Hej

Vi ligger i startgroparna för att ta över en släktgård. Jag tycker det är viktigt att veta hur mycket renoveringen kommer landa på för diskussion av husets pris. Hur tar jag reda på det? Jag tänker mig att någon ska komma dit och kolla och diskutera med oss om olika lösningar, vad som behövs och vad vi vill vänta med och sedan ge oss en offert, men alla råder ju att man ska ta in flera offerter. Kan man bjuda dit flera vid olika tillfällen?

Jag har läst artikeln om att välja hantverkare, vilket är ett kapitel i sig. Den enda hantverkare jag har anlitat var här och kollade och skulle hem och bygga det skåp vi beställde men hörde inte av sig igen (2,5 år sen nu). Mest fundersam är jag dock över det här med offerterna. För ok, att det kan bli förändringar i dem, och att vi ska kunna välja vad vi vill satsa på som mest akut, men de behöver ju vara hyffsat korrekta i sin uppfattning om kostnaden, så det är ju viktigt att vi får in dem.

Tacksam för råd
L
 
Givetvis måste hantverkaren komma och se objektet i sig, och sedan måste de få en förklaring om vad ni vill ha gjort. Hantverkaren lämnar ett pris, och ni accepterar eller avböjer. Kan även innefatta lite armbrytning innan ni skriver kontrakt, om det nu blir något.
 
När ni kontaktar en hantverkare, säg då att ni funderar på köpet. Be han uppskatta ca priset på ombyggnaden
 
Tack!
 
Vad är det som ska göras på ett ungefär? Måste ni göra allt på en gång?
 
Vi vill som el_richard är inne på få en ungefärlig prisuppgift för vad all renovering vi anser behövs kommer kosta så man vet det när man pratar lån och köpesummor. Har läst här på forumet att man ska börja från tak till botten på huset, och mycket hoppas vi kunna göra själv - om jag bara kan ta mig iväg till en byggkurs någonstans. Att kunna riva och bygga upp väggar känns som en nödvändig kunskap tycker jag! Sen måste inte allt göras på en gång. Man får väl dela lite för rotavdraget oxå så man kan nyttja det flera år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.