OXYD
Första inlägget här på Byggahus.se, ett mycket trevligt och informationsrikt forum.

Jag har blivit med hus. Ett trähus hus 2vån 130m2 från 1910. Tänkte se över ventilationen.
Idag uppvärms det med elvärme och ibland tänds en brasa. Jag kommer gå över till bergvärme och vill fortfarande använda öppna spisen vid tillfällen.

Idag är det självdrag via diverse otätheter. Kommer byta till nya fönster efterhand och då kommer skalet bli tätare.

Vad rekomenderar gurusarna här inne?


  1. borra hål för spaltventiler på fönster.
  2. sätta hål i vägg och sätta ordentliga ventiler.
  3. sätta hål i vägg och sätta automatiska temperaturstyrda ventiler. (stänger vid -5 fullt öppna vid +10)
  4. ha en fläkt i badrumet på ovanvåningen som går på lågvarv hela tiden och varvar upp vid högre fuktigheter.

Eller

Sätta in ett enkelt billigt FTX system

Det bär emot att göra fler hål i det redan otäta skalet :) därför funderar jag på ett FTX

Finns det enkla billiga FTX Kit som man själ kan sätta in?
Jag har inredd ovanväning så det blir lite problem med rördragningarna. Men det kanske finns smarta lösningar för det?

Vad kostar ett enkelt billigt FTX system?
 
  • Gilla
Tennis-star
  • Laddar…
OXYD
Tack för svar. Så det är så pass dyrt :confused:
 
Jag tror att man kan köpa fönster med inbyggda spaltventiler. Jag hade haft det som huvudalternativ och då fortsatt med självdraget. På toan på övervåningen så kan ni sätta in en badrumsfläkt som går på lågvarv hela sommaren då självdraget fungerar sämre. Det verkar också finnas mycket problem med FTX-system, det är många som klagar på dessa. Prova att googla lite i ämnet för att få en bättre bild. Besparingen ni får med FTX motiverar troligen inte investeringen då ni har bergvärme.

Har ni problem med allergi i familjen så kan FTX med ett bra filter på tillluften vara ett bra val. Jag har för mig att det kan minska problem med t.ex. pollenallergi.
 
OXYD
pelpet skrev:
Jag tror att man kan köpa fönster med inbyggda spaltventiler. Jag hade haft det som huvudalternativ och då fortsatt med självdraget. På toan på övervåningen så kan ni sätta in en badrumsfläkt som går på lågvarv hela sommaren då självdraget fungerar sämre. Det verkar också finnas mycket problem med FTX-system, det är många som klagar på dessa. Prova att googla lite i ämnet för att få en bättre bild. Besparingen ni får med FTX motiverar troligen inte investeringen då ni har bergvärme.

Har ni problem med allergi i familjen så kan FTX med ett bra filter på tillluften vara ett bra val. Jag har för mig att det kan minska problem med t.ex. pollenallergi.
Tack för ett bra svar.
Vad tor ni om de termostatstyrda friskluftsventilerna?
Typ denna. De är lite dyra bara men kanske värt det.
http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/Fresh-100-Thermo.aspx
 
Jag tror att du ska ha ventilation även när det är kallt ute, så att sätta temperasturstyrda ventiler är i mina öron ingen höjdare. Ska du sätta "Pax" fläktar så bör du ha en i alla våtutrymmen dvs alla badrum och tvättstuga som går på lågfart och ökar hastighet när fukten stiger. Tilluftsventiler av någon sort ska du naturligtvis ha så att du får in friskluft där du vill, det innebär i sovrum, och alla rum där man vanligtvis vistas.
 
Jag tycker du kan vänta med att åtgärda tillluften tills efter fönsterbytet och installationen av badrumsfläktar. Märker du att ventilationen är för dålig kan du sätta upp fler ventiler då.
 
OXYD
Ligger något i det du säger. Låter vettigt att sätta in en fuktstyrd fläkt som även kommer gå på lågfart sommartid.

Kanske skall strunta i att sätta tilluftsventiler. Men gör man det så har man kanske mer kontroll vart luften går och man vet att man får vettig inomhusluft.
Men när det är ett så pass gammalt hus som detta så är där kanske tilluft så det räcker :D
 
All luft bör bytas ut varannan timme.
För att åstadkomma det så finns det tre alternativ:
1 fläktstyrd frånluft
2 fläktstyrd frånluft med återvinning ihop med bergvärmepumpen (på sommaren kan borrhålet laddas)
3 FTX
 
OXYD
Demmpa skrev:
All luft bör bytas ut varannan timme.
För att åstadkomma det så finns det tre alternativ:
1 fläktstyrd frånluft
2 fläktstyrd frånluft med återvinning ihop med bergvärmepumpen (på sommaren kan borrhålet laddas)
3 FTX
Ladda borrhål. Har du lust att utveckla eller länka till någon fin infiormation?
 
Ladda borrhål är svårt, värmen följer med grundvattnet bort till grannen. Däremot kan bergvärmepumpen dra lite nytta av att man höjer temperaturen på brine lite, men det är rätt marginellt.
Är bra luftkomfort viktigt är ett FTX aggregat oslagbart och det går att eftermontera i dom allra flesta hus. Nackdelen är att det kostar en slant och det kommer knappast att "betala sig" om man inte sätter ett pris på luftkomforten. Beroende lite på vart i landet man bor sänker det uppvärmningskostnaden med 2 - 3000:- per år
 
Tyvärr kan jag inte ge mer information om laddning av borrhål, en av mina kollegor gör det numera, det är bara berg och utan något tillrinnande vatten i hans borrhål.
 
Bergvärmehål utan cirkulerande grundvatten är mycket ovanliga, i det mesta av det berg vi har så finns det sprickor och finns det sprickor så cirkulerar grundvattnet.
 
Om borrhålet inte hinner återfå normal temperatur under sommaren så hjälper återladdning. Att däremot värma berget och laga energi är mkt svårare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.