Kolla tex in

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/208250-bygger-hus-behover-verktyg.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html

Finns säkert ytterligare ett tjugotal trådar.

stirra dig inte förblindad bara på elverktygen, det behövs en massa handverktyg också.

köp i tid, att handla dagen innan man behöver grejerna är dyrt. Bestäm dig för vad du vill ha och ha sedan koll på när rätta erbjudet kommer någonstans i Europa. tips om köptillfällen får du alltid här på BH.
 
Det är ju svårt att råda, beroende på vad som ska göras....men en skruvdragare är ju universal och kommer överst på listan...jag har under några års tid byggt upp min maskinpark gruppvis.... tex såga, vad behöver jag till ett ev altanbygge... kap/ger, cirkel, stick, tiger, och sen rangordna efter önskemål/behov...jag köpte en cirkel och en tiger eftersom jag har kap/ger tillgängligt på annat håll....nästa grupp kanske är borra/skruva...vad behöver jag för att klara av saker i mitt hus...osv....nästa grupp slipa...delta, excenter, multi, band osv osv.... då tror jag att du hittar rätt verktyg som passar dig och ditt hus...det tar ju lite tid beroende på hur mycket du vill/kan lägga osv...men jag tror att om du köper "allt" på en gång så kommer du ångra vissa saker......

Angående batteriverktyg så håller jag med Kromo om Ryobi...sjukt många och lättilgängliga möjligheter till rimlig peng om man absolut inte måste ha det bästa....

Lycka till... :)
 
D09
Smygvinkel

Krysslaser

Multiverktyg/kap typ Bosch :) kanon till mycket

Penna med kritstift som man kan rita på det mesta

Bra kvalité skruvdragare och cirkelsåg

Pannlampa

Men tips är att köpa efter behov, man kan fylla på oändligt och man vill alltid ha något mer men det ska ju användas också.

Det jag nyttjat mest är skruvdragare, cirkelsåg och en stor låda med massa hylsor, spärrnycklar, led och blocknycklar inköpt på jula för 2000kr
Lagat bil, traktor m.m mängder av gånger.

Det jag saknar hemma är svets och kompressor.
 
Redigerat:
Ok, många goda råd. Stort tack till alla!

Skulle kanske berättat att kåken är enplans timring från ca1780 och framåt, så prio ett är nog inte en slagborr:)

Kommer nog satsa på en borr/skruvdragare.

Därefter sticksåg och slipmaskin.

Anledning till att jag inte fokuserar på kap/gersåg är att altanbygge inte kommer behövas och några större kap-projekt inte ligger för horisonten.

Vad tror ni om Ryobis dragare med 2st 18V 1,3Ah, laddare samt trimmer för 1800kr?
 
Läste här ovan att nån som gett bruksbo verktyg bra betyg, personligen tror ja aldrig att ja jobbat med sämre grejer, har man tajt budget är de bättre att satsa på begagnade proffs verktyg istället för billigt nytt krafs, mina 3 öre,

Håll koll på tradera och blocket, säljs mycket fint till bra priser
 
Y
Jag saknar att ha en gallerkärra... Blir ju hur mycket säckar och bröte som helst, hela tiden, som ska till tippen.
Utan kärra, så lägger man det lite här och var, gräset växer över, saker sjunker ner i gruset, säckar hinner bli dåliga av väder och djur.... Ett elände att efterhandsstäda!... :(
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Hade jag köpt idag hade jag köpt Makita 18 volt skruvdragare, grästrimmer och häcksax.

Vi använder inte grästrimmern pga sladden och häcksaxen är dryg av samma anledning.. Och nu är jag för snål för att byta.
 
P
Lostmoose skrev:
Nackdelen är ju att när batterierna är slut så är ju maskinparken det också... Vilket kanske inte behöver vara en nackdel ;)
Det går ju förstås att köpa nya batterier på Ebay eller liknande. Men du har ju rätt då får man inte köpa nya maskiner...
 
P
Verktyg / maskiner som jag använder mest i mitt hus och trädgård, så jag antar att de är måsten :p
  • Gräsklippare
  • Skuvmejsel (Har ett par satser med Bachomejslar)
  • Avbitartång
  • Fogsvans
  • Skruvdragare (Blå Bosch 10.8)
  • Tigersåg (batteri), används mest för att beskära träd och kapa grov sly vid tomtgränsen, men den sparar mycket tid.
  • Spade
  • Kratta
  • Kniv
  • Kompostkvarn

Jag skulle välja batterimaskiner som kan dela batterier så gott det går. Jag har två typer dels Bosch blå 10.8V sortiment för det jag använder ofta och vill ha bra kvalitet och dels Ryobis 18V system för sånt som jag inte använder så ofta eller ställer så stora krav på.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Min lista med måsten:
Stegar
(Obromsad) släpkärra
Bra hammare.
Bra fogsvans.
Sticksåg
Excenterslip
Skruvdragare / borrmaskin
Sten/betong i huset? Borrhammare.
Högtryckstvätt
Spik skruv plugg vinkelhake måttband
Skruvmejslar
Gersåg
Cirkelsåg
Kompressor

I ungefär den ordningen. ..
 
Diskussion om spänning, ström, effekt, vridmoment etc flyttad till ny tråd//Mod
 
Hammare, såg, släpkärra finns tillgång till.

Ska åka in och känna på Ryobis trimmer och dragare nu i veckan. Kan bli ett köp, känns som ett vettigt alternativ för bra peng. Just dragare och trimmer får gärna vara batteri så man slipper sladd på 2000kvm...:)
 
Ska försöka mig på en lista jag också.

Överlägset mest använda är nog min Talmeter. Den är verkligen en ständig följeslagare och så in i helvete bra helt enkelt 😃

Skruvdragare är verkligen ett måste. Jag har två en Bosch 10,8V och en Bosch 14,4V båda blå. Praktiskt med två men inget måste. Fick med den lilla i samma låda när jag köpte multimaskin. Ångrar lite att jag inte köpte 18V på den stora eftersom det finns fler maskiner från Bosch som använder de batterierna. Skitnöjd med dragaren annars.

En annan trogen följeslagare är Bahcos bitsmejsel med spärrfunktion och ett handtag som kan vridas till ett pistolgrepp.

Knivar, en till grovgöra och en stämkniv sitter också i brallorna. Brallor med bra fickor och passform samt sköna knäskydd är ju även det ovärderligt 😃

Vattenpass

Hylsnyckelsats är bra att ha även om jag inte använder den varje vecka.

Vad det gäller maskiner har du redan fått en massa tips men om det blir en kap & ger så se till att ha en ordentlig sågbänk.

Minst två tvingar.

Fogsvans och bågfil är bra att ha.

Sen vet jag inte om du vill ha tips på trädgårdredskap och maskiner också?
 
Hade jag "köpt om" så hade jag övervägt att skaffa ett större blå bosch 10.8v kit. För 3000-4000 brukar man kunna få ett paket med någon mix av borrskruvdragare/slagskruvdragare/vinkelskruvdragare/multicutter/tigersåg mm. Exempelvis detta. Jag skulle tro att dessa verktyg klarar de allra flesta arbetsuppgifter som en normal husägare tar sig för och lätta verktyg är bekväma att jobba med. För de fåtaliga grövre/tyngre jobben borde man kunna klara sig med sladdverktyg där man köper lågpris eller hyr proffsverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.