Hej!

Torktumlaren slutade plötsligt att rotera. Plockade isär och konstaterade att drivremmen va av.

Har nu en fråga. När jag fått tag i en ny rem och ska montera den. Hur gör jag det? Finns två stycken remskivor som sitter ihop med en fjäder, se bild. Min gissning är att remmen ska gå emellan dessa skivor och runt en drivaxel under dessa. Sen fungerar skivorna och fjädern som spännare till drivremmen. Va tror ni??

ImageUploadedByByggahus.se1370798371.097679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte lönt att byta rem på Whrilpool.Svårt att få reservdelar och service på dom.Jag hade en
gång samma fel,slängde och köpte.En ny som har bra service.
 
Har ju redan skruvat isär den och behöver bara skruva ihop den igen med en ny rem.. Känns billigare än en nu torktumlare..
 
  • Gilla
Herr mpm
  • Laddar…
Grymt!!
Precis som jag trodde, skönt att få det bekräftat! Tackar
 
Kan meddela att operationen gick bra :)
Torktumlaren har fått en ny drivrem och jag passade på att byta ut tätningen mellan trumman och främre delen av tumlaren. Den gamla hade vridit sig (troligen ganska tidigt efter inköp) och mycket ludd hamnade inne i maskinen och utanför filtret. Dammsög ur MYCKET ludd innan ihopmontering igen.

Va riktigt roligt att plocka isär och ihop igen! Nästan så man hoppas på ett nytt ras om några år :))
 
Hej! Samma problem här. Tack för de fina instruktionerna. Nu saknas bara remmen till vår AWZ.
VAR KÖPTE NI REMMEN?

tack på förhand!
 
Tackar så mycket för alla fina råd och den senaste hänvisningen!
Trevlig fortsättning på sommaren!



stemor skrev:
Trähandtag:

[länk]
 
Det gick hur bra som helst att byta remmen enligt bilder och beskrivningar här på forumet.

Vi tog för säkerhets skull ett par foton efter att ha tagit loss torktumlarens baksidesplåt, mest för att slangar och elkablar skulle komma på rätt plats vid återmonteringen.

Utöver rengöring från ganska stora mängder damm smorde vi också hjulen som trumman vilar på (sprayade hjulcentrum med litiumfett).

Torktumlaren går klockrent och blev faktiskt tystare än den var innan remhaveriet.



Trevlig sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.