Nu får jag reagera lite här. Du skriver "hutlösa avgifter", men en kommuns budget är ett nollsummespel. Det kan visserligen variera från år till år, men på sikt ska man varken gå med förlust eller vinst, så är iaf tanken. Sen finns det lite olika taktiker; antingen ska varje verksamhet bära sig själv (avgiftsfinansierad), eller också är den finansierad av den kommunala skatten. Och det finns mellanting.

Hursomhelst, alternativen är höga avgifter eller hög kommunalskatt, och de flesta kommuninvånare (väljare) tycker att det rättvisaste är att vissa kommunala verksamheter som t.ex bygglov, ska bekostas av de som får nyttan, dvs den som söker bygglov.

Sen kan man tycka att det är alldeles för mycket arbete och administration inom plan- och bygglov, men det är främst lagens fel som tvingar kommunerna till det.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Problemet med kommunens avgifter är väl att man inte vet när de går från rimliga till hutlösa. Kommunen tycker garanterat de är rimliga, de flesta byggare tycker nog det är dyrt med 300 000:- för ett hål i backen och två anslutningar. Avgifterna varierar ju kraftigt mellan olika kommuner, så lite utrymme för fri prissättning utan konkurrens finns det nog. Det alla är överens om är att det byggs för lite i vissa delar av landet, och jag tror att kommunernas planavdelningar bidrar till det genom deras "de är vi som bestämmer" attityd
 
Kommunens avgifter jämnar ut kostnaden så att exempelvis va- anslutningsavgiften blir lika hög för alla som ansluter sig inom kommunen - (taxan kan däremot vara uppbyggd så att avgiften exempelvis varierar beroende på tomtstorlek osv). Kommunen får enligt lag inte gå plus eller sätta avgiften efter eget ondskefullt huvud...
Eftersom olika kommuner har olika förutsättningar i form av geografi, ålder på va- nät, geologi osv osv så varierar avgifterna mellan olika kommuner....
Jag har lite svårt att inte "försvara" kommunerna när folk verkar tro att tjänstemännen sitter och försöker dra in så mycket pengar som möjligt och lura medborgarna så mycket som möjligt....
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Jag tror inte de försöker "lura" folk på pengar, de tar de avgifter som täcker deras kostnader. Men jag är inte helt övertygad om att förvaltningen är så effektiv som den skulle kunna vara. Att man i nya PBL lagstiftar om en maxtid för hur lång tid ett bygglov får ta känns som det är fler som tycker det går för långsamt ibland:)
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.