måste det ju finnas starka skäl till detta. Nu kan jag ju ha helt fel angående tillverkningen, kanske det är först med modern teknik som det går att göra plattta pannor av någon anledning.

Underlagstaket blir för övrigt råspont med papp.
 
Huvudskillnaden mellan betong och tegel är estetisk, men det skiljer inte så mycket när de är nya. Betongpannorna blir ganska tråkiga efter några år, men regler åldras mycket bättre och blir vackrare med åren (tycker många). Betongen är också lite tyngre.

Historiskt gjordes pannorna kupade för att vattnet inte skulle kunna rinna innanför. Idag finns det dock falsade pannor som kan göras vattentäta utan kupor.
 
Tegel håller längre än betong. Dock håller båda längre än läkten och underlagspappen. När det är dags att lägga om ett tegeltak är det ofta inga problem att återanvända de gamla tegelpannorna. Betongpannorna brukar vittra med åren och återfinnas som sand i hängrännorna.
 
Tegel har längre livslängd. 100-årigt tegel är inget konstigt och snyggt är det också. Befintliga betongpannetak som har ett par decennier på nacken ser ofta tråkiga ut. Mossiga och grådaskiga i färgen. Pannorna tenderar också att smulas sönder. Nu påstår ju dagens betongpannetillverkare att pannorna minsann ska åldras väl men det vet vi inte hur det är med förrän om 20 år...

Men mest är det ju estetiskt som arktecko säger. Betongpannorna ser annorlunda ut och finns ofta i fler färger än tegel.

Kan bara spekulera om det där med platta vs. kupiga pannor. Ligger nog mycket i vad Arktecko säger. Spontant undrar jag hur platta falsade pannor klarar frost i längden. Känns ju som mer vatten kommer leta sig in en bit i falsen, vilket sedan kommer frysa och tina om vartannat.. Kortare livslängd?
 
Intressant tråd då jag står inför liknande projekt med takbytte + utbyggnad + carport om något år. Har betong idag och känner igen det där med att vittra sönder och sand i hängrännorna. Får byta några varje år på norrsidan som går sönder, förmodligen frostsprängning, håller bättre och ser "bättre" ut på söder. Har dock slut ersättare så måste ragga upp nå begagnade för nya finns inte att få tag i, något att tänka på när man lägger nytt.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Stort tack för svar. Låter som det är endel plus på tegel så då har jag inte fastnat för "fel" sort åtminstonde. Taket vi har idag är f.d. mörkgrå Zanda pannor, numera ljusgrå som tydligen har kommit tillbaka i sortimentet. Granulaten som en gång var ovanpå får man mycket riktigt rensa bort ur hängrännorna.

Att naturligt färgat tegel åldras med värdighet förstår jag men hur är det med infärgade (engoberade) tegelpannor som de jag tittar på? Om det tegelröda börjar lysa igenom den mörkgrå ytfärgen om några år så blir det ju inte så snyggt kanske. Men det kanske inte är någon risk?
 
Platta pannor är inget att rekommendera vatten kan blåsa över taket och komma in vid kupor, skorstenar & vinskivor. Så man får plåta in under alla dom hindren så vatten inte kommer in och detta kostar självklart pengar och kan vara svårt att få till på vissa ställen.

Har inte set att tegelröda börjar lysa igenom men set pannor som krackelerat i färgen efter många år sen har man en ränndal får man måla i när man skärt pannorna.
 
Redigerat:
Det låter som om de platta pannorna går bort när inte huset i övrigt är byggt med tanke på sådana. Nåja, det är antagligen för "modernt" för mig ändå. ;)
 
Tänk också på att "strukturen" på taket som pannorna ger har väl så stor betydelse för intrycket som färgen. Vi valde att behålla och återanvända våra enkupiga tegelpannor när vi la om taket mycket pga att de ger en kraftigare karaktär än tvåkupigt som blir mycket plattare och i våra ögon intetsägande. Platta pannor måste ju bli ännu mer åt det hållet. Sen beror förstås allt på huset i övrigt vad som passar.
 
Går också och skall ta beslut på nya takpannor och just nu lutar det åt betongpannor pga:

  • Frugan tycker att färgen på lertegel bli för mycket orange och att tex Benders betongpannor med tegelröd är snyggare (vitputsad fasad). Hon tycker inte heller att gamla lertegeltak "har åldrats snyggt" utan tycker de oftast är rätt fula
  • Betongpannor går inte sönder lika lätt som lertegel om man måste gå på dem
  • Nästan halva kostnaden i material och det skall även gå snabbare att lägga betongpannor så även arbetskostnaden blir lägre
  • Nackdelen med att ytskiktet vittrar sönder som på pannor från 70- och 80-tal känns inte relevant idag när de bla är genomfärgade
  • Att lertegel håller flera hundra år spelar inte heller ngn roll när underlaget ändå måste bytas betydligt oftare och då kan man lika gärna passa på att även byta pannorna

Däremot funderar vi på om det skall bli vanliga 2-kupiga eller istället stats platta pannor som ger lite mer stilrent uttryck (har funkishus med sadeltak från 1944). Tror ni det kan bli snyggare? :)

Ett par bilder ifrån Benders hemsida:
Benders Carisma Platt takpanna Tegelröd.jpg
Benders - Inspirationsverktyg_2013-07-07_14-51-00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du väljer platta betong pannor kan du ta bort dom här punkterna:

*Betongpannor går inte sönder lika lätt som lertegel om man måste gå på dem
Dom går sönder väldigt lätt mycket lättare än lertegel

*Nästan halva kostnaden i material och det skall även gå snabbare att lägga betongpannor så även arbetskostnaden blir lägre
Tar längre tid att lägga än två kupiga betong och kosta mer sen får man plåta in under som jag nämner i tidigare post.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.