Hej!

Jag sa upp mitt löpande avtal med Canal Digital 26/6 och bad dem skicka ut en bekräftelse vilket hon i telefon lovade göra. Ingen kom så jag ringde tillbaka 28/6 (snabbt kanske men 2 dagar känns vad det max tar att skicka ett brev) och då sa killen på fakturaavdelningen att det var skickat men kunde ta några dagar, han bekräftade att det var uppsagt iaf. När jag fortfarande inte fått skriftligt idag ringde jag tillbaka och fick bekräftat muntligt att avtalet är uppsagt, men ingen bekräftelse är utskickad. Nähä, tänkte jag då och försökte få en skickad och förklara att jag inte har så mycket att komma med om de skulle påstå att det inte är uppsagt sen i ett senare skede. Personen på kundtjänst förstod inte riktigt varför det skulle vara ett problem att inte få bekräftelsen i skrift och jag skulle visst lita på att det var som hon sa och hon nämnde ett namn på en kollega som 'vittne'. Man kan ju undra hur svårt det kan vara att skicka ut en bekräftelse, via brev eller gratis via mail? Varför ingen kundvård även om jag nu ska byta leverantör så de slipper negativa inlägg som detta på ett stort forum!?

Jag är inte nöjd med det och ringde konsumentvägledningen i min kommun (Enköping) något förvånad blev jag när jag hänvisades till biblioteket eftersom konsumentvägledningen tydligen blivit nedlagd efter politiskt beslut. Bibliotekarien hänvisade mig till att läsa Råd & Rön alt kolla KO's hemsida. Suveränt!

Nu undrar jag om fler haft problem med att CD vägrar skicka ut bekräftelse på uppsägning och om de i så fall stått vid sitt ord som de så hederligt hänvisar till? Vart kan jag vända mig när konsumentvägledningen i min hemkommun inte existerar längre?

Ska väl tillägga att jag (eller vi) har varit nöjd med CD och hade lätt kunnat tänka oss att gå tillbaka till dem i framtiden, men inte nu längre. Anledningen till bytet är f.ö att de inte ville uppdatera boxar till något vettigt pris vid en förlängningen av abonnemanget i våras och nu fick vi ett bra erbjudande av en annan leverantör. När jag ringde för att säga upp hade de plötsligt fina erbjudanden, men då förklarade jag att det var för sent och att det tåget redan gått i.o.m att jag fått nobben två ggr tidigare när jag ringt.

Tacksam för svar
 
Ring o be kundtjänst bekräfta med epost. Epost är juridiskt hållbart.
 
Spela in samtalet, lätt om du har en smartphone.
 
CD brukar alltid stå vid sitt ord, det är min erfarenhet som åf/installatör åt dem. Visst, en skriftlig bekräftelse är aldrig fel, men har flera bekräftat att det står i loggen ska det inte vara några bekymmer.
Är det Viasat du ska byta till? Kolla isf upp vilken firma som kommer och installerar, det har varit lite problem med kvaliteten så att säga.
 
Sa upp mitt för ett par månader sen. Inga problem, men ingen skriftlig bekräftelse.

Lite kul att man får erbjudande på 4 mån fritt efter man sagt upp det. Man kanske skulle värna lite om existerande kunder med.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Jag passade på att säga upp det när deras telefonsäljare ringde. Jag sa att det var ju väldigt bra att hon ringde just då så att jag kunde säga upp avtalet (skulle troligen inte sagt upp det om det inte vore för telefonsäljaren).

jag fick aldrig någon bekräftelse om jag minns rätt, men det fungerade klockrent.
 
Tack för era svar! Skönt att höra att CD brukar stå för sitt ord, men hur svårt kan det vara att skicka ut en bekräftelse? De har min adress samt epost och jag har bett om att få skriftligt den ena eller andra vägen. Och dom hade som sagt skickat förra veckan enl kontakten då, men idag fanns ingen notis om att de skickat ut nåt. Därför jag började fundera.

Jag skriver under på det om att värna om existerande kunder, vore nog ett smart drag att börja fundera på det. Hade de erbjudit mig något i stil med min önskan när jag ville förlänga hade jag varit kvar som kund. Nu kom erbjudandena först när jag bestämt mig för att byta och då var det för sent.

Och ja, det är Viasat vi ska byta till. Ska höra mig för vem som kommer!
 
Sa upp min CD också här i början av sommaren, det är dags för fiberinstallation istället.

Samma sak där, jag bad uttryckligen om en skriftlig bekräftelse, men de "vägrade" att skicka ut någon. Om det är ett problem eller inte, vet jag inte för än tidig höst då de tre månadernas uppsägningstid löper ut.
 
Jag tror nog att det räcker som bekräftelse att ni skickar ett mail med den ungefärliga ordalydelsen

"Skickar detta mail som en bekräftelse på att jag denna dag via telefon till er kundtjänst har sagt upp mitt Canal Digital abbonemang nummer XXXXXX.
Abbonemanget skall upphöra den XXXX-XX-XX.

Med vänlig hälsning

Hemortsnamn den 2013-07-XX

Namn
Adress
Postnummer postort
"
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Jag tror nog att det räcker som bekräftelse att ni skickar ett mail med den ungefärliga ordalydelsen

"Skickar detta mail som en bekräftelse på att jag denna dag via telefon till er kundtjänst har sagt upp mitt Canal Digital abbonemang nummer XXXXXX.
Abbonemanget skall upphöra den XXXX-XX-XX.

Med vänlig hälsning

Hemortsnamn den 2013-07-XX

Namn
Adress
Postnummer postort
"
Glöm inte att begära läskvitto.
 
peternicklas skrev:
Glöm inte att begära läskvitto.
Det är nog overkill.
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Det är nog overkill.
Du måste ha ett bevis på att det har kommit fram och att de har läst det.
 
Du kan aldrig få ett bevis att mottagaren har läst ditt meddelande.
Och många mailservrar är inställda på att inte skicka läskvitton eller NDR (non delivery reports),
då detta skulle öka på spamtrafiken.

Men till skillnad från ett traditionellt brev, levererat med Posten, där du inte kan veta om brevbäraren lag brevet i fel låda om du inte har ett undertecknat mottagningsbevis, kan du visa att ett email är levererat till mottagarens epostserver. Det bör vara nog.

Och jag ser inte CD som en ond kraft som försöker sätta dit sina kunder genom att blåneka om den kommunikation som förekommit. Någon måtta på konspirationsteorierna får det väl vara.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Du kan aldrig få ett bevis att mottagaren har läst ditt meddelande.
Och många mailservrar är inställda på att inte skicka läskvitton eller NDR (non delivery reports),
då detta skulle öka på spamtrafiken.

Men till skillnad från ett traditionellt brev, levererat med Posten, där du inte kan veta om brevbäraren lag brevet i fel låda om du inte har ett undertecknat mottagningsbevis, kan du visa att ett email är levererat till mottagarens epostserver. Det bör vara nog.

Och jag ser inte CD som en ond kraft som försöker sätta dit sina kunder genom att blåneka om den kommunikation som förekommit. Någon måtta på konspirationsteorierna får det väl vara.
Jo det kan du visst det få! Använder det själv dagligen för att verkligen se att personer har fått och har läst mailen.
Du kan även få leveranskvitto. Båda måste du dock själv ange att du vill ha. leskvitto.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Jo det kan du visst det få! Använder det själv dagligen för att verkligen se att personer har fått och har läst mailen.
Du kan även få leveranskvitto. Båda måste du dock själv ange att du vill ha.[bild]
Du kan inte få rapport om mottagaren har läst mailet...?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.