Ja, jag misstänker också det. Trist läge.

Har noll kunskap om hur jag ska gå tillväga. Vart kan jag vända mig för att inleda en prisförfrågan? Hur gjorde du/ni? Beijer bygg exempelvis?
 
Redigerat:
Dark Väjder skrev:
Ja, jag misstänker också det. Trist läge.

Har noll kunskap om hur jag ska gå tillväga. Vart kan jag vända mig för att inleda en prisförfrågan? Hur gjorde du/ni? Beijer bygg exempelvis?
Hej!

Jag ställde prisförfrågan till både nivell och granab. Jag har 100m2 som skall åtgärdas och jag frågade på pris på både regelsystem samt ventilation
Granab var snabba och svara och nästan 30000SEK billigare. Jag betalade 52000 för hela paketet inkl. fläkt. Det som tillkommer är åldersbeständig plast. Spångolv samt parkett.

Här har du email till den jag gjorde upp affären med på granab

Mats Karlsson <mats@granab.se>
 
  • Gilla
Dark Väjder
  • Laddar…
Du gjorde allt jobb själv?
 
Nivell och granab är i första hand tänkt när man har haft platta med ingjutna reglar som man tagit bort och sedan står med en ojämn platta. Då är det nödvändigt med reglar som justeras in med skruvar så man får ett jämt underlag.
Som jag förstår det har du redan en slät platta om det legat asfaboard?

I så fall finns det billigare lösningar tex från platon där luftspalten uppnås med en "knottrig" matta.

Vad vill du ha för golv? Vad kan du leva med? Tex klinker direkt på betongplattan så att fukten kan vandra upp och ventileras ut kan fungera utmärkt. Även nålfiltsmatta kan fungera. Det blir inte så varmt om fötterna dock.

Vad du än gör så måsta plattan rengöras noga från allt organiskt innan du lägger på något nytt.
 
Plattor som det tidigare varit ett klassiskt uppreglat golv på är säkerligen bara grovgjutna. Platon har som krav att ytan minst ska vara brädriven. En grovgjuten platta är gropigare än så.
Det brukar också vara en nivåskillnad mot övriga golv som man måste göra någonting åt.
Som jag ser det finns det 2 alternativ.
Alt 1 Gjuta nytt med antingen EPS eller cellplast och betong. Tänk på att EPS inte är fukttätt och är det problem med mycket fukt kan det behövas en platonmatta över EPS betongen.
EPS kräver också flytspackel om man inte kör med Platon.
Alt 2 Granab/Nivell golv
Fredrik
 
Redigerat:
Tack för svar! Betongplattan är ojämn och det ligger en massa skräp på den har jag sett när jag sågat upp inspektionshål. Om/när jag kör igång med något så blir det att få bort det. Jag har fått ett dokument från Granab som jag skall fylla i för offert. Finns mycket att fundera på. Man vill ju komma undan med så lite jobb som möjligt och så billigt som möjligt.
 
Många gånger är det skräpet som är orsaken till lukten.
När vi rev vårt så var det oerhört mycket spån och spånet hade bitvis förvandlats till jord.
APA luktade det och trots all upptänklig skyddsutrustning och luftrenare så fick jag feber dagen efter.
Mögliga golv är inte att leka med!
Fredrik
 
I detta fall är det asfaboarden som avger lukt i huset. Den asfaboard vi plockade upp luktade skarpt kemiskt och det är den lukt jag har i huset. Anticimex sa att det var ett luktproblem och inte ett fuktproblem. De fick låga fuktvärden i det trä de mätte på, detta var i mitten på maj. Att asfaboard luktar är ett känt problem enligt dom. Men att det är ENDAST asfaboarden som avger lukt går ju såklart inte att garantera.

Igår testade jag med att öka fläkthastigheten på luftvärmepumpen och placerade luftrenaren under vinddraget så att ozonet sprids i huset bättre och då blev luften ok. Så om jag inte visste om problemet och besökte mitt hus så skulle jag inte reagera på lukt.
 
ImageUploadedByByggahus.se1373135129.904354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1373135144.691199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1373135170.258811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1373135196.092274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder från veckans montering
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.