Efter år av eftersatt underhåll av vår tidigare förvaltare, har vi nu själv tagit över förvaltningen och låtit en besiktningsman besiktiga vår fastighet om 24 lägenheter. Han kom då fram till att vi inom några år behöver renovera våtrummen, byta stammar, lägga om taket och byta ut/renovera samtliga fönster.

Den totala kostnaden för allt detta uppskattas till drygt fem miljoner.

Intuitivt tror vi att det blir billigare att göra allt på en gång, genom att det förmodligen finns synergivinster. Däremot kanske det blir mer "uthärdligt" om man gör en eller ett par åtgärder i taget???

Är det någon av er som har erfarenhet och, mellan tummen och pekfingret, kan bedöma storleken på prisskillnaden mellan att göra allt på en gång gentemot att ta varje renoveringsdel var för sig?
 
Kan tyär inte hjälpa dig med exakta prisuppgifter, men rent generellt är det nog bättre att göra allt samtidigt ur upphandlings synpunkt. Ni får bara en entreprenör att förhandla, alltså gränsdragningarna blir tydligre. Volymen på jobbet blir större med andra ord mera intressant attt läga anbud på vilket troligen ger er flera anbudsgivare och därmed ett mera presat pris.
Tänk bara på att se till att göra ett korrekt förfrågningningsunderlag så att ni inte står där med byxorna nere när det inte blir som ni vill
 
Jag tror att det är tveksamt att blanda ihop fönsterrenovering och stambyte/badrum.

En del av de firmor som är stora på badrum/stammar kan se fönster och takbiten som ett irritationsmoment som de bara lägger ut på en underentreprenör, en underentreprenör som ni lika gärna kunde upphandlat själva med lite större omsorg.
 
Är det några fönster i badrummen så ska man bytta dom samtidigt som badrummen renoveras. Men resten kan byttas senare men gör gärna alla på en gång för som nämnts tidigare volymer är mer intressant att ​lägga anbud på.
 
Du vinner väldigt mycket på att ta allt på en gång. Bara en sån sak som bodetablering för byggarna blir billigare att ställa upp en gång. Ett större jobb är också mer intressant för dom större firmorna. Med en totalentreprenör får du bara en att prata med och eventuella problem att bråka med.
 
Krilleman
Jag håller med i skaran allt på en gång!

Totalrenovering med 24 lgh vill gärna större bolag ha. En kontakt som håller i allt. = Enklare.

Men det är oerhört viktigt att underlaget är korrekt ner till minsta stavelse mot vad ni önskar. Annars är alla entrepenörer väldigt sugna att lägga på extra för något inte stämmer och det kan kosta många slantar mer än vad anbudet är på!

Ta hjälp med att skriva ett förfrågningsunderlag. Konsulter kostar ganska mycket pengar, men att få det rätt från början underlättar under hela renoveringen!!
 
Stambyte/våtrum har väl inte så mycket med tak/fönster att göra, kan mycket väl gå under 2 entreprenörer och göras vid olika tillfällen.
Man måste ju även ta hänsyn till dom boende och i kalkylen ha med hur dom skall kompenseras för tid utan vatten o avlopp.
 
Hur menar du att man ska kompenseras, är det en bostadsrättsförening så kommer ju kompensationen från en själv i såna fall, däremot brukar tillfälliga toaletter och duschar kunna anordnas. I samband med stambyte kan även anordnas med andra medier exempelvis bredband och el beroende på tillvägagångssätt. Fönster och tak kan tas om ett par fem år kanske, detta borde främst bli en fråga för ekonomiavdelningen vilket som är bäst.
 
Stort tack för alla snabba svar! Vi kommer att försöka få in någon projektledare med stor erfarenhet av sådana här typer av jobb och som kan skriva tydliga och detaljerade förfrågningsunderlag och se till att blir korrekt gjort. Jag kan tänka mig att det kanske blir väldigt påfrestande för hyresgästerna att göra allt exakt samtidigt, men det kanske i alla fall går att hitta en entreprenör som gör "allt", MEN som kanske delar upp det lite grann i etapper?

Det mest akuta är vårt tak som det finns läckor i, och då kan det eventuellt vara vettigt att även ta fönstren (om det nu kanske underlättar att göra fönstren då det ändå finns byggnadsställningar uppe?)
 
Om taket är akut röstar även jag på att ta allt så fort som möjligt, bättre med en kort intensiv byggtid än utdraget under flera omgångar.
 
Kan vara en bra idé att tilläggsisolera taket på samma gång som takbytet. Kanske ska takfläktar bytas i samma veva? Mycket varmluft som flödar ut ur gamla hus i onödan med gamla fläktar, samtidigt som de drar mycket el.

Är fasaderna i bra skick? Man har en ganska dålig återbetalningstid på fönsterbyten om man tittar på energibesparingar. Bäst besparing på energikontot är isolering av taket, därefter fasader och sist ut fönster (undantaget optimering av värmesystemet).

Har ni funderat på att ta in ytterligare en besiktningsman? Har väldigt lite erfarenhet av besiktningsmän, men de två jag har träffat på i samband med lägenhetsköp har varit väldigt konservativa i sina bedömningar och när jag sedan rådfrågat fackmän om synpunkterna som besiktningsmännen haft, så har jag känt mig mycket lugnare..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.