Har på sommarstugan en grävd rum av betong-ringar. Problem med humus och annat har gett e-coli som gör vattnet odrickbart. Jag har installerat smuts, kol och UV-filter för att rena vattnet. På mitt andra hus har jag ett Osmosfilter, funderar på att kompettera sommarstugan med det också.

Det finns många sätt att renovera en brunn. En metod för stensatta brunnar går ut på att sänka ner betong-ringar inuti. (Se skiss här) Nu funderar jag på om man kan göra likadant på en brunn med betong-ringar, helt enklet köpa ringar av en mindre diameter och sänka ner dom i dom gamla som är större. Fylla mellanrummet med sand. Tanken är att detta ska vara enklare än att skura och täta skarvarna på dom gamla ringarna. Någon som har erfarenheter av detta?
 
Är det inte lättare att tvätta bunnen med högtrycken och sen putsa om skarvarna med cementmix?
Ev gräva ut första 1m runt brunnen, lägga något ickedränernade mtrl (lera?) skära två halvcirklar ut en platon och sen gjuta en klack som tätar platon mellan ringen och brunnen, så att ytvatten inte träcker ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.