Hej!

för något år sedan tilläggsisolerades huset med fasadskiva, tror den är 80mm tjock, utanpå detta läkt och sen panel. Nu är det tänkt att det ska bli altantak och jag är kluven hur jag ska få detta att bära. Skruvar jag fast en bärlina mot väggen som är 45mm, så kommer jag endast 40mm in i gamla ytterväggen och lär väl få rätt hög "brytbelastning"?

Hur löser ni detta? Fungerar det att dra in mängder av långa skruv? Altermativt, fungerar det utan bärlina ovh köra med vinkeljärn direkt mot fasaden? Eller sista alternativet pga utseende är att ha stolpar för att stadga takets bärlina.

//Rickard
 
Håller med om att det låter vanskligt att hänga taket i en panel som är "upphängd" så, med långa skruv genom isoleringen.

Några vertikala stolpar som skruvas mot väggen, men vars tyngd bärs upp av altanunderlaget kanske?
På stolparna kan alltså bärlinan vila.

För du räknar väl med takets tyngd i altanens "grundläggning"?
 
Jag vet inte svaret.
Men!

Sitter spikreglarna på plastdistanser genom fasadskivorna? då lär man dessutom komprimera dessa ganska kraftigt antar jag om man drar en bärlina ytterst med saftiga skruvar. Dessutom är det svårt att träffa reglar någonstans långt inne i väggen bakom skivorna.

Och som sagt det blir ju att skruvarna hänger i luften och bryts.

Hade jag varit i din sits hade jag nog funderat att:
  1. Ritat upp bärlinan på väggen.
  2. Hyra en sänksåg och ta bort panelen efter strecken.
  3. Funderat, svurit, brutit ihop och sen kommit på någon lösning hur man får in både isolering och reglar att fästa överbleck i (kanske sågat ett snitt till och breddat hålet).
  4. Lagt in några bärlinor i tjocklek (för att komma ut till nivå med väggen) eller byggt på dom stående reglarna i väggen så man kan fästa bärlinan där (i nivå med panelen).
  5. Satt underbleck under bärlinan om det skulle kunna rinna vatten eller kondens som slutar i väggen.
  6. Typ så här tänker jag mig att det ser ut utifrån.
FH07FEB_FLABOA_01.JPG

Alternativt:
Funderat om det skulle gå att ställa plintar och stolpar nära väggen.

Gör bildGoogle på ledger beam så kanske du hittar något.
deck_collapse_courtesy_of_Simpson.jpg
 
Redigerat:
Tack för era svar, som väntat finns det väl tyvärr ingen enkel och snygg lösning.

värt att notera är att bakom tilläggsisoleringen står en timmerstomme, så det ska inte vara såmstora problem att hitta "bärande" vägg bakom isoleringen. Dagens bärlina för altangolvet står endast på plint och är i nivå med fasadens nederkant.

Om altantaket ska vara 6m mot husvägg och jag ställer en stolpemi varje ände ich försöker mig på någon fixering i mitten? Skulle vilja haft en "skruv" likt en gängstav som går att dra genom bärlinan och in i timmerväggen som jag sedan kan dra åt med mutter. Ingen bygnadsingenjör men det borde väl stadga upp skapligt tillsammans med en limträbalk?

altermativet med sänksåg är ju även det en resa, sågar man av läkten får man nog vara beredd på att hela väggen rör på sig är jag rädd för. Vet inte heller om det blir stabilt att sätta 3-4st 2" utanpå varandra?

//Rickard
 
E ju inte tvunget att fästa bakre bärlinan i väggen, dimensionera upp gavelbalkarna och låt bakre bärlina ligga på dem.
 
Är inte helt med på vad gavelbalk är, menar du att ha stolpar från altangolvets bärlina?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.