Hej,

Funderar på att på egen hand installera en radonsug med smalrörmetoden men har några funderingar innan jag sätter igång.

1. Hur och med vad tätar man mellan rör och bottenplattan? Ska man även täta alla rörskarvar med något?

2. Jag tänkte borra ett 25mm hål ner så att pvc-röret precis går ner. Är det sen bara att stoppa ner röret eller ska man pilla bort sten/lera? Ska det vara något filter/skydd i änden på röret?

3. Hur reglerar man så att det blir samma sug i alla förgreningar? I ftx-anläggningar har man spjäll vid varje ventil som hjälp för att upprätta ett visst tryck i hela systemet.

4. Är "sugljud" ett problem, bör man ha någon form av ljuddämpare? Var sätts de i så fall lämpligast?

5. Vad är ett lämpligt undertryck och hur mäter man det bäst? Vad är riskerna med för mycket sug/undertryck?

6. Kanalfläkt elller radonsug? Vad ska man välja, har läst om båda och några andra. Vad ska man tänka på?

7. Vilken fläktkapacitet är lämpligt för en platta på 160 kvm och tänkta 4 sugpunkter?


Tack för alla svar/resonemang/tips!
 
Redigerat:
Hej,
Jag kan svara utifrån min anläggning som förra ägaren anlitade en firma för installation. Ca 10 år gammal.
156kvm platta, 3 sugpunkter med 32 mm rör. Från den del där två sugpunkter går ihop till en så används 40 mm rör hela vägen till sugen.
Sugen är en Radovac radonsug. Radonvärdet sänktes från ca 300 till 40 Bq/m[SUP]3.[/SUP]

1. Ingen tätning alls från början. Däremot har jag själv tätat med konstruktionslim när jag drog om rören. Både mot plattan samt i rörskarvar.

2. Ingen aning, men tror att det är svårt att få bort sten och lera med tanke på att hålen är så smala.

3. Min anläggning har inga möjligheter att reglera trycket mellan sugpunkterna.

4. Inget problem alls. Hörs inte alls. Har däremot byggt in rören, men det är enbart estetiskt.

6. Om jag skulle installera en anläggning själv idag skulle jag välja en kanalfläkt. Främst pga pris men även att det finns isolerade fläktar som kan placeras på vind eller utomhus.

7. Många gör-det-självare använder sig av Österberg IRE 125 med varvtalsregulator . Sök på forumet.

Lycka till!
//Patrik
 
Hej,

Säker på att du behöver smalrör?
Om du har platta på mark brukar dräneringen sjunka undan så man får en luftspalt under plattan. Då räcker det att suga i en punkt utifrån.
Jag gick in under plattan med ett 100 m flexrör och kopplade på en Östberg RS 100, sitter alltså på utsidan där den inte stör estetiskt. Montera inte i vägg, det brummar, gjut ner ett par pinnar. Reglerar till halvfart så den låter nästan inte. Vår platta är på 125 m2. Kostnad för allt ca. 2000:-, så det är liten risk att pröva.
Vi gick från 350 Bq/m3 till 0 mätt med spårfilm i tre månader över vintern, det känns bra.

Som sagt, lycka till!
 
Hej,

Tack Patrik och Oldswede för era svar!

Om man jämför radovac 230M och Östberg IRE 120 A1 så tycks radovac jobba med mycket lägre luftflöden men med mycket högre tryck. Vid 30 l/s är respektive på 1400 Pa och 220 Pa. Hur ska man resonera här, borde det inte vara ett måste att den kan jobba med höga tryck för att orka dra luften genom smalrör?

IRE-fläkten är som effektivast vid 30 l/s vilket betyder nästan 24 m/s i ett 40mm rör, är inte det väldigt mycket? (det är nästan storm!). Den har dessutom en anlutning på 125mm som då måste ”muffas” ner till 40, kan det verkligen vara bra?

Oldswede, jag tänker att smalrör är den bästa lösning då vår grundmur är uppdelad i fem sektioner under plattan och att enda sättet att komma åt över allt är med smalrör ner i varje sektion.

Tacksam för vidare resonemang och förklaringar.
 
Orreborre,

Om du är bra på att teoretiskt beräkna flöden så skall du absolut lösa problemet den vägen.

Rent praktiskt gäller det annars att hindra radongasen från att tränga upp från marken genom plattan och in i bostaden. Tryckskillnaden mellan bostaden och utrymmet under plattan bör vara mycket lågt och det bör alltså vara lätt att avleda gasen en annan väg via dina "smalrör".

Med en varvtalsregulator kan du ställa flödet så att du känner en tydlig luftrörelse vid utloppet. Det känns även på lukten av lätt fuktig grus eller sten att fläkten suger från under huset. Så gjorde jag med mitt enda "tjockrör".

Om du är orolig för stopp i något rör så föreslår jag ett prov där du suger i ett rör åt gången. Glöm inte att täta större hål och sprickor mellan bostad och under plattan innan du ställer in. Jag använde byggsilikon och aluminiumplåtar som är lätta att klippa.

Om du är noggrann kommer du att få ett positivt besked när du mätt med spårfilm. Du kan också mäta med ett enkelt instrument för att snabba upp processen, det gjorde jag. Använde en Safety Siren som jag köpte från USA. Idag finns prisvärda i Sverige, se nedan:

http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/radonmatare/canary-digital-radonmatare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.