Det vore mycket intressant att veta vad en  "installatör tar för installation av Nibe 1130 samt en VPA 200 med inkoppling av 2st markvärmeslingor samt givetvis inkoppling av följade rör som finns framme vid pannan (varm & kallvatten, golvvärmecental).
I en kalkyl är detta 32 timmars arbetstid för rörmontören, resten kan du räkna ut själv genom Rinkaby rör mm. Sedan kanske du vill ha den elektrisk inkopplad och rören isolerade och någon oljetank uttagen eller en radiator extra etc. Detta arbete/material är inte heller gratis.
När man jämför offerter från "installatörer i branchen" så känns det som de tar hutlöst betalt för denna installation eller så tar de oförskämt mycket betalt för materialet eller så är jag bara en novis husägare.
Om du går igenom några bokslut från slumpvis utvalda rörentreprenörer så ser du att det inte är någon bransch där det finns några "golddiggers" är det 5% på sista raden är det bra. Se ovan också vad som "normalt" ingår i installationen.

Eftersom VVS- och värmepumpsmarknaden är i total obalans så kan VVS-firmorna ta ut rejäla marginaler.
Angående marginalerna se ovan och/eller visa mig några siffror som belägger det du uttalar dig om! De som tjänar pengar är värmepumpstillverkarna inte rörentreprenörerna.

Sen är det kul att läsa VVS-mannens inlägg. Det känns som en ynnest att det finns folk med superexpertkompetens (2 år på gymnasiet?) som ställer upp - helt gratis - här på sidan och besvarar vetenskapligt mycket komplexa frågor från oss dödliga. Jag är evinnerligt tacksam för detta.
Jag förmodar att det är mig du hänvisar till som vvs-mannen. Superkompetens vet jag ingen som besitter varken på detta forum eller någon annanstans. Kompetensen/utbildningen som en rörmontör besitter är i normala fall är 3 år på gymnasienivå sedan 2 år som lärling med internutbildning, därefter genomgår de ett gesällprov för att slutligen få ett vvs-certifikat och bli fullbetalda (om de klarar gesällprovet) De kan sedan gå vidare och utbilda sig internt eller genom olika kurser till servicemontörer, licenssvetsare, industrirörmontörer, ansvarsmontörer, platsansvariga mm så efter 10-15 år har de väl en hyfsad kompetens och klarar det mesta i rörbranschen. Genomsnittslönen för en rörmontör ligger på cirka 145 kr/timmen, sugen eller?
Vad har du själv för utbildning nollåttan, vi kan ju jämföra cv och betyg mm? Du verkar ju ha koll på läget och uttalar dig med stor säkerhet i många frågor.
rogge


 
Se så VVS-mannen, ta det inte så. Jag är ledsen om jag sårat dig med mina något provocerande rader. Jag tillåter mig bara att ha följande åsikter:
1. VVS/värmepumpsbranschen är helt i obalans enär efterfrågan är väsentligt större än utbudet. Det är allmänt känt att det är brist på VVS-utbildade. Till detta kommer bidraget från staten som innebär att alla helt plötsligt behöver VVS-installatörer/värmepumpsfirmor. I de flesta länder utom Nordkorea så innebär detta höga priser.
2. Jag ogillar VVS-branschens sätt att ta betalt per timme plus att kräva att man köper materialet av dom till höga priser.
3. Jag ogillar hantverkare som inte vill göra A om dom inte får göra B också.
4. Jag ogillar hantverkare som vill påskina att det som just dom kan är nåt helt unikt och fantastiskt komplicerat som inga andra förstår sig på. Opåkallad hybris helt enkelt (dom värsta är för övrigt elektrikerna som på fullt allvar tror att deras på gymnasieskolan erövrade kunskaper är det mest komplicerade och viktiga i världen).
5. Din kommentar: "Det finns 'förhoppningsvis' ingen som vill koppla in den åt dig" ger uttryck för en syn som i vart fall jag har svårt att sympatisera med.

Slutligen, jodå jag har en utbildning som jag i o f inte skäms för. Men inom ett område som inte har något alls med detta forum att göra så det känns lite oväsentligt. Jag är blott en praktisk amatör som gillar mycket i detta forum! Här kan ju amatörer fråga andra amatörer och få tips och råd - och ibland till och med få (gratis) svar från experter som du faktiskt är inom ditt område.
 
rogge_vvs skrev:
Om du går igenom några bokslut från slumpvis utvalda rörentreprenörer så ser du att det inte är någon bransch där det finns några "golddiggers" är det 5% på sista raden är det bra. Se ovan också vad som "normalt" ingår i installationen.
Vad som står på sista raden brukar sällan stämma med verkligheten bland hantverkare ::)

Oftast säger ägarens bil(ar), hus och båt mm mer om hur bra/dåligt företaget egentligen går ;)

 
Eftersom den ursprungliga diskussionen helt stannat av kan jag kanske fortsätta med en offtopic-fundering.

Om det är så att det bara är 5% på bottenraden (och det bekräftas av en diskussion jag hade med en VD för en bergvärmefirma), vilket inte är så mycket, så kan man ju fundera på varför det inte blir mer pengar över.

Lokalkostnaderna borde vara relativt små, det mesta har rörisarna med sig i bilen, pumpar och annat skrymmande kan levereras direkt till kund.

Timersättningen borde per timme ge större avkastning än 5% och på materialet är det BETYDLIGT mer än 5%.

Visst är det så att det finns många fastna kostnader man lätt glömmer (bilar, telefoner, skatter, lokaler, verktyg, utbildning etc), men i grundochbotten finns ändå en "sund" verksamhet som både tjänar pengar på produkter och tjänster. Var går det fel?

Jag gissar att det handlar om urusel planering och koordinering av arbetsstyrkan, Material finns inte på plats när röris gör det och tvärtom. Brister i kommunikationen gör att kunden inte är på plats och släpper in hantverkaren. Bristnade planering av arbetet leder till fördyringar man inte kan debitera kunden (fast pris). Allt ovanstående verkar vara vardag för alla som nyttjar hantverkare.

Slutsats: Hantverkare är duktiga på att vara just hantverkare, men urusla på att projektleda och planera sitt arbete sammt koordinera andras arbete. En duktig projektledare, planerare borde kunna lösa de flesta problemen.

Rätt eller fel - vad säger dom som vet?

Jag jämför med mindre it-bolag som säljer tjänster till samma prisnivå och produkter med betydligt lägre marginaler och dessa går runt med några procent till på EBITAn.
 
Slutsats: Hantverkare är duktiga på att vara just hantverkare, men urusla på att projektleda och planera sitt arbete sammt koordinera andras arbete. En duktig projektledare, planerare borde kunna lösa de flesta problemen.  
Aj! Den visste vad den tog :'(

Lite vardag från min bransch:
1. Cirka 2 000 arbetsordrar per år delat på 8 ibland 12 montörer. (500kr - 800 000kr/st)
2. Cirka 100 kalkyler med allt från "pannbyte" till industrijobb (15min - 2 dagar/st)
3. Cirka 300 kundbesök, privatkunder och fasta kunder som industrier och fastighetsbolag. (45min - 3 tim/st)
4. 1 000 ordermottagningar (2 min -15 min/st)
5. Sammanställa och fakturera 2 000 ordrar (3-6 tim/v)
6. Arbetsledning 5-6 tim/v (hälften över telefon)
7. Planering, koordination 4-5 tim/v (hälften över telefon)
8. Byggmöten, samordningsmöten 1-4 tim/v
9. Konstruktion/cadritning 1-5 tim/v
10. Materialbeställning och beredning av arbeten 5-10 tim/v
11. Allmäna problem med verktyg, bilar, kunder, etc... 1-5 tim/v

Har ingen aning vad detta blir för arbetstid per vecka eller månad, jag vet bara att tiden aldrig räcker till och kvällar/helger ständigt får tas till hjälp och någon kommer i kläm ibland. Omsar cirka 11 millar. Lämnar tillräckligt i vinst för att få "leka" helt självständigt.

Jag jämför med mindre it-bolag som säljer tjänster till samma prisnivå och produkter med betydligt lägre marginaler och dessa går runt med några procent till på EBITAn.
Tror att det beror mycket på vår arsenal av verktyg, verkstäder, kontor, bilar, lager, omklädningsmöjligher mm. Sedan är det ju så att min "tid" och mina overheadkostnader ska betalas av "gubben" då räcker inter 300 plus moms långt.
Skulle vara roligt att jämföra vad ett mindre it-bolag har för omkostnader och tar ut i timmen. Jag vet att han som lagar kopiatorn på jobbet tar 700 kr/tim plus resor.
rogge
 
Riktigt offtoppic. MEn....
På jobbet ska dom byta lysrör i en lokal, men tog in offerter & en firma fick jobbet.
För drygt en månad sedan börja dom. dom släpa dit alla armaturer & en skylift.
efter en vecka så hade dom monterat 3 armaturer, på den tiden som dom var där CA: 5 timmar av den veckan. HAr ingen aning om vad dom var resten av tiden.
efter yttliger en vecak kom ena kilen för bi för att leta efter lite verktyg & då fråga jag när dom skulle sätta upp resten o det viste han inte! jag bad honom att hälsa att det vora bra om dom gjorde klart på min plats, då jag bara jobba halvtid = gott om plats för dom att jobba på. det tog nästen en vecka o sen jobba dom en dag o då han dom en tredje del av lokalen.
Nu hade vi inte baa en skylift & en pall med armaturet o trängas med utan allt förpakningsmatrial & dom gamla armaturerna som gåg spridda överalt (vi har ca 15m till vår kontainer!)
Jag slängde alla kartånger i deras skylift & 2 dar senare kom dom o hämta den. Nu har det gått yttlikare 2 vecko o dom har fortfarende inte varit här nå med???
----------------------------------
I vintras skulle vi ha upp en vvb i samma lokal. ringde en röris några dar senar kom det en kill o kolla på lokalen för att veta vad som gick åt.
vi peka var vi ville ha vvb:n 6 ha ser förvånad ut o säger Men det finns ju inge vatten här!
No allt finns det vatten säger jag o pekar på inkomande vatten ledningen 15m bort (den är 15cm i diameter)
Men den kan jag ju inta kopla på mig på tyckte han
fan va lat han är tänkte jag, allt går det är ju baara olika svårt.
jag gick fram o visa att nån anna redan kopplat påsig på den ledningen så det fans ett 15 rör han kunde gå på. Vidara isa jag han att han kundre dra slangen rakt upp i taket & lägga den längs takstolen = busenkelt.

Vi bestämde en tid så han skulle komma & såg till att killen som jobbar dör röret är inte jobbade på den platsen.
dagen kom o killen dykte upp vi halv åtta (vi har vår lokal 700m fårn rörfirman)
Han bar in en låda & prata i telefon, sen gick han ut & vå såg han aldrig mer.

efter 2 dagar ringde vi firman o undra varför vi itne fått nån beredare instalerad, då visa det sig att killen var tvungen att åka på ett akut jobb. Dumt att informera oss!
3 veckor senar kom ialla fall beredaren upp.



extremt korkat att betesig så där!!! Ingen på vårat jobb vågar anlita dessa firmor privat!
 
Aj! Den visste vad den tog :'(
[/quote]

Nja, jag menar inget illa och det var inte specifikt riktat mot dig. Jag har gissat att du har just dessa arbetsuppgifter och uppenbarligen går det också bra då - det kanske är nog för att bevisa tesen. De firmor som inte har denna typ av resurs kanske borde fundera på om det inte skulle löna sig. Jag vet inte. Ska fundera lite på dina siffror och se om jag blir klokare.

Begreppet IT-konsult är ju rätt brett så det är svårt att dra alla över en kam. En nät/säkkonsult på ett företag med ett par hundra anställda uppskattar jag har en internkostnad på ca 650sek per h. Då räknas allt in (bord, stolar, pc, admin osv). På ett större bolag (mycket mycket större) växer ofta denna kostnad med någon eller ett par hundringar. Mindre konsultbolag med med 10-30 gubbar kan säkerligen ha betydligt lägre kostnader pga att man då klarar sig utan admin, reception osv. Säljer jag en konsult idag har vi mellan 10-20% täckningsgrad, för 5-6 år sedan mycket mycket mycket mer....lätt 100% tg. Men så gick ju allt åt helvete också.... ;)

Man kan ju föralldel också fundera på vad som är en rimlig avkastning. Att tjäna 5-10% på bottenraden får väl anses rätt bra för en verksamhet.

 
bortsett från den måttligt statistiskt säkra presentationen av värmepumpsföretags förtjänster som anges i denna tråd kan man ifrågasätta vad "siffran på bottenraden" har för värde... Men det kanske är så att det egentligen är rätt synd om de stackars värmepumpsfirmorna - dom jobbar och jobbar, alla efterfrågar dom, orderböckerna är fulla, långa väntetider, personalbrist, men det går ekonomsikt inge vidare :-[
 
Men det kanske är så att det egentligen är rätt synd om de stackars värmepumpsfirmorna dom jobbar och jobbar, alla efterfrågar dom, orderböckerna är fulla, långa väntetider, personalbrist, men det går ekonomsikt inge vidare
Jag vet inte var du bor någonstans men i mina trakter är det ingen som väntar iaf, så fort pumpen kommer från tillverkaren sätter vi in den. Personalbrist är det inte heller, möjligen i Stockholm med omnejd, men bara för att det är det där, betyder det inte att det är så i resten av landet. Min orderbok/framförhållning är väl cirka 1 vecka. Ekonomiskt tja, som jag sagt innan det finns ingen som tjänar några stora pengar i denna bransch. Och arbeta det gör väl de flesta idag med samma höga tempo och mängd av arbetet, eller har du något smäckjobb där du kan sitta och rulla tummarna. :cool:

Säljer jag en konsult idag har vi mellan 10-20% täckningsgrad, för 5-6 år sedan mycket mycket mycket mer....lätt 100% tg. Men så gick ju allt åt helvete också....  
100% tänk att det finns folk som tror att rörentreprenörerna har de, då skulle en värmepumpsinstallation som idag kostar 120-150 000 kostat 200-300 000. fan va gött.
::) :p
rogge
 
Hej Carman. Du skriver at hvis man har tummen rigtigt sat på kan man godt selv montere varmepumpe. Jeg har selv bygget meget af mit hus, både mure, el, vvs og så videre. Overvejer at købe alle dele og montere det selv. Har en ven som jobbar med at montere klima-anlæg, som kan hjælpe mig.

Er det rigtigt opfattet at det sværeste er at beregne husets forbrub, men at selv monteringen ikke kræver ekspertise?
 
pertatro skrev:
Hej Carman. Du skriver at hvis man har tummen rigtigt sat på kan man godt selv montere varmepumpe. Jeg har selv bygget meget af mit hus, både mure, el, vvs og så videre. Overvejer at købe alle dele og montere det selv. Har en ven som jobbar med at montere klima-anlæg, som kan hjælpe mig.

Er det rigtigt opfattet at det sværeste er at beregne husets forbrub, men at selv monteringen ikke kræver ekspertise?

ja det är svårare att beräkna husets förbrukning än att montera värmepumpen. värmepumpen kommer ju helt komplett & ihoppskruvar o fyld, du behöver ju bara ansluta någre enkla rör.


 
CarMan skrev:
Riktigt offtoppic. MEn....
På jobbet ska dom byta lysrör i en lokal, men tog in offerter & en firma fick jobbet.
För drygt en månad sedan börja dom. dom släpa dit alla armaturer & en skylift.
efter en vecka så hade dom monterat 3 armaturer, på den tiden som dom var där CA: 5 timmar av den veckan. HAr ingen aning om vad dom var resten av tiden.
efter yttliger en vecak kom ena kilen för bi för att leta efter lite verktyg & då fråga jag när dom skulle sätta upp resten o det viste han inte! jag bad honom att hälsa att det vora bra om dom gjorde klart på min plats, då jag bara jobba halvtid = gott om plats för dom att jobba på. det tog nästen en vecka o sen jobba dom en dag o då han dom en tredje del av lokalen.
Nu hade vi inte baa en skylift & en pall med armaturet o trängas med utan allt förpakningsmatrial & dom gamla armaturerna som gåg spridda överalt (vi har ca 15m till vår kontainer!)
Jag slängde alla kartånger i deras skylift & 2 dar senare kom dom o hämta den. Nu har det gått yttlikare 2 vecko o dom har fortfarende inte varit här nå med???
----------------------------------
I vintras skulle vi ha upp en vvb i samma lokal. ringde en röris några dar senar kom det en kill o kolla på lokalen för att veta vad som gick åt.
vi peka var vi ville ha vvb:n 6 ha ser förvånad ut o säger Men det finns ju inge vatten här!
No allt finns det vatten säger jag o pekar på inkomande vatten ledningen 15m bort (den är 15cm i diameter)
Men den kan jag ju inta kopla på mig på tyckte han
fan va lat han är tänkte jag, allt går det är ju baara olika svårt.
jag gick fram o visa att nån anna redan kopplat påsig på den ledningen så det fans ett 15 rör han kunde gå på. Vidara isa jag han att han kundre dra slangen rakt upp i taket & lägga den längs takstolen = busenkelt.

Vi bestämde en tid så han skulle komma & såg till att killen som jobbar dör röret är inte jobbade på den platsen.
dagen kom o killen dykte upp vi halv åtta (vi har vår lokal 700m fårn rörfirman)
Han bar in en låda & prata i telefon, sen gick han ut & vå såg han aldrig mer.

efter 2 dagar ringde vi firman o undra varför vi itne fått nån beredare instalerad, då visa det sig att killen var tvungen att åka på ett akut jobb. Dumt att informera oss!
3 veckor senar kom ialla fall beredaren upp.



extremt korkat att betesig så där!!! Ingen på vårat jobb vågar anlita dessa firmor privat!

förra veckan skruva dom upp sista lysrörsamaturerna !!!
nu ska dom bara komma o byta ut några rör från varmvita till vita.
dom ha nämligen flera gånger monterart varmvita föratt dom hade slut på lagret på vita, o sen byter dom ut när dom får hem!?
besäller man inte som man har till dom jobb man ska göra?
 
LH

Nibe VP kan köpas billigare än hos Rinkaby, tex Rörteknik i Östersund. På blocket brukar olika firmor, som dessutom är billigare än Rinkaby, annonsera ut VP.
MuoviTech i Brämhult har sålt slang och BIOsprit till bra priser.
Både levererar fraktfritt i Sverige.
Bobo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.